Advertenties


CC 2006 dak aandrijving links ?! Problem Solved, 2 kabels vervangen...!!!

Gestart door Patwo, 13 januari 2013, 00:13:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Roadkill (Michiel)

Enig idee hoe lang die kabel is, anders zou ik zeggen kijk eens bij een fietsen zaak..... (scheelde mij dik 40 euri toen ik een gebroken gaskabel had op mijn peug)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Felix

Ik zal vandaag even het elektrische schema van die kabel voor je opzoeken.
Overigens staan er op schadeautos.nl enkele cc's waarvan die kabel vast nog heel is ;)

Herken je de kabel op een van deze afbeeldingen?






Patwo

Hi Jacques ... .

Thanx voor de LINK .... had t al via een aantal sites geprobeerd , helaas zonder resultaat .. was niet te leveren .. dus ik ga morgen er wel even achteraan via de dealer en deze site :) ...

Ja ik had ook al het idee om te kijken bij een fietsenmaker... zit alleen met het feit dat de aansluiting op de NOK en t schanier wel moeten passen .. anders wordt t ene beetje houtjetouwtje ... kan ook proberen om evt de kabel die nu afgebroken is ... op een nog goed stuk proberen te verlengen en dan weer in t scharnier vast te krijgen op de een of andere manier ...., zal eerst eens vragen bij de dealer ... die zou dat op zijn minst moeten weten wat t kost ... :) maar goed idee THANX !

Felix : Thanx voor de pics.......de kabel die ik bedoel is van t type (fiets) REMkabel ... (dus geen electronische kabel(boom)) maar een simpel ijzer draadje met een omhulsel eromheen .... deze trekt de NOK op de as van de Dak Aandrijving omhoog of omlaag als de kofferdeksel een beweging open of dicht maakt ..., tis dus mechanisch kabeltje .....weet niet of je daar ook Plaatjes van hebt ., de aandrijving van het Cabrio Dak ... ?!....Megane Type II Coupe Cabrio....., anders zou dat mooi zijn om even naar te kijken ...alvast bedankt :)

Zijn er btw handboeken te vinden van de CC type II ... ik heb al flink gezocht maar tis mij nog niet gelukt om de Megane II CC te vinden .....

Fijne Avond ...

Patrick


Patwo

Heb net even op schadeautos.nl gekeken ....

wordt er op zich wel blij van dat ze nog 4950 Euro vragen voor een auto net als de mijne waar de halve voorkant van mist :) ... dan levert de CC tenminste nog wel wat op bij verkoop :)  hehe .... denk niet dat ik hier een kabeltje uit mag schroeven .... , dan zou ik op de sloop moeten kijken .. maar dan is een kabeltje bestellen denk ik net zo voordelig ....,

de sloop zou goed kunnen zijn als de hele aandrijfing links vervangen zou moeten worden zoals de dealer ons aangaf ... ( 1600 Euro aandrijfing ... montage erbij ... kwam t op 2500 Euro neer  wat ze er voor vroegen ... ) toen had ik al gevraagd of er niet een kabeltje los of scheef zat .. maar nee .. t moest wel de aandrijving zijn .. dus dokken ...., toch maar niet dus en zelf op onderzoek uit ;) ......

Ah THANX voor de extra links Felix ... zal mijdrecht inderdaad eens opzoeken ... mocht t nodig zijn voor onderdelen ...., eerst morgen maar even op zoek naar t juiste kabeltje :).....

Patwo

Zo ziet een uitgebrande Megane CC er dus uit ;) ..... voorkant dan .. maar toch ... ik heb mijn ouders bij Utrecht en Mijdrecht is bekend .. woonde vroeger in Woerden dus altijd wel een ritje te vinden erlangs ....


Ik vroeg t al eerder .. zijn er handboeken over de Megane II CC op deze site in omloop ....om bijvoorbeeld te kunnen zien HOE je een dak aandrijf as kan demonteren uit een schade auto ?!...volgorde etc ... om m ook weer werkend in de mijne te krijgen  o-)

Greets

Roadkill (Michiel)

Die aansluiting op de nok ziet er iig uit als zijnde standaard fiets aansluiten, hoe zit ie gemonteerd aan de andere kant?
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Patwo

Alvast even een reactie ...foto's volgen nog van de aansluiting....( zijn inmiddels geplaatst)

Bij de NOK zie foto 1 pagina zie je de kabel om de nok heen lopen en zie je een zilver cylindertje (op de foto kijk je er recht op dus lijkt t een rechthoek )maar dit is een cilindertje wat je erin schuift zo lijkt t en dan draai je de kabel om de nok .....die loopt er dan onder door...

Aan de kant van t scharnier is het een systeem van een aansluiting waar de kabel in geperst zit in een armpje wat aan een draaiend scharnier zit....zeg maar een busjes wat ik in t gat (op foto 4) klem en daar door heen zit een pin en aan de andere kant een busje met daaraan het armpje met de kabel zodat deze vrij kan draaien als t scharnier beweegt....

dat was de tekst dit zijn de plaatjes ...

zie hier het zilveren cilindertje met de kabel ... ( deze kant is nog heel ) ....




Dit is de "unit " die op foto 4 op pagina 1 ... in t scharnier wordt gedrukt en dan vrij 360gr kan bewegen dit ivm de beweging van de kofferdeksel ....het zwarte deel klikt in het scharnier van de kofferdeksel en t zilveren deel kan dan vrij bewegen ...



greets

Patwo

Vandaag bij de Renault Dealer als t goed is gegaan de juiste (toch altijd effe zoeken in de database tekeningen van renault.....) kabel besteld en als t goed is komt ie morgenochtend al binnen....dus mocht er nieuws zijn dan volgt dat in de komende dagen  !-!   Oh ja kabeltje kost 52 euro Inc btw ....niet heel goedkoop maar wel lekker dichtbij en nieuw...we gaan t zien...

Eerst morgen de oude kabel eruit halen en vervangen door de nieuwe en daarna weer op zoek naar evt. Problemen met het dak... Of niet meer  :)

Keep you posted....

Greets

Karin

Ik hoop voor je dat het opgelost is met de nieuwe kabel, scheelt je denk ik een aardige zoektocht.

Roadkill (Michiel)

Had persoonlijk dus dan toch langs de fietsenboer gegaan, dan maar effies klooien maar kan nooit moeilijk zijn geweest om het passend te krijgen (en net zo betrouwbaar)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Patwo

Heren en Dames,


Jawel vanmorgen het kabeltje besteld en t was nog de goede ook .. dus vervangen , dat viel wel mee en nu draait de NOK prachtig mee en slaat terug als t moet .... dat is dus de RECHTER kant ... ( LINKS heeft t probleem ) ..... maar wat zag ik nu weer dat er WEDEROM verschil zit met links en rechts .. waar rechts nu de NOK volledig omhoog zet met dak dichtdoen en locken ... deed links t maar "half" ..... die ging wel omhoog als t dak dicht ging maar met het openen van t dak liep de arm wederom vast en zou t dak wederom torderen .....

Dus met een fikse lamp op zoek naar t kabeltje van LINKS .. die was heel en deed t ook echter die stond soms "slap" terwijl rechts immer strak stond.... vreemd... misschien zat er iets met de kabel verkeerd...dus ik heb de auto ook links open gemaakt en alle bekleding verwijderd...., en op zoek naar t probleem ...

Wat blijkt ... de NOK die wordt aangetrokken ( omhoog ) door de kofferdeksel .... moet daarna "zelf" terug springen en dat deed ie maar tot de helft .. dus t hoogste punt van de NOK ... EXACT onder de aandrijving van t dak zelf en dus loopt een deel van die as dus HARTSTIKKE KLEM op die NOK .. en dan is t ijzer op ijzer en dat geeft niet mee ... echter nu heb ik steeds gekeken en stukje bij beetje t dak open gedaan ...tot t moment dat t fout zou gaan ....

Nadere inspectie leverde mij t volgende op .. ik heb de nok met de hand naar de LOCK stand gezet en toen zag ik dat de kabel omhulsel een stuk was opgeruld en een soort van dikke knoop van "zwaar" plastic had gevormd... precies genoeg om de NOK .... niet te laten terug klappen en dus klem te zetten op t hoogste punt ..., GDVR.... wat een gekloot met die kabeltjes......, maar ik heb de kabel nu helemaal los .... ik dacht eerst om m schoon te maken en t plastic te fixen of weg te snijden maar hij gaat morgen eerst mee naar de Renault Dealer ... ( ik heb wederom een NIEUWE kabel besteld ... ) dus die kan ik morgen op halen en dan monteren en is de dakconstructie weer als NIEUW :) ... ja ik weet dat ik dan 2x 52 Euro heb uitgegeven ... (maar de Dealer had de VOLLEDIGE LINKER AANDRIJVING willen vervangen voor 2500 Euro incl , ... en wat ik al dacht toen was dat in zijn geheel NIET nodig ... hmmm helaas een fikse MIN voor de Renault Dealer hier...daar hadden ze beter even voor mogen kijken ... , ( heb uiteindelijk al 200 Euro betaald omdat ze er een paar uur mee bezig geweest zijn maar niks anders konden bedenken dan vervangen van de aandrijfas.... ) ....dus dan heb ik liever nu alles weer voor 104 Euro nieuw en goed...,  dan te gaan "rommelen" met zelfgemaakte kabeltjes ... en geloof me dat de spanning die er op staat een fikse is .. en iets te lang of te kort zorgt al voor afwijkingen in de NOK .... ( als ik 20Euro per uur reken en ik ben er met rommelen nog 3 uur mee bezig .. hehe .. kosten ze nog maar 20 Euro per stuk ;):afro:

Hier t plaatje ... van t uiteinde van de kabel die OM de NOK heen zit gedraait en hem omhoog trekt .. en los laat als t moet ... dat ging dus mis door het opgerulde plastic van t omhulsel .....



T valt mij wel een beetje van Renault als merk tegen dat ik na 6 jaar normaal gebruik van het dak  ... 2 kabels heb die eigenlijk toch best heel belangrijk zijn voor de dak constructie die ofwel afgebroken zijn danwel dusdanig beschadigd dat t dak er nog meer schade door zou kunnen oplopen ....

Ben wel een heel stuk wijzer geworden van de constructie van het dak .. !-!


IK krijg morgen de nieuwe kabel binnen .... en dan zal ik die morgen middag ergens monteren ... verwacht later dan wederom een reactie of t gelukt is en alles werkt zoals t ooit afgeleverd was :) ...


Greets

Heatzone (Mark)

Om even voor mezelf te spreken, ik ben wel heel blij dat je het zo uitgebreid gedocumenteerd heb met foto's erbij!

Dit maakt het voor andere (megane II) cabrio gebruikers (ik misschien in de toekomst) een stuk makkelijk om dit soort problemen zelf op te lossen aan de hand van het werk dat jij al geleverd heb !-!. Super!!

Ik hoop dat je straks weer heerlijk kan genieten van je cc :)

Jacques

Kun je het bestel nummer plaatsen als anderen het in de toekomst nodig hebben. Persoonlijk vind ik het een goede keuze om de kabels nieuw te kopen. Dan heb je alles meteen op de goede lengte en weet je dat de nippels goed vast zitten. De prijs valt, vind ik, er mee.

Dominique Reijerink

Wijze keuze om de kabel via de dealer te bestellen.
zelf een tijd als fietsen maker aan de slag geweest, en om dat kabeltje in de houder te persen is nog wat gereedschap voor nodig  o-)

Ziet er goed uit  !-!
In bezit van Renault Mégane II Grand Tour 1.6 16V
Een leeg glas bier is hetzelfde als een bh aan de waslijn, het beste is eruit.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev