Advertenties


Auto wil niet starten (en meer elktronica probleem)

Gestart door bram113, 7 maart 2013, 09:53:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

bram113

Hallo,

Aangezien dit mijn eerste posting is. Stel ik mijzelf even kort voor.
Mijn naam is Bram en ik woon in de regio Soest. Mijn auto verleden is kort en boding. Mijn eerste auto was een Renault Megane I station uit 2000. Na drie jaar met veel plezier en tevredenheid in deze auto rondgereden te hebben heb ik hem een maand geleden in geruil voor een Megane II Phase 1 hatchback 2.0 uit 2003. Een hele mooie 5 deurs met een zeer complete uitrusting. Tot nu toe bevalt de auto mij zeer goed.

Echter vanochtend had begon mijn dag niet zo goed. De auto wou helemaal niet meer starten. De startmotor draaide wel gewoon, echter de motor sloeg niet aan. Aangezien de auto beschikt over keyless-entry en een start-stort knop is dit process volledig geautomatiseerd. De auto zelf liet de startmotor dan ook een goed aantal keren draaien voordat hij de hoop opgaf. Hierna heb ik het nog een aantal keren geprobeerd zonder succes. Wat mij wel opviel is dat alle andere elektronica wel gewoon werkte, de verlichting ging gewoon aan (xenon). Wat wel opviel is dat de auto niet meer op slot wou. Zelfde wat in dit topic beschreven word
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=16697.msg308622#msg308622

Aangezien mijn vriendin op een adres naast mij werkt en een uurtje later begint. Heb ik eerst nog maar eens rustig de hond uitgelaten alvorens het nogmaals te proberen. Bij de eerste poging was het weer dat de startmotor wel draaide maar de motor zelf niet aansloeg. Toen ik het nog een keer probeerde gebeurde er echter een heleboel rare dingen. Het hele dashboard begon ligt te geven en te knipperen als een kerstmis. De ruitenwisser sloeg één keer aan. Tevens hoorde ik enkele tikkende geluiden die niet alleen afkomsting van richtingaanwijzers leken te zijn. De startmotor draaide niet meer rond maar gaf een geluid alsof hij een korte spanningspuls kreeg.

Na al vele topics hier gelezen te hebben (heb mijzelf ook goed ingelezen in problemen alvorens de auto aan te schaffen) lijkt het bijna alsof ik met een combinatie van problemen te maken heb.
Wat ik mij nu afvraag:

  • Kan het zijn dat dit alleen door de accu veroorzaakt word?
  • Is het mijn startmotor die kapot is? Vond het eerder bij het starten gevoelsmatig soms wel te lang duren voordat de motor aansloeg
  • Heb ik puur een elektrisch probleem welke misschien veroorzaakt word door vochtschade
  • Kan dit ook veroorzaakt worden door de TBD (?) sensor waar ik al meer over gelezen heb

Alvast enkele antwoorden op mogelijke vragen:

  • Ik ben geen lid van de ANWB (mijn vriendin wel, maar op eigen voertuig)
  • Ik weet niet hoe oud de accu reeds is
  • Probleem deed zich voor bij beide keycards

Aangezien ik vrijdag op wintersport ga (met ander voertuig) komt het probleem niet als geroepen. Wel was ik van plan vandaag lid te worden van de ANWB zodat ik hun om hulp kan roepen wanneer ik terugkom van vakantie.

Ik hoop dat jullie mij in eerste instantie een idee kunnen geven waar dit aan kan liggen.

Met vriendelijke groet,
Bram


Roadkill (Michiel)

Als eerste welkom hier, dan als 2e Anwb gaat niet per voertuig maar op naam... Dan je probleem, je hebt keyless entry zeg je, dus dan ga ik ervan uit dat je je kaart op zak houd en niet in de sleuf doet? Als dit zo is kan het zijn dat je batterij leeg is geraakt, je moet de kaart af en toe echt ff in de sleuf doen tijdens een rit, probeer anders eens te starten met de kaart erin, dat van je dashboard kan komen omdat je misschien je accu bijna leeg gestart hebt.

Hopelijk kan je hier wat mee?
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

bram113

Hallo Michiel,

dankjewel voor de snelle reactie. Ik had inderdaad het vermoeden dat het misschien aan de kaart zou liggen. Om dit te kunnen voorkomen heb ik geprobeerd de auto te starten met beide kaarten. Tevens ook beide kaarten in de kaartlezer gehad. Dit heeft echter niet geholpen. Zal er wel rekening mee houden door bij langere ritten voortaan de kaart in de sleuf te duwen.

Belangrijkste word eerst maar eens de accu controleren dus. Moet zeggen, het knipperen van het dasboard en ruitenwissers jaagde mij wel een stevige schrik aan.

Met betrekking tot de ANWB. Hebben ze hier het beleid in aangepast dan? Kan me herrineren dat (enkele jaren terug ondertussen) je zowel met naam als voertuig geregistreerd was bij de ANWB.

PS: Jeb hebt je auto erg mooi aangekleed  ;)

Roadkill (Michiel)

Dank je, en qua anwb, staat enkel op naam (zolang als ik lid ben,en dat is al ff... ;) )  Ik zou ff een nieuwe batterij proberen in een kaart en dan eventueel ff met startkabels proberen te starten
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

J to the H (Jeroen)

#4
Michiel,

Klopt staat op naam, niet op auto. MAAR: Je mag maar 2 of 3 keer per jaar van auto veranderen per jaar, en ik heb ook gehoord dat je eerst een paar dagen de auto in bezit moet hebben alvorens je aanspraak kan maken op hulp. (dit kan ik nergens terugvinden, dus misschien een fabel.)

"Persoonsgebonden
Het ANWB Wegenwacht lidmaatschap is persoonsgebonden. Voorheen was dit kenteken gebonden. U kunt het lidmaatschap dus ook gebruiken als u met een andere auto of motor de weg op gaat. Totaal mogen er per jaar maximaal 2 kentekens opgegeven worden.
Het lidmaatschap is persoonsgebonden dus niet zomaar iedereen kan hier gebruik van maken. Als een partner in de auto van het hoofdlid pech onderweg krijgt, dan mag dit lidmaatschap gebruikt worden als het hoofdlid hier toestemming (machtiging) voor geeft."


Bram,

Wat jij omschrijft met knipperen en tikken heb ik afgelopen zomer ook gehad.
ANWBmeneer heeft een accutest uitgevoerd, en idd. er was een deel van de accu overleden waardoor hij nog maar 9,6 volt gaf, ipv 13 ofzo.

Het zou inderdaad kunnen dat je accu is leeggetrokken door het vele starten.
Maar ik maak uit je verhaal op dat je het niet vaker dan 7 keer ofzo hebt geprobeerd.
Als hij dan al leeggetrokken is, dan was hij sowieso aan vervanging toe.


bram113

Jeroen,

Ik heb alles bij elkaar een flink aantal malen geprobeerd. Kan best meer dan 7 keer bij elkaar geweest zijn.

Vanavond heb ik mijn vader over laten komen. Dit om te kijken of we met behulp van startkabels de boel aan de gang konder krijgen (zijn Espace diesel moet toch aardig wat pit hebben op de accu). Toen we eenmaal goed contact gemaakt hadden verdween inderdaad het gene wat ook in het filmpje weergegeven word. Duidelijk dat ik zelf mijn accu leeg getroken heb.

Echter wou de auto nog steeds niet starten. Mijn vader, die iets meer mechanise kennis en ervaring heeft dan mij, was van mening dat de startmotor nog erg gezond klonk. Volgens hem leek het er eerder op alsof er geen 'vonk' kwam. Aangezien er de tank nog 3/4 gevuld is kan dit ook niet de oorzaak zijn. Het deed hem denken aan de startonderbreking problemen welke hij met zijn espace 2 gehad heeft. Nou weet ik dat deze er bij de megane automatisch opgaat. Zou zijn vermoeden hierin correct kunnen zijn?

ANWB gaat mij waarschijnlijk ook niet kunnen helpen. Dit omdat mijn vriendin geen woonplaats service heeft. Morgen maar even bellen naar de garage of ze er een blik op willen werpen in mijn vakantie. Ook maar weer even met de handelaar bellen.

Als ik voor mijn vakantie nog meer nieuws te melden heb zal ik dit gelijk hier posten.

Tot nu bedankt voor de geboden hulp!

Roadkill (Michiel)

Heb je ook een nieuwe batterij in je kaart gedaan, en gestart met de kaart in de sleuf zelf??
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

bram113

Wel gestart met de kaart in de gleuf zelf (beide kaarten). Niet de batterij vervangen.

De auto gaf in de display aan wel beide kaarten te herkennen en op de kaarten werke alle knoppen van vergrendeling ed wel gewoon. Wat voor batterijen moeten erin? Dit zou inderdaad nog een goeie poging waard kunne zijn

Tedo

CR 2025. Tip: zorg als Megane II bezitter dat je altijd zo'n reserve batterijtje in de portemonnee (o.i.d.) hebt zitten.  Y
Iedereen die wel eens een lege batterij in zijn/haar sleutelkaart had en daarom de auto niet meer inkwam weet waarom  8)7

Roadkill (Michiel)

Niet iedereen hoor Tedo, ik iig nog niet zolang ik de auto heb ;) (maar ik heb ook geen keyless entry, mischien dat dat scheelt? )
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Tedo

Misschien dat jouw batterij langer meegaat omdat je geen keyless entry hebt (heb ik op de grand tour trouwens ook niet), maar áls die leeg is, kom jij er ook niet meer op een normale manier in (ik weet niet of je ervaring hebt met het verwijderen van het kapje op je deurkruk en dan prutsen met de noodsleutel?)

Roadkill (Michiel)

Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

J to the H (Jeroen)

Ik wel,
Had er minder problemen mee als ik had verwacht.
knopjes werkte ff niet, na starten deed alles het weer.


Overigens weet ik niet of het wel een goed idee is een batterijtje in je portemonnee te bewaren (warmte, druk, evt. contact met munten en dus kortsluiting)

Tedo

Ik heb mijn portemonnee vrijwel nooit op een warme plaats, en de batterij zit verpakt, dus maakt geen contact met ander ijzerwaar. Maar je kan 'm natuurlijk ook ergens anders bewaren, bijvoorbeeld bij je autopapieren.

Jacob

Citaat van: Tedo op  8 maart 2013, 10:04:55
CR 2025. Tip: zorg als Megane II bezitter dat je altijd zo'n reserve batterijtje in de portemonnee (o.i.d.) hebt zitten.  Y
Iedereen die wel eens een lege batterij in zijn/haar sleutelkaart had en daarom de auto niet meer inkwam weet waarom  8)7

Heb ik ook een keer gehad met mijn Megane 2, kwam er inderdaad niet meer in. Gelukkig was het 's ochtends thuis, dus even wachten en vervolgens om 08:30 naar de Primera (/sigarenshop) gewandeld die 5 minuten verderop zat en een verse batterij later kon ik opweg naar het werk. De jaren daarop elk jaar vervangen en geen probleem meer gehad.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev