Advertenties


2 stationair toerentallen

Gestart door René „♂≈♂™, 6 februari 2013, 12:01:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

René „♂≈♂™

hallo beste meganers,
ik ben René en ik heb een Megane Coupé 16e g3 1998 met een k7m motor
hij had veel problemen toen ik hem kreeg, maar het meeste is al opgelost, o.a. de koppakking vervangen, hierna had de auto geen backfires meer, ook heb ik de oxidatie van de krukaspositiesensor verwijderd, waarna hij ook niet meer spontaan afsloeg (netjes toerental en ineens geen vonk meer en bam uit) nu kan ik het laatste probleem niet vinden en dit is ook een heel raar probleem,

de auto lijkt 2 stationairtoerentallen te hebben, hierdoor sloeg hij af, dit heeft niet met de vonk te maken, want hij gaat gewoon te ver terug in toeren, bij het schakelen en bij het stoplicht valt hij dan uit als je niet de voet op het gas houd, ik rem dus vaak met de handrem hierdoor omdat me voet niet van het gas kan, heel vervelend.

nou heb ik gister het stationairschroefje op het gasklephuis ingedraaid, net zolang tot hij stationair netjes rond 750rpm bleef lopen met alle grote stroomvreters aan. nou start ik vanmorgen de auto en loopt hij rond de 1200 rpm, op zich netjes omdat hij koud was, maar toen hij warm werd stond hij stationair op 2000 toeren en ik weet zeker dat als ik de st-schroef terug zet, hij morgen weer niet stationair wil draaien. dit probleem is echt heel vervelend want nadat ik de koppakking heb vervangen loopt hij verder echt heel goed. de auto heeft dit probleem zowel op benzine als op lpg en ik kan echt niks bedenken wat de helft van de tijd een probleem geeft. vacuum lekken heb ik al op gecontroleerd en ook de bougies zien er hetzelfde uit, de compressie is op alle cilinders netjes 13 bar .

mischien dat iemand hier dit herkent of een idee heeft, dan hoor ik dat graag

mvg, René !-!
LPG G3 LPG G3 LPG G3 > nu < Mégane Coupé 1.6e 8v g3 1998 > daarvoor < Mégane Hatchback 16e 8v 1996 Benzine > auto's nemen wraak, behandel ze slecht, dan laten ze je ver van huis staan <LPG G3 LPG G3 LPG G3

Roadkill (Michiel)

Hoe heb je gecontroleerd op vacuum lekken, als je voorheen veel backfires hebt gehad lijkt dat me wel het meest waarschijnlijke namelijk. En anders misschien vervuild gasklephuis. Verder Bdp sensor schoonmaken helpt wel, maar is een tijdelijke oplossing (denk dat je die sensor bedoelt met krukas positiesensor.)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

fitz

Lijkt mij een typisch gevalletje stappenmotor schoonmaken/vervangen. http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=12711.0

RobScénic

Volgens mij moet je van dat schroefje afblijven. Stationair toerental wordt elektronisch geregeld door de ECU, die de stappenmotor aanstuurt.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

René „♂≈♂™

bedankt voor het meedenken!

ik bedoel idd die sensor op de bak
de vacuumslangetjes zijn na de koppakking stuk voor stuk gecontroleerd voor het terugzetten, de stappenmotor is al vervangen, netzoals het luchtfilter, luchtslang en de luchtmassameter, ook is de klepspeling 2 keer vlak achterelkaar op 15 - 30 gezet, de juiste speling voor het lpg

het gasklephuis schoonmaken zat ik ook aan te denken,maar deze vervuild niet zo snel door de lpg en er zit geen egr-klep op, maar ik haal hem morgen wel even los, of het is de elektra waar iets mis gaat, het lijkt me iig niet dat een mechanisch probleem zich niet de helft van de tijd voor zou kunnen doen, als ik kijk wat ik al heb vervangen blijft alleen eig de bedrading, of de vacuimvervroeger, of de mapsensor over, of de temperatuursensoren maar de ven werkt goed, en de temperatuurmeter ook. het is net alsof de computer om een of andere reden besluit lager, of hoger stationair te gaan lopen, of de stappenmotor werkt de helft van de tijd niet, maar als de motor loopt hoor ik hem druk bezig, ook de uitlaat lekt niet, lambdasensor heb ik nog niet gemeten en bij hoog of laag stationair loopt de auto op een vaste snelheid of met optrekken keurig en met dat schroefje moet je volgens mij een stand hebben binnen het bereik van de stappenmotor, als je die zeg maar te hoog of laag hebt staan kan het zijn dat de stappenmotor niks er meer aan kan veranderen,

ik ga in iedergeval morgen jullie tips nog eens bij langs, maar het lastige is dat ik niet weet wanneer het probleem zich voor doet, of wanneer hij te laag loopt of wanneer hij te hoog ligt in toeren, het is om en om en het is dus kiezen tussen afslaan of te hoog draaien voor het stoplicht en niet remmen op de motor, met hoger verbruik

nogmaals bedankt voor de reacties!
LPG G3 LPG G3 LPG G3 > nu < Mégane Coupé 1.6e 8v g3 1998 > daarvoor < Mégane Hatchback 16e 8v 1996 Benzine > auto's nemen wraak, behandel ze slecht, dan laten ze je ver van huis staan <LPG G3 LPG G3 LPG G3

Roadkill (Michiel)

Valse lucht hoeft niet enkel op je vacuumslangen, er kan ook een lek in je inlaattraject zitten. Btw ook met LPG vervuild je gasklephuis ;) (enkel wat minder snel)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

René „♂≈♂™

de luchtslang en filter zijn vervangen en ook heb ik met deo en remreiniger in de rondte gespotenvanaf het spruitstuk tot aan zo,n beetje het luchtfilter, maar een vacuumprobleem kan zich toch ook niet de helft van de tijd  voordoen lijkt me? en ik heb trouwens het probleem een paar keer voor nood kunnen oplossen door het contact om te gooien in de 5, en ik heb wel eens met een twingo gehad dat de km sensor kapot was en deze werkte dus de helft van de tijd, is zoiets bij iemand bekend van een sensor van de megane?
LPG G3 LPG G3 LPG G3 > nu < Mégane Coupé 1.6e 8v g3 1998 > daarvoor < Mégane Hatchback 16e 8v 1996 Benzine > auto's nemen wraak, behandel ze slecht, dan laten ze je ver van huis staan <LPG G3 LPG G3 LPG G3

René „♂≈♂™

gasklep en alles eromheen ga ik morgen naar kijken, denk dat dat tot nu toe de beste mogenlijkheid is of toch ergens vals lucht, het leek even door de regen te komen, maar hij heeft het ook met droog weer
LPG G3 LPG G3 LPG G3 > nu < Mégane Coupé 1.6e 8v g3 1998 > daarvoor < Mégane Hatchback 16e 8v 1996 Benzine > auto's nemen wraak, behandel ze slecht, dan laten ze je ver van huis staan <LPG G3 LPG G3 LPG G3

Jacques

Kan zijn dat er een O-ring tussen kop en een van de 4 inlaat kanalen stuk is gegeaan door de backfire. Ook kan er een barstje in het kunstof inlaatspruitstuk zitten. Deze vorm van lekkage kun soms vinden door verdachte plekken in te spuiten met WD40 of remmenreiniger. Als de motor dit mee naar binnen zuigt gaat hij sneller lopen en dan weet je waar hij iets valse lucht binnen haalt. Het is overigens niet de bedoeling het stationair toerental bij te stellen met de aanslagschroef van de gasklep. Weet je de originele stand nog?

René „♂≈♂™

het is idd een goed idee om ook die plekken bij de o-ringen te controleren met remreiniger, ga ik morgen ook doen, de originele stand van de stat-schroef weet ik niet meer, die staat nu op een stand dat hij iig blijft lopen, aangezien de startmotor ook niet echt alles meer is, maar als de motor weer goed op een toerental blijft lopen, kan ik dat wel weer afstellen, ik weet niet of het bij andere 16e meganes ook is, maar hij heeft best moeite altijd om het toerental juist te krijgen, als ik stationair het licht en de blower aanzet, of gas loslaat zakt het toerental eerst vrij ver naar beneden, en dan weer een stukje te ver omhoog, en dan weer in het juiste toerental, dit geeft een heel onbetrouwbaar gevoel, en dit is me bij een andere auto ook nooit opgevallen
LPG G3 LPG G3 LPG G3 > nu < Mégane Coupé 1.6e 8v g3 1998 > daarvoor < Mégane Hatchback 16e 8v 1996 Benzine > auto's nemen wraak, behandel ze slecht, dan laten ze je ver van huis staan <LPG G3 LPG G3 LPG G3

fitz

Ik neem aan dat je geen oplichtend storingslampje hebt op je dashboard. Toch kan uitlezen van de parameters wel enig uitsluitsel geven.
In je openingspost had je wel even kunnen vermelden wat je allemaal al gedaan en vervangen hebt.
Dat schroefje op het gasklephuis moet je inderdaad met rust laten, hieraan draaien is op den duur ook vrij zinloos.
De ECU regelt het toerental en die wil dat graag regelen naar 720 rpm (bij deze motor). Als je gaat rommelen met één van de variabelen, gaat de ECU dat op den duur compenseren om de rpm, de uitstoot, etc binnen de ingestelde normen te houden.
Anyway...  Wat ik nog kan bedenken is een gasklep positiesensor die niet lekker is, maar dat is uit te lezen (gasklepstand kunnen ze zien). Wat ik ook eens heb gezien was een gecorrodeerde verbinding tussen stekker en ECU.
Veel succes iig!

René „♂≈♂™

nee, geen lampjes in het dashboard, maar zat zelf ook al aan uitlezen te denken. maar de ECU moet nu dus gereset worden? gewoon de accu eraf? en de gaskleppositiesensor is ook mogelijk, dit is een van de weinigen die nog niet is vervangen, het verbruik was ook wat hoger dus dat zou best kunnen, morgen ook die maar even doormeten en even kijken voor aangetaste stekkers

hopen dat ik het tegenkom
LPG G3 LPG G3 LPG G3 > nu < Mégane Coupé 1.6e 8v g3 1998 > daarvoor < Mégane Hatchback 16e 8v 1996 Benzine > auto's nemen wraak, behandel ze slecht, dan laten ze je ver van huis staan <LPG G3 LPG G3 LPG G3

René „♂≈♂™

de gaspleppositiesensor is goed, heb de multiemeter op 20k gezet en de getallen varieren van 1,5 naar 5,5 . de ene plus loopt af terwijl de andere plus oploopt, het lijkt te kloppen .wel was het stuk voor de gasklep erg versmeerd door de carterventilatie, achter de gasklep was het opvallend schoner, nou alles maar weer terugzetten en kijken, ik heb in tijd ook de accu en ecu er maar even afgehaald
LPG G3 LPG G3 LPG G3 > nu < Mégane Coupé 1.6e 8v g3 1998 > daarvoor < Mégane Hatchback 16e 8v 1996 Benzine > auto's nemen wraak, behandel ze slecht, dan laten ze je ver van huis staan <LPG G3 LPG G3 LPG G3

René „♂≈♂™

#13
nou ik heb een lijst aan dingen gedaan, maar het mocht niet baten, ik ben begonnen met het gasklephuis helemaal schoon te maken, en de gasklepsensor doorgemeten, blijkt goed, ook heb ik de ecu en de accu eraf gehad, en ik heb de stappenmotor ingeleerd, met de stationairschroef helemaal naar benedenen toen ik hem uiteindelijk starte, lukte dat zonder gas bij geven, en zolang als hij op contact was leken alle problemen weg, toen ik bij de pomp het contact uitdeed, en later weer starte was het probleem net zo hard weer terug, weer moest ik de voet op het gas houden om de motor aan te houden, alleen door heel langzaam de voet van het gas te halen bleef hij de helft van de tijd op het randje lopen, voor 2 seconden en dan klimt hij langzaam naar het juiste toerental maar hij zakt zover naar beneden dat de lamp
jes voor het afslaan al knipperen, dan loopt hij ook echt op het randje, de enige echte problemen die de auto nog heeft zijn eigenlijk een startmotor met een klein dood puntje, heel af en toe is het drukken dus en de radiateur begint een heel klein beetje stoom door te laten, maar dit zou toch niet alle ellende kunnen veroorzaken lijkt me? zal de ecu aan het einde zijn? ik denk dat hij echt even bij renault aan de computer zal moeten helaas

ik houd jullie op de hoogte en als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag, alle tips zijn welkom !!
LPG G3 LPG G3 LPG G3 > nu < Mégane Coupé 1.6e 8v g3 1998 > daarvoor < Mégane Hatchback 16e 8v 1996 Benzine > auto's nemen wraak, behandel ze slecht, dan laten ze je ver van huis staan <LPG G3 LPG G3 LPG G3

RobScénic

Heb je ook de pakking van het gasklephuis gecontroleerd? Wat ook nog zou kunnen is een temperatuursensor die niet meer lekker is.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev