Advertenties


Schokbrekers vervangen

Gestart door Jeremy, 6 januari 2013, 13:07:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jeremy

Hallo,

Ik heb al 3 pogingen gedaan om zelf mijn schokbrekers te vervangen.
De eerste 2 pogingen had ik niet het goede gereedschap (niet de juiste maat sleutel)
De 3 poging wel het juiste gereedschap, krijg alsnog de onderste bout met geen mogelijkheid los.

Het gaat om deze bout:


Zoals je kan zien is de bout al een beetje beschadigd om de sleutel er gewoon vanaf glijd als ik al mijn kracht erop zet.
Ik heb al een ruime hoeveelheid WD40 erop gespoten. Ook de vorige keren dus tijd zat gehad om in te trekken.
Heb ook met een staalborstel de bout schoongeborsteld aan beide kanten, maar heeft dus niet geholpen.
Vandaag nog verschillende dingen geprobeerd: Veer ontspannen, stabilisator los en met een hamer op de sleutel geramd, maar niks werkt!

Hoe krijg ik die kl*te bout in hemelsnaam los???

Als iemand tips suggesties heeft hoor ik het heel graag! en als iemand me handje wil helpen in de regio Dordrecht Rotterdam hoor ik het ook heel graag!

Alvast bedankt!

matthew

Met een momentsleutel.

Ik werk standaard met de luchtsleutel hiervoor,maarja dat is me werk.

Je kunt ook zorgen dat je een langere hefboom maakt om hem los te maken, maar dan dien je de boel wel goed te blijven aandrukken op de bout zodat het er niet af kan schieten.

En dan als dat los is,moet je de veerpoot uit het fusee lichaam hameren,let daar goed bij op de de as niet de bak uit schiet bij links,anders ligt je bakolie ook op de grond.

Jeremy

Ik zat al te denken om die sleutel af te zagen en dan een stevige pijp eromheen om de hefboom te verlengen, maar vind ik ook weer zonde aangezien ik die set sleutels gisteren gekocht heb.

Moet ik dan op de fusee kloppen (naar beneden dus) of op de veerpoot?

Colin

Wat je zou kunnen doen is een stevige (metalen) buis over je ratel te schuiven.

Wel een beetje met beleid want als je hem dol draait ben je verder van huis.
Megane Coupé fase 1 2.0 16V

Jeremy

Heb net een maat gebeld en die komt een grote ratel brengen want die heb ik zelf niet dan zal ik het daarmee gaan proberen.
De bout is wel ietsje beschadigd maar heb nog goede grip dus moet wel goed komen denk ik.

Tedo

Succes Jeremy, knap dat je dit zelf doet.  _o_
Misschien wel een nieuwe bout terugplaatsen als je 'm los hebt?

Jeremy

Thanks Tedo! Knap is het niet, want erg moeilijk is het niet... op die opstandige bout na dan haha! :D

Benjamin Renon

Je zou ook nog ipv WD40 een ander middeltje kunnen proberen Wurth Rost-off ice. Hiermee heb ik tijdens het vervangen van de schokdempers bij de Evo erg veel baat gehad. Daar zat ook aardig wat roest en vuiligheid op.
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

Jeremy

Oke, Thanks voor de tip! Ik heb inmiddels een lange RVS buis bemachtigd en een grote ratel ter beschikking en volgende week zondag samen met een maat gaan we het nog een keer proberen !-!

Tedo

Citaat van: Jeremy op  6 januari 2013, 14:07:22
Thanks Tedo! Knap is het niet, want erg moeilijk is het niet... op die opstandige bout na dan haha! :D
Ik denk bij dat soort dingen al vaak dat het te lastig is om zelf te doen (maar vervang vervolgens wel zelf een bestuurdersstoel incl. overzetten van de bekleding, gordelspanner en airbagkabel) ;)

duckie1098

Je kunt ook nog proberen, voor je volgende poging, om een paar ferme dreunen op de boutkop te geven met een stalen hamer.Kop niet teveel beschadigen anders weer bijwerken zodat sleutel goed past.Dit wil ook nog weleens helpen.En ja, een goede dop, het liefst zeskant doet ook wonderen.Het laatste is natuurlijk de boutkop ervoor weg zagen maarja geen leuk klusje en al helemaal niet al de bout in de draad zit vast geroest.

Succes ermee.

Ben

duckie1098

Die zeskantdop is alleen voor het vertrouwen, waardoor je meer kracht durft te zetten hoor.
Matthew, ik zie bij een van jou reactie's momentsleutel staan.Is dat niet wat zonde van zo'n sleutel?

Groetsels,

Ben

Roadkill (Michiel)

slijptol..... (en daarna ff nieuwe bouten erin, maar als ik deze zie zou ik die hoe dan ook vervangen, dus dan kan je gaan lopen klooien met dopsleutels en verlengen,maar beter gewoon meteen makkelijk en de slijptol erop) Want als ik het mij goed herinner is het bout met moer toch?
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Heatzone (Mark)

Ik heb dit met mijn meg 1 ook gehad, eerst meerdere keren met wd40 ingespoten, vervolgens me hand open gehaald omdat me sleutel eraf schoot, sowieso 4 nieuwe bouten en moeren bij de Renault specialist gekocht! You never know..

Toen nogmaals de sleutel erop gehangen, steigerpijp over de sleutel heen (met beleid natuurlijk) en toen als een hefboom gebruiken toen kwam hij los!

Heatzone (Mark)

Zorg er trouwens ook voor dat hij goed is opgekrikt en leg er desnoods een oud setje velgen met banden onder en laat de auto daarop rusten.. Niet dat je auto straks van ze krik schiet... Als je de bouten eruit tikt ook even de hele boel ondersteunen dat het geen noodlanding maakt en je schijven in het asfalt staan.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev