Advertenties


Last minute vraag

Gestart door thomasb, 21 januari 2013, 01:19:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thomasb

Beste,

Morgen of overmorgen wil ik de knoop doorhakken. Ik ben van plan een Renault Megane 2.0 16v IDE coupe uit 2000 aan te schaffen.

Nu reed de auto prima na een testrit behalve aan het eind. Onderweg terug gaf ik ietsje meer gas hij was immers goed warm en toen gebeurde het tot drie keer toe op de terugweg. Het stop lampje knipperde samen met het 'motorblok' lampje met stop erin. Na de 4000 toeren is het alsof hij geen benzine tot weinig benzine krijgt.

Ik zit het hele weekend al op Google te zoeken naar wat het kan zijn en of ik er verstandig aan doe de auto aan te schaffen. Nu weet ik dat dit onderwerp al op meerdere plekken terug komt op deze site en andere. Toch wil ik het even apart aan jullie vragen.

Ik lees namelijk van alles over de EGR klep. Dat je hier de stekker uit moet trekken. Dat je hem schoon moet maken. Dat je hem af moet dekken met een blindplaat. Ook lees ik dat je v-power moet tanken en injectiecleaner flesjes moet kopen zo nu en dan.

Ik zie door alle bomen het bos niet meer. Kortom als de rest van de auto voor mijn gevoel in orde is en de dealer lost dit probleem eenmalig op en vervolgens gebruik ik die injectorcleaner en af en toe wat v-power is de kans dat het probleem zich dan vaker voor doet verkleind?

Ik las ook dat je deze auto af en toe even wat harder moet laten rijden. Dat is geen probleem en dat doe ik met alle liefde maar dan zuipt hij ook meer.

Hij heeft circa 195.000 km gelopen en de distributieriem moet binnenkort worden vervangen.

Kortom wat is jullie ervaring en wat adviseren jullie mij.

Ik hoor het graag, en misschien rijd ik binnenkort ook in een coupe:)

Mvg,

Thomas B.

BadEend

Deze motor staat er bekend om dat deze snel vervuild. Ik zou hem laten staan, zeker met zo'n km stand.

Rick Santbergen

Laten staan, het is überhaupt knap dat iemand de 195.000 ermee gehaald heeft.

Jacques

Laten staan. Als je hem koopt weet je bijna zeker dat je dure problemen krijgt en de Renault dealer weet zelf ook geen raad. Koop gewoon een iets ouder (F7R motor) of nieuwer type (F4R motor). De oudere tot 1998 zijn de leukste met F7R motor.

Christian de Vriend

het is hierboven al paar keer gezegt,ik heb het 1x overwogen om
een ide te kopen,daarna op een meeting te hebben rond gevragen
wist ik genoeg,mening renault liefhebber heeft antilichaampjes voor
de ide motor,daar in tegen hebben we wel ide eigenaren binnen
de club sommige hebben problemen,sommige niet.

Als ik me niet vergis heeft Rohald een ide,hoe het nu gaat weet ik
even niet.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Edwin Postma

Ik ben geen technicus maar weet wel dat je die die lekker moet laten staan 8)7
Truckertje

thomasb

Oke dan was mijn voorgevoel toch juist. Dan is het helemaal goed dat ik ook hier de vraag even heb neergelegd. Ik weet voldoende. Bedankt! !-!

Stefan

Lekker laten staan inderdaad, veel te veel risico in mijn ogen bij dit type ;(
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Rohald

Ik heb inderdaad ook een ide. Op dit moment heb ik nergens last van (nu al bijna 2 jaar !-!). Als ik van te voren van dit forum af had geweten, dan had ik hem niet gekocht. Ben ook zeker op het uiterlijk gevallen. Maar heb er een hoop problemen mee gehad. En elke keer als er iets is, dan vliegt de angst je naar de keel.

Ik zeg: niet doen. Als ik al het geld wat ik hierin gestoken hebt bij de aanschaf leg, had ik ondertussen een minstens net zo mooie Megane kunnen hebben zonder problemen.
2001 Renault Mégane Coupe I Phase II 2.0 16V IDE Privilege
The Taz

1ste Renault Mégane Club Mooiste wielen 2015
2de Renault Mégane Club Mooiste Mégane 2015

Xanquezer (Frank)

just like the rest.

Laat staan.

of je moet over n paar maanden (weer) naar de garage/dealer en je portomonee open trekken.
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Djurre1980

#10
Ik heb vorige maand ook een Megane Coupe 2.0 16V IDE aangeschaft die problemen had.
De verkoper had de kop schoongemaakt (deelrevisie) en wat storingsgevoelige motoronderdelen vervangen.
Bij aankoop heeft hij in opdracht van mij nog de EGR afgesloten en een Oil Catch Tank geplaatst.
De auto reed daarna weer goed waarna ik 'm gekocht heb.
Ik heb de eerste tankbeurten Forte Fuel System Cleaner en Forte Gas Treatment gebruikt waardoor de rest van de motor en injectiesysteem goed gereinigd zijn.
Hij loopt nu in gehele toerenbereik mooi en koude start gaat ook goed.
Als zo'n IDE blok goed loopt is het een zeer lekker karretje hoor, flink power, heerlijke motor.
Maar het valt en staat allemaal met hoe het blok er momenteel bij staat, en bij 195000 km kon hij wel eens zo vervuild zijn dat je je kop moet reviseren.
Als de verkoper mijn blok al niet gereinigd had en er niet alles aan had gedaan dat hij weer goed zou rijden zou ik 'm ook hebben laten staan.
Maar nogmaals, als hij eenmaal goed schoon is heb je er heel veel plezier aan, blijft leuk van 0-100 in 8.5 sec in een auto van 12 jaar oud waar niemand het van verwacht  8)

Oh ja, je bent ook veroordeeld tot het tanken van bijvoorbeeld BP Ultimate i.v.m. betere reinigende eigenschappen, maar dat is niet zo'n ramp omdat je ook meer kilometers ervoor terug krijgt per tank.

Ik heb het zo bekeken: ja, zo'n IDE is een gok, maar die auto kost nou ook weer niet de wereld, en als hij na een paar jaar toch zo slecht mocht zijn gaat hij gewoon weer weg.
Ga maar eens een paar jaar een auto huren, ben je een stuk meer kwijt.  8)7
Je moet het zo zien dat de IDE motor geen slecht product is, integendeel, het is een betrouwbaar motorblok, maar wel met wat ontwerpfoutjes.
Die ontwerpfoutjes kan je zonder al teveel kosten herstellen waardoor je later geen problemen meer krijgt.

Ik heb zelf ook naar andere hothatches gekeken zoals de Fiat Stilo Abarth en de Fiat Coupe, maar vooral de Abarth kende nog veel grotere problemen dan de IDE, dus wat dat betreft is het altijd wel wat, zeker bij oudere auto's.
Je kan natuurlijk ook voor de Megane Coupe 1.6 kiezen.
Deze zijn ook veel beter verkrijgbaar dan de 2.0 16v IDE of de 2.0 16v.
Dat blok kent voor zover ik weet geen ontwerpfoutjes, maar is natuurlijk wel veel minder spannend dan de 2.0 16v IDE.

Bij een IDE is het dus een kwestie van:

-kop reinigen (klepgeleiders/klepzittingen vervangen)
-injectiesysteem reinigen
-EGR afsluiten
-Oil Catch Tank plaatsen (blijft injectiesysteem schoner)
-BDP gever vervangen
-Benzinedruksensor vervangen
-Eerste tankbeurten Forte Fuel System Cleaner en Forte Gas Treatment additief gebruiken
-BP Ultimate 98 tanken

Als het goed is moet je daarna jaren probleemloos kunnen rijden, en heb je voor weinig een heerlijk karretje met veel power.




Jacques

Je hebt een positieve instelling.

Djurre1980

#12
Ik kijk graag naar de feiten.
veel mensen roepen klakkeloos anderen na omdat ze van horen zeggen hebben vernomen dat je iets moet laten terwijl het soms ook mee kan vallen.
En wat is er voor lol aan als je geen risico meer durft te nemen?  :0

Rick Santbergen

Citaat van: Djurre1980 op 21 januari 2013, 18:17:29
Ik kijk graag naar de feiten.
veel mensen roepen klakkeloos anderen na omdat ze van horen zeggen hebben vernomen dat je iets moet laten terwijl het soms ook mee kan vallen.
En wat is er voor lol aan als je geen risico meer durft te nemen?  :0

De feiten zijn dat het een probleemblok is.

Volgens mij ga jij meer op gevoel af, maar daar is natuurlijk ook niets mis mee.

Heatzone (Mark)

Hij rijdt zelf een ide Rick, hij gaat op ze eigen ervaringen af, wij bijna allemaal op van horen zeggen. Op rohald bijvoorbeeld na! Een renault verkoper die ik ken rijd er ook een, hij zegt zelf met het juiste onderhoud en maatregelen zijn het hele leuke blokjes! Hij zei ongeveer hetzelfde te hebben gedaan als hierboven, plus dat hij de auto goed op ze staart trapten en zei zelf dat hij zo het minste vervuilt!

Als je in bent voor een avontuur en wat verstand heb van auto's zijn deze blokken te doen

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev