Advertenties


How-To: Raammechanisme vervangen achter Mégane CC

Gestart door Jeremy, 1 maart 2013, 17:20:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeremy

Ik zie vaak de vraag naar een How-To voor het vervangen van het raammechanisme aan de achterzijde van de CC.
Zelf had ik het ook wel handig gevonden, maar ik ben zelf aan de slag gegaan en het viel eigenlijk reuze mee.
Ik heb helaas niet erg veel foto's omdat ik pas bedacht om een how-to te maken toen alles bijna weer in elkaar zat.

Benodigdheden:
-Sleutel/dopje 10 en 17
-Platte schroevendraaier
-Torxschroevendraaier/ratel met torxbitjes (stervormige inbus)
-Tape
-Droog weer (dak moet open)
-Nieuw of tweedehands mechanisme (had hem via Mp)


Achterbank verwijderen

Om te beginnen moet als eerst het dak open, anders kan je nergens bij.
Als het dak eenmaal geopend is kan je bij de achterbank goed de hoedenplank bereiken.
(geleende foto)



Het plastic kapje wat je op de foto hierboven links ziet moet je aan beide kanten verwijderen door deze met beleid naar boven toe te trekken.
Als je deze verwijderd heb dan word zichtbaar hoe de achterbank vast zit. Deze zit vast met een torxboutje aan beide zijden.
De maat weet ik niet, maar het is een maat die veel gebruikt word door Renault.
Als je deze los hebt gemaakt komt de achterleuning los. Trek deze een stukje los zodat je met het verwijderen van de zitting niet gehinderd word door de leuning.
De zitting is gemakkelijk te verwijderen. Aan de voorkant zit deze 3 maal in de bodem geklikt. Trek deze voorzichting maar met genoeg kracht los op de drie punten (zijkanten en midden)
Nu kan je de zitting uit de auto nemen en ergens veilig opbergen.
Onder de zitting zitten de bevestigingen van de gordels deze zijn heel herkenbaar goudkleurig en komen los met sleutel 17
De gordels zijn nu vrij en nu is het mogelijk de leuning compleet te verwijderen en deze op te bergen.

Zijpaneel verwijderen

De achterbank is eruit en nu kan er begonnen worden aan het zijpaneel.
Deze zit vast met vier plastic dopjes en deze verwijder je door met een platte schroevendraaier een kwartslag te draaien en ze eruit te wippen.
Zorg dat het portier geopend is en trek voorzichtig aan het paneel en je zal zien dat deze loskomt.
Speakerdraad en andere stekker losmaken en je kan het paneel d.m.v een kwartslag te draaien uit de weg halen.
Dit paneel heb ik niet uit de auto gehad omdat de bestuurdersgordel nog vast zat, maar je hebt er weinig last van.

Mechanisme verwijderen uit auto

Het rubber wat om het raam zit verwijderen door 3 dopjes in de deuropening te verwijderen. Nu kan je het rubber gemakkelijk loshalen en aan de kant laten hangen (achterkant heb ik niet losgemaakt)

Bovenaanzichten:




Stukje schuimrubber op de bovenste foto verwijderen en je ziet in totaal vier bouten zitten
De buitenste twee moet je losdraaien met sleutel 10. De middelste niet aankomen, want deze zijn voor de verstelling van het raam.




Achter het paneel tref je een stuk schuimrubber aan. Dit moet je verwijderen (zit gelijmd dus voorzichtig los trekken)
Zoals op de tweede foto is te zien zit daar ook nog een boutje achter. Deze losdraaien en via deze ruimte kan je ook gelijk de stekker los trekken.
Nu is het gehele mechanisme los en kan je d.m.v aan het raam naar boven te trekken het geheel uit de auto nemen.

Raam overzetten

Erg simpel. Goed kijken hoe deze zit en eventueel foto maken.
Je ziet drie goudkleurige bouten zitten. Deze losdraaien en het raam is los.
Het nieuwe mechanisme erbij pakken en het raam op precies dezelfde manier erin plaatsen Let op! Niet te strak aandraaien anders springt het ruitje!!

Terugplaatsen en afstellen

Als het raam weer gemonteerd is kan deze terug in de auto. Zorg dat de andere ramen omhoog staan en het portier aan de kant van het nieuwe mechanisme open.
Laat het raam voorzichtig zakken en kijk of deze juist afgesteld staat in vergelijk met de andere kant. Ik had zelf geluk en had na twee pogingen al de juiste afstelling, maar het kan ook een paar keer meer kosten.
Afstellen doe je met de 3 bouten waar het raam me vast zit en dus niet de twee die ik eerder noemde. Deze twee aan de bovenkant zijn voor het naar binnen en naar buiten afstellen.
Als je afstelling niet goed is simpelweg de bouten losdraaien stellen en weer vastzetten.
Als je tevreden bent met de afstelling is het kwestie van alles weer monteren (Stuk schuimrubber eventueel weer vastzetten met tape)

Let wel goed op of je iets goed heb gemonteerd voordat je het volgende terug monteert, dat scheelt een hoop extra werk!

Als het goed is heb je na deze stappen weer een werkend raampje. Ikzelf in ieder geval wel en dat geeft een goed gevoel en scheelt een hoop centen! !-!

Opmerkingen of tips zijn van harte welkom! en ik hoop dat er mensen zijn die er wat aan hebben!

mvh.heemskerk

Hallo met Wim mijn achterraam mechanisme is stuk ben bij de renaultdeler geweest de kosten zijn 500 euro het mechanisme is zo duur zegt men waar heb jij het mechanisme gekocht
Groet Wim

Jeremy

Het mechanisme is inderdaad vrij prijzig bij de dealer.
Ik had de mijne van marktplaats voor 80 euro, maar ze staan zelden aangeboden daar.
Als ik jouw was zou ik even op het internet zoeken naar sloperijen die een CC hebben staan en ze even bellen voor info. ik schat dat je bij een sloperij tussen de 100 en 150 euro kwijt bent. Toch nog aanzienlijk goedkoper dan bij de dealer.

mitch18

mechaniek is ongeveer +/- 260 euro incl btw bij de dealer.

Oger

#4
Hier een video  over de werkwijze :
www.youtube.com/watch?v=26BquLJlAiA

Verder is vaak de comfortmodule van het raammechanisme defect.  De Renaultdealer  bied alleen een compleet raammechanisme aan vandaar de hoge prijs.
Als het mechanisme nog heel is zal je waarschijnlijk de  comfortmodule moeten vervangen.
Op MP  wordt deze module door "Alpine" aangeboden ..... echter deze module werkt niet op de centrale bedieningsknop op de tussenconsole.

Deze module werkt overigens perfect maar alleen op dat raam  .
In de "normale Renault modellen" met een individueel raammechanisme per raam.
Dus helaas niet de cabriolet versie !!! waar alle ramen gelijktijdig geopend en gesloten worden.

Maar......
via  deze link :http://www.qer.biz/servReps.htm . Dit bedrijf repareert je module, zelfs de cabriomodule ,  als je hem opstuurt naar Engeland. GBP 50,--

hopelijk heb je hier iets aan !
Gr Roger

Henryheefteenrenault

Hallo Jeremy.
Mbt het ruitje vervangen zeg je 'Niet te strak anders spring hij'
Idd. Op de sloop een verse gehaald. Moment sleutel mee om te zien hoe strak die zat.
9nm. Mijn momentsleutel op 7 gezet.
Middelste moertje ging goed. Toen de tweede rechts daarvan. Pats.
Kan weer naar Venyard.
Hoe strak is genoeg? Ik had namelijk eerder, bij het eerste ruitje dat die steeds een stukje naar beneden was gezakt na verloop van tijd. Toen had ik de moertjes een kwart slag strakker getrokken en sprong het ruitje bij het laatste moertje.

i2paq

Je weet dat je reageert op een post uit 2013?
Captur 1.6 E-Tech Plug-in Hybrid 160 Initiale Paris (2021)
 - Mégane 1.5 dCI Hatchback (2012) /  Mégane coupé cabriolet 2.0-16V Privilège (2004)

roelsmit

Ik wil beide mechanismes vervangen, maar de foto's staan er niet meer bij

i2paq

De website waar de foto's stonden bestaat niet meer.
Captur 1.6 E-Tech Plug-in Hybrid 160 Initiale Paris (2021)
 - Mégane 1.5 dCI Hatchback (2012) /  Mégane coupé cabriolet 2.0-16V Privilège (2004)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev