Advertenties


CC 2006 dak aandrijving links ?! Problem Solved, 2 kabels vervangen...!!!

Gestart door Patwo, 13 januari 2013, 00:13:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patwo

Hallo Allen ....

wat heerlijk om te kunnen zeggen  "PROBLEM SOLVED".... YES !!!!....

Ik heb vandaag de 2e nieuwe kabel geinstalleerd en dat was eigenlijk een fluitje van een cent ... eerst om de NOK kabel met cylindertje plaatsen ..dan even pielen om wat ruimte te krijgen en de kabel NIET te knikken omdat je m omhoog moet draaien anders loopt ie klem op de kabel als ie omhoog staat schuif je t cilindertje erin en voila .. met een schroevedraaier beetje t kabeltje geleiden in t gootje en even de kabel aan trekken dan komt de nok omhoog en zit de kabel er goed in ... dan :P ... even op letten .. bij mij zat t schroefdraad aan beide kanten er ongeveer 3 slagen ( schroefdraad) door heen en dan de bout vast zetten dat de kabel niet kan weglopen ..., ...t draaien van de kabel doe je als ie nog los ligt aan de kant van de kofferdeksel anders draait t niet .. op lengte zetten en dan even achter de scharnier van de kofferbak langs geleiden ... nog los laten en de onderste scharnier er in zetten ...evt met hamer en houten latje klein tikje geven en boem zit ie vast ... dan lastigste deel .. de kabel aantrekken en t zwarte afstandshoudertje op spanning houden en in t gleufje boven t scharnier klikken .. .ook even klein tikje erop met hout en een hamertje en voila VAST :) ....als laatste nog even t deel met t gele tapeje in de carrosserie duwen en de kabel in de bekleding geleiden.... alle tijd : nu rustig t dak checken ....

Om de nok vast te maken .. beste om t dak op max hoogte open te doen en dan t te fixen kan je er t beste bij ...

TIP : BELANGRIJK !!!>.... ik merkte .. hehe .. pas op .. dat na ongeveer een minuut of 20 de hydraulische cilinder van t dak de druk verliest en dus t dak laat zakken .... als je NET met je hoofd of hand tussen de scharnieren zit niet echt aantrekkelijk ... dus zorg dat het dak EXACT op 90 graden staat dan blijft ie waarschijnlijk wel staan .. als ie hangt zakt ie zeker omlaag ..., hij zakt of naar achter met schade als je niet op past of anders naar voren , PAS OP tis zwaar zeker met 1 hand als je net bezig bent valt t tegen ..., om t weer te fixen ..:... dan kan je t met de hand wel weer op max hoogte zetten even laten vast houden en de auto starten en wederom druk opbouwen dan kan ie weer open of dicht ...

Daarna dak wederom sluiten anders kan de kofferbak deksel niet open en kan je niet bij de rest van de kabels :) .... oh ja je haalt eerst de onderste bekleding weg van de kofferbak ... dan de beide zijkanten .. is easy 2x een ster draaischroef, 2x zon ufo klik ding en 2 bouten van de 2 dingen bovenaan ... dan kan je overal makkelijk bij .....

Het onderdeel :

Dit staat er op mijn BON ... Bestel Nr 050/3006 / Onderdeel nummer : 77 01 061 832    NL    ( KLEUR GEEL )


Wat moet je even in de gaten houden ... de kleur GEEL of ROOD ... ( dat is de kleur die halverwege op de kabel zit waar ie vast zit in de carosserie , tapeje met tiewrap .. geen idee wat t verschil is tussen beide kleuren maar ik heb de GELE kabel versie besteld .. en links en rechts zijn t zelfde :) dus das easy .....je kan op FOTO 3 op pagina 1 ook duidelijk zien dat aan beide kanten van de ZWARTE tiewrap een GELE kleur zichtbaar is daar gaat t dus om ... tis een gekleurd geel stukje stof tape ...

Voor de Megane CC rijders onder ons ...Ik zou dit toch even checken :  zo gebeurd en t scheelt een hoop ellende ... je kan zonder veel moeite met 2 klepjes open te maken de staat van de kabel zien bij de NOK ..of anders van achter uit de kofferbak ...( probleem zat daar uiteindelijk )  en ten 2e ..als je een beetje wrikt kan je met een zaklamp ook tussen de bekleding van de kofferbak langs kijken om te zien hoe de kabel er daar uit ziet ( rubber rand er even af halen easy )  ... t zou zonde als je dak er mee uit scheidt... want de schade kan groot zijn als t dak door gaat en de nok en de aandrijfas vast lopen op elkaar ... dan kan de boel flink verbuigen als je niet op past....  8)7 had ik t niet gechecked had ik nooit gemerkt dat er 1 kabel kapot was ...mmmh.....en de nokken zijn wel belangrijk om te locken ...

Nou in ons geval werkt t Cabrio Dak nu weer zoals t bij aflevering werkte en dat voor slechts ( ja toch ;) ) 104 Euro, 2 x op en neer rijden naar de dealer en 2 daagjes werk om e.e.a. los te halen en weer vast te zetten .... moelijkheids graad zou ik zeggen ... simpel tot iets advanced maar je hoeft geen auto techniek te hebben gestudeerd om dit zelf te fixen :).....gewoon logisch nadenken ...oh ja en TORX 27 heb je nodig om e.e.a. los en vast te zetten en die heeft niet iedereen liggen denk ik .. ;) voor in de kofferbak ... de achterbank 2 schroefen ...handig om te weten ;)

Ik ga nog even lekker van de Cabrio genieten met de zon zoals vandaag en ( nu nog ) de verwarming lekker hoog en de stoelverwarming aan .... en dan komt binnenkort  toch t punt om de auto nog maar een keer in de Wax zetten.. want zoals t er nu naar uitziet gaat ie uiteindelijk toch in de verkoop binnen een maand ....hoe lekker en zuinig de auto ook rijd (tis 1 vd weinige Diesel CC's ) ... onze oudste dochter wordt nu echt te lang om nog goed en relaxed lange einden achter in te zitten ... we gaan dus op zoek naar wat groters..., mocht ie in de verkoop gaan dan zal ik m binnenkort ook op t forum aanbieden ...t wordt uiteindelijk toch weer zomer  8)

Nou rest mij iedereen die gereageerd heeft HARTELIJK TE DANKEN hetzij voor hulp , advies, links , manuals of gewoon een slimme tip   --

Wat mij betreft mag er een slotje op over een week of zo ... er zijn vast nog wel wat mensen die misschien willen reageren .. zal de titel ook aanpassen...

Greets Patrick .... !-!


Megane 2 Coupe Cabrio ...2006,  Zwart 1.9 Cdi :)

...

Karin

Patrick, lekker voor je dat het zelf gelukt is. En voor de CC rijders handig dat je allles uitgebreid beschreven hebt.
Nog veel plezier met je auto.

Roadkill (Michiel)

Lekker dat het is opgelost en zeker lekker met de kosten.

Btw tipje mijner zijds, als je dochter te groot word voor je auto, dan word het tijd dat ze op kamers gaat... :D
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Patwo

Ja helaas werkt dat zo niet.....met 11 op kamers lijkt me geen goed plan....dat krijg je met lange meiden  :) ennuh ze past nog prima in " mijn " auto  8)...das dus geen CC  :grin:


Hadden vorig jaar t plan ook al om wat groters te zoeken...maar ja een Cabrio waar t dak niet goed van werkt is onverkoopbaar  ;).....dus geen haast ...eerst wat leuks zoeken Y

Roadkill (Michiel)

Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev