Advertenties


Wiellagers met of zonder ABS?

Gestart door pr0mano, 14 januari 2013, 15:20:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pr0mano

Hoi, moet nu nieuwe wiellagers halen voor m'n megane 1 uit 1-1999.
Zit nu alleen te kijken, want ik kan kiezen tussen wiellagers achter met of zonder ABS.
Mijn auto heeft wel ABS, maar betekent dit dan ook dat dat ook achter zit?
Er zitten overigens trommelremmen op achter.

Renegade (Mark)

Het wiellager opzich heeft niets te maken met de ABS, bij de trommelremmen zit er aan de binnenkant (de buitenkant van de "uitstulping" waar het wiellager in zit) een "getande" ring voor de abs sensor. Of het wiellager van trommels zonder abs zou verschillend moeten zijn.

pr0mano


Paul

Als je abs hebt, dan moet je natuurlijk een lager hebben voor auto's MET abs. Lijkt me vrij logisch.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

matthew

Idd met abs, want er zit voor elk wiel een sensor.

Renegade (Mark)

#5
http://www.mister-auto.nl/fl/wiellager/renault-megane-i-coupe-da0-1-1-6-e-90ch_v5347_g654.html

Voertuigen met abs, zonder abs, maakt dus niks uit. Wat ik al zei, de abs heeft niks met je wiellager te maken. Bij beide zijn de afmetingen zo te zien ook hetzelfde en met skf-lagers is er nieteens de keuze met of zonder abs :) Dat zal ook vast de reden zijn waarom op die site totaal geen gegevens van het lager vermeld staan, bijna 10euro gemakkelijk extra verdiend !

Even ter verduidelijking,

Op de plek van de rode cirkel zit de ring die de abs sensor een "signaal" geeft. Als je zelf de wiellagers gaat vervangen moet je ook even uitkijken dat je deze niet beschadigd ! Evt. even schoonmaken kan ook geen kwaad.

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Renegade (Mark)

#7
http://www.mister-auto.nl/fl/remtrommel/renault-megane-i-coupe-da0-1-1-6-e-90ch_v5347_g123.html

Word ook geen onderscheid gemaakt tussen met/zonder abs, kwestie van de ring omzetten en je abs werkt met je nieuwe trommel.

Het echte verschil tussen met/zonder abs zit hem in de ankerplaat van de trommelrem en de achteras, hierin zit dan wel of geen gaatje voor de sensor. Voor de rest zou alles gewoon identiek moeten zijn.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev