Advertenties


Accu loopt leeg of toch niet ???

Gestart door ronybalony, 28 december 2012, 15:14:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

ronybalony

Heb een Renault Megane 1.4 n gekocht voor weinig geld ( dus ja ik weet dat er dan een en ander aan mankeert) maar het probleem is dat hij niet wilt starten , wel met startkabels want dan loopt hij met een tik ( ook als de auto heel koud is).
Na de eerste x met startkabels een stukje gereden zo'n 55 km en waarachtig na een uurtje wederom starten en ja hij doet het  ik blij.
Helaas de volgende dag niets nada noppes wel de dashboord verlichting aan maar zo gauw de sleutel word omgedraaid is het "tik" en auto helemaal dood niets doet het meer zelfs de binnenverlichting is uit. Als je een minuutje wacht en je draait dan weer het sleuteltje om weer het dashboord licht aan en doordraaien je hoort een tik en wederom helemaal dood.
Ik dacht Accu .. ik had er nog een staan vrij nieuw en opgeladen ( was wel helemaal ontladen geweest) geplaatst en hoppa hij doet het een keer starten en lopen prima dacht ik. helaas na een dag weer problemen en niet starten..
Ik heb via een garage een nieuwe accu laten plaatsen , omdat de monteur zei, nadat hij had gemeten dat het niet aan de dynamo ligt en deze voldoet aan de eisen om de accu te laden. Na het plaatsen auto in 1x starten en ook de daarop volgende 4 dagen geen problemen meer gehad. Hierna weer problemen met starten , het lijkt erop dat de accu leeg loopt, ben gaan meten met een losse min pool en een multimeter ertussen, hij meet 0.012 mA na een paar minuten werd dit 0.010 mA dus dat lijkt mij niet het probleem. Hij laad met14.5 V is volgens mij ook goed .
Als ik de auto aan duw of start met accu kabels via een andere auto doet hij het meteen.
Pffff ik weet het niet meer ....

Jacques

Ook een accu, die even onder de 12V heeft gestaan is al gedeeltelijk gesulfateerd en dus op weg naar zijn graf. Het kan een tijdje goed gaan, maar kan ook van korte duur zijn. Laat de conditie van je accu even meten. Succes

Roadkill (Michiel)

Hij heeft dus al een nieuwe accu laten plaatsen he ;), maarre blijft er niet ergens een lampje branden?? (dashboard kastje, kofferbak verlichting, eventueel verlichting onder de motorkap? Of zit er misschien een niet standaard radio in die niet goed is aangesloten???)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Roy (Coup a One)

Blijft jouw kofferbakverlichting niet branden :?

Jacques

Citaat van: Roadkill (Michiel) op 28 december 2012, 15:35:41
Hij heeft dus al een nieuwe accu laten plaatsen he ;), maarre blijft er niet ergens een lampje branden?? (dashboard kastje, kofferbak verlichting, eventueel verlichting onder de motorkap? Of zit er misschien een niet standaard radio in die niet goed is aangesloten???)
Hij schreef: Ik dacht Accu .. ik had er nog een staan vrij nieuw en opgeladen ( was wel helemaal ontladen geweest).....

Een maal onladen dan begint het sulfateren.

JB

Met een multimeter meet je wel spanning, maar niet de stroom.
Hij kan dus niet de hoeveelheid ampere  (25-30 d dynamo) meten ermee.

Ding laadt gewoon niet op blijkbaar. Met een ampere tang kan je wel goed meten.
Waarschijnlijk de spanningsregelaar in de dynamo.

ronybalony

Dank voor de snelle reacties

Inderdaad nieuwe accu zit erin via de garage.
Ik heb een Ampere tang alleen ben ik niet met de werking hiervan op de hoogte dus als je het  zou willen  uitleggen graag .
Ik heb nog niet gekeken of de kofferbak verlichting zou blijven branden ik ga ervan uit na het meten van de lekstroom dat dit niet het geval is omdat dit minimaal is ( 0.011 mA)

JB

#7
Volgens Google
Op het typeplaatje van je dynamo staat hoeveel hij kan leveren.
Op de plusdraad van de dynamo (die dikke) de amperetang zetten.
Auto starten en alle gebruikers aanzetten. Des de meer gebruikers, des de meer ampere moet hij gaan aangeven.
Vooral de zware jongens zoals de achterruit verwarming/airco/mist/lampen. Rem laten intrappen etc.
Dat kan hoog oplopen. Kijk daarna op de tang en vergelijk met het plaatje
Als de dynamo genoeg kan leveren, laadt hij ook je accu op en dat gebeurt nu blijkbaar niet.
Zet er anders een andere dynamo in. Voor 35 eurie ben je klaar
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/renault-onderdelen/m613173937-megane-coupe-diverse-dynamo-s.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

ronybalony

Pff Mijn Ampere tang is kaduuk kan ik nog niet meten, wacht de garage maar even af.
Moet daar volgend jaar heen :-)
Ik hou jullie op de hoogte

ronybalony

Naar de garage geweest , verhaal verteld, pakt de monteur een tangetje haalt de schroef los die voor de accu pool aan de massakabel zit los schuurt dit schoon sluit alles aan en hij start de wagen 3, 4 x achter elkaar pfffff. En ik heb nog zo mijn best gedaan om de accu polen schoon te maken....
2 Dagen gereden zonder problemen , echter de derde dag weer sleuteltje omdraaien en klik klik niets meer. Toen heb ik zelf bij de pluspool het boutje losgehaald van de kabel ( dus niet de accupool) schoongemaakt en geschuurd en hoppa hij doet het nu nog steeds zelfs met -12 graden in 1x starten ..
Het kan soms zo simpel zijn !!!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev