Advertenties


Rare spontane trilling aan de voorkant

Gestart door Sandro, 4 februari 2013, 22:02:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sandro

Goedenavond met z'n allen. :)

Ik stuur al een jaartje heerlijk probleemloos rond in een heerlijke megane cabrio phase II 1.6 16v van '99, maar nu heb ik sinds afgelopen vrijdag een toch wel verschrikkelijk irritant probleem.

Ik pakte vrijdag de auto en op het moment dat ik rond de 70 km/h reed begon hij ineens raar te trillen van rechts voor en het geluid te maken alsof je op de snelweg over een doorgetrokken lijn heen rijd. Ik heb zaterdag gelijk gekeken naar de ophanging maar kon niet echt speling ontdekken. Ik heb de auto nog niet op de brug kunnen zetten maar ga m morgen toch een beurtje geven en dan kan ik er gelijk van onder naar kijken. Nou zou ik graag willen weten of jullie een suggestie hebben over het probleem want het word de laatste dagen steeds erger. Het begint nu al vanaf de 50 km/h. Het trillen en geluid maken wordt een heel stuk minder bij goed veel gas geven of bij het remmen lijkt het zelfs helemaal weg. Boven de 100 km/h word bij gas loslaten zo erg dat je het idee krijgt dat de volledige auto uit elkaar trilt. Ik sta open voor alle ideeën dus brand maar los! ;)

Roadkill (Michiel)

Nou persoonlijk zou ik er niet verder mee rijden,maar eerst eens uitgaan zoeken wat het precies is... Zou kunnen dat er een motorsteun overleden is, maar toch...
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Sandro

De achterste motorsteun is afgelopen zomer vervangen door een exemplaar met vaste rubbers en aluminium en de motorsteun bij de distributie is 2 maanden geleden vervangen dus dat zou het niet mogen wezen.

mark

Misschien dat er een loodje van je velgen is gevallen of iets in die richting?  ;)

Christian de Vriend

stap 1 zou voor mij het balanceren zijn van de velgen
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Roadkill (Michiel)

Citaat van: Sandro op  4 februari 2013, 22:13:39
De achterste motorsteun is afgelopen zomer vervangen door een exemplaar met vaste rubbers en aluminium en de motorsteun bij de distributie is 2 maanden geleden vervangen dus dat zou het niet mogen wezen.

Dan blijft dus nummer 3 nog over..... (en aangezien de eerste 2 al zijn vervangen zou ik daar dus maar ff naar kijken, zeker aangezien die dus aan de bakkant zit...)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Sandro

Citaat van: mark op  4 februari 2013, 22:14:48
Misschien dat er een loodje van je velgen is gevallen of iets in die richting?  ;)

Maar dan zou er toch bij gas geven en remmen ook een trilling moeten zijn?

Sandro

Citaat van: Roadkill (Michiel) op  4 februari 2013, 22:36:33
Dan blijft dus nummer 3 nog over..... (en aangezien de eerste 2 al zijn vervangen zou ik daar dus maar ff naar kijken, zeker aangezien die dus aan de bakkant zit...)

Maar mijn bak zit dus links, en het probleem komt heel duidelijk rechts vandaan.

Roy (Coup a One)

Is het niet zo dat als je iets bij stuurt, het geluid (trilling) weg is :?

Sandro

#9
Citaat van: Roy (Coup a One) op  4 februari 2013, 22:44:21
Is het niet zo dat als je iets bij stuurt, het geluid (trilling) weg is :?

In een rechter bocht word het juist erger omdat er dan geen druk staat op die kant en in een linker bocht word het minder omdat er dan meer druk op komt te staan.

Roy (Coup a One)

Dan verschillen onze problemen ;) en kan ik je niet verder helpen _o_

Tedo

Misschien stom gedacht, maar haal je band rechtsvoor er eens af en kijk deze helemaal na of er misschien iets vastzit in je profiel. De wegen hebben behoorlijk te lijden gehad van de afgelopen vorstperiode. Mijn tante heeft dit een keer gehad, ging ermee naar de garage en die vonden een steen in het profiel.  8)7
Zit er niets, dan reservewiel plaatsen en testen. Is de trilling er dan nog, dan is het wat anders. Vocht bij een bobine zou ook nog kunnen.

Roadkill (Michiel)

Citaat van: Sandro op  4 februari 2013, 22:38:39
Maar mijn bak zit dus links, en het probleem komt heel duidelijk rechts vandaan.

Ja dat denk je..... (heb ook wel eens een flinke trilling gehad in een auto, overduidelijk van rechtsvoor, alles vervangen wat het zou kunnen zijn, nog trillen ,kwam het van links achter...)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Renegade (Mark)

Kijk je wiellagers eens allemaal na :) aan de hand van wat je beschrijft met de bochten zou er aan de linkerkant eentje "overleden" kunnen zijn. Ik heb al een paar keer hetzelfde gehad en het is met rechtdoor rijden niet altijd goed te bepalen van welke kant het komt, met de bochten wordt het dan pas echt duidelijk. Wat ik wel weet is dan sommige megane's wiellagers verslijten alsof het niets is !

Sandro

Het probleem is gevonden!ik lag vanmiddag onder de auto en na veel zoeken en wrikken aan de rechter kant ben ik maar gaan kijken naar de linker kant. Bij het draaien aan het wiel hoorde ik ineens "kloenk". Na nog wat voelen bleek dat mijn wiel los zat door een gescheurde en gebroken centreerring! Het gekke is dat er niks te voelen was terwijl de auto op de grond stond maar op de pootjes zat het wiel wel los! Met het losdraaien brak er wel een wielbout af dus die er morgen maar eens uitboren. Iedereen bedankt voor het meedenken en de hulp! _o_

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev