Advertenties


Blauwe rook

Gestart door homan111, 6 januari 2013, 14:57:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

homan111

Hallo, ik heb een Megane station uit 2007, het betreft een 2.0 dci.
Nu is het zo dat hij, als hij een nacht stil heeft gestaan en je hem dan start wat blauwe rook produceert. Als je hem stationair laat draaien blijft deze blauwe rook komen.
Als je een stuk hebt gereden is het weg. Bj de garage kunnen ze niks vinden en geven ze aan dat het bij het type motor hoort...

Iemand enig idee...

matthew

Heb je last van olieverbruik?

homan111

Kan ik niet helemaal met zekerheid zeggen, toen ik hem kocht moest hij na 18000 een beurt hebben. Hij heeft dus 12000 gereden na de beurt. Voor een kleinigheidje is hij toen naar de garage geweest en toen hebben ze er een halve liter bij gegooid... Maar dat zou dan verbruik zijn dat ik niet zelf met de auto heb gereden...dus kan het niet met zekerheid zeggen....

matthew

Omdat je zegt dat het blauwe rook is, denk ik aan olie.
Als het zwart zou zijn, verklaar ik het als roet en dat kan komen door veel rustig rijden,dan zou even lekker in toeren rijden goed doen.
Dan brand de uitlaat lekker schoon.(je hoeft dus niet hard te rijden dan, maar hoger in de toeren in 2e of 3e versnelling).

Heatzone (Mark)

#4
Blauwe rook is meestal olie dat verdampt/verbrandt! Waarschijnlijk lekt hij ergens olie wat vervolgens verdampt/verbrandt.
Waar komt de rook vandaag? En heb je olie sporen op je blok?

homan111

De blauwe rook komt uit de uitlaat. De ene keer ook meer als de andere keer. Het is zeker geen zwart rook. Het stinkt ook erg... Em rustig rijden met een 2.0 dci is trouwers al erg lastig :)

homan111

Ik zie ook nergens sporen van olie op het blok. Die ziet er keurig uit...

Heatzone (Mark)

Dan zou het misschien je koppakking kunnen zijn.. Hoe ziet je olie er verder uit in je reservoir?
Zoals matthew al zei blauwe rook zou ik ook koppelen aan olie en als het uit het uitlaat traiect komt is het geen goed teken.. Dat wil zeggen dat er olie verbrand wordt in de kamers..

Toch is het vreemd dat het niet blijvend is gedurende de rit.. Wellicht een klein lek dat automatisch dicht wanneer het blok warm wordt..

homan111

#8
Hij rijd verder ook prima. Merk niks aan de motor. Het is nagekeken bij een renault garage dus als de olie er slecht uit zou zien hadden ze dat zeker gezien lijkt me. Zou het ook een vuil oliofilter of zoiets kunnen zijn?

homan111

Het is ook niet extreem of zo maar maakt me er toch enigszins zorgen om. Je ziet ook gen walm achter de auto als je wegrijd...

Heatzone (Mark)

Naja dat de rook uit de uitlaat komt wil zeggen dat het ook ergens in de uitlaat verbrandt en resulteert in de stank en blauwe rook! Kan me niks anders bedenken dan dat het via de motor, je spruitstuk in je uitlaat traject eruit komt!

Wellicht dat meerdere hun mening kunnen geven over het geheel :o?

Rolf

Klinkt als een kapotte seals in de turbo... Hoeveel heeft ie gelopen?
Gaat ie ook roken als ie een poosje stationair draait na een rit?

Er lekt dan olie uit de turbo in de inlaat bij geen turbodruk/uit.
Je zou de slang van de turbo inlaat er 's ochtends eens af kunnen halen en kijken of je iets van olie ziet.
Megane II Grand Tour 1.9 dCI Dynamique-Luxe

homan111

Hij heeft 141000 gelopen. Heel af en toe heb ik wel eens het idee dat hij wat minder snel is. Maar dat kan ook alleen een gevoel zijn. Het is meestal alleen als ik hem start dat hij wat rookt. Heb er zo niet op gelet of hij gaat roken na een rit...

homan111

Voor mijn gevoel komt hij af en toe wat langzaam op gang of lijkt het net dat hij,als je laat uit de toeren komt hij langzamer trekt

ramon16v

zou ook aan de seals van de  turbo denken

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev