Advertenties


Inleren brandstofpomp/verstuivers na motorwissel

Gestart door Rolf, 22 december 2012, 21:53:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Rolf


Ik ben bezig met een motorwissel van mijn Megane 1.9dci 120pk.
Na 240k is een drijfstanglager overleden.

Moet ik de brandstofpomp en verstuivers eerst laten inleren voor het starten, of wil de auto starten zonder ze in te leren?
Als ie start, kan ik er mee rijden (naar de garage)?
Megane II Grand Tour 1.9 dCI Dynamique-Luxe

matthew

Hou zou wel moeten lopen,alleen zal de zonder de goede verstuivercode's wel wat nagelen.Schrijf wel alle verstuivercodes dus op.
Cilinder 1 is bakzijde!! En cilinder 4 dus D-riem zijde,dit wordt nog al eens verwisseld door mensen die zelf aan de gang gaan waardoor bij verstuivers inleren dus als nog de verkeerde codes wordt ingeleerd per verstuiver.

Let er ook goed op dat je de juiste motor monteerd,dus eigenlijk met dezelfde motorcode.

Rolf

De motor is exact hetzelfde (F9Q-800) en zit er al in.

Ik ben nu aan het afbouwen en wil het inleren laten doen door een Renault specialist in Arnhem waar ie altijd in onderhoud is of bij een Renault dealer in de buurt waar ie nu gestald is (schoonouders).
Het zou alleen veel makkelijker zijn als ie er zelf heen kan rijden ipv op een ambulance.

Maar het kan dus geen kwaad en ik vernaggel niet gelijk mn 2de motor als ik er (rustig) mee ga rijden?
Megane II Grand Tour 1.9 dCI Dynamique-Luxe

-Jo-

Wat Matthew zegt,

hij zal lopen maar waarschijnlijk ga je een storing op het dash krijgen van het motormanagment. In het slechtste geval draait hij stationair maar ben je niet in de mogelijkheid gas te geven (geen reactie/respons).

Ik dacht trouwens niet dat de pomp moest ingelezen worden, enkel de injectoren. Tenminste als dit een pomp is die je via de db-riem op tijd zet. De eerste types moest je nog met de hand gaan timen.

Rolf

De motor heeft inmiddels ff stationair gelopen; de pomp is inderdaad met de db-riem op tijd gezet.
Er zitten inmiddels wel wat foutcodes in, maar dat is voor na de feestdagen....

Status quo:
Megane II Grand Tour 1.9 dCI Dynamique-Luxe

matthew

Pomp hoeft idd niet ingeleerd te worden,enkel de verstuivercode's.

Rolf

Daar ben ik inmiddels achter gekomen. Bij de garage hadden ze me gezegd dat ik in het geval dat ik zelf de wissel ging doen, ik nog wel het inleren van de pomp en verstuivers moest laten doen. Vandaar dat ik er vanuit ging dat de pomp ook moest.
Megane II Grand Tour 1.9 dCI Dynamique-Luxe

Rolf

Het inleren van de verstuivers is inmiddels gedaan bij Stam in Barneveld. (103 euro!!)
Alleen wil de auto meestal niet aanslaan en geeft ie 'inspuiting defect'.

Toen de auto bij de dealer stond, wou de startmotor niet meer rond (waarschijnlijk door een te lege accu)
en stonden deze codes er in:

DF007 Circuit sensor drukrail C0.0 (of CO.0?)
DF049 Circuit sensor koelvloeistof CC.0
DF209 Circuit opname element stand EGR klep. 1.DEF

De auto heb ik maar weer meegenomen en de accu opgeladen.
De connector van de EGR klep was beschadigd en vergrendeld de stekker niet helemaal. (blok uit schadeauto) Deze heb ik ff vast gezet met tiewraps.

Na het opladen (accuklemmen los) wou de auto starten, maar liep deze onregelmatig en leek weinig vermogen te hebben. 
Na een poosje ging ie ff beter lopen, maar ging daarna weer onregelmatig lopen en sloeg ie af. Daarna wou hij niet meer starten en gaf weer de melding 'inspuiting defect'.

Na een nachtje aan de lader, heb ik vanmorgen de laptop meegenomen en hm uitgelezen via OBD2:
P0190 Fuel pressure sensor circuit.
P0487 Exhaust Gas Recirculation Throttle Control Circuit "A" /Open

Echter de auto startte meteen!! Hij liep ff onregelmatig, maar kon hm aan de praat houden door een beetje gas te geven.
Na een halve minuut, ging ie goed lopen en heb ik er een rondje mee gereden; reed prima!!!
Nadat ik de auto naar binnen gereden had, begon ie weer onregelmatig te lopen en sloeg ie weer af en het verhaal begon van voor af aan.....

Op de bedrading naar de druk sensor staat wel 5v.

Heeft iemand hints/suggesties?

Ik denk dat ik volgende week de druksensor en EGR klep ga wisselen met het oude blok. (nog ff op zoek naar een lange dop 27 voor de sensor). Alleen ben ik er niet gerust op dat het de sensor is. Kan het ook een defecte brandstofpomp of UCH zijn?

Megane II Grand Tour 1.9 dCI Dynamique-Luxe

matthew

Uch niet.

DF049 Circuit sensor koelvloeistof CC.0
Deze storing is voor de airco,dan zit er niks in of sensor is stuk.

Als van de oude auto de druksensor rail en egr goed waren, zou ik ze zeker even over zetten.

Rolf

De airco is nog niet gevuld...
De oude motor liep goed, tot de drijfstangschade, dus ik ga ze overzetten.

Is er iemand die kan bevestigen dan de druksensor dop 27 is? Of 28? Ik moet nog een lange dop daarvoor kopen. Zou jammer zijn als ik net de verkeerde bestel...

Megane II Grand Tour 1.9 dCI Dynamique-Luxe

Rolf

De druksensor en egr omgewisseld en hij loopt weer als een zonnetje en storingsvrij!!
Megane II Grand Tour 1.9 dCI Dynamique-Luxe

matthew

Dat is goed om te lezen, dat is mooi dat je je oude motor nog had,want dat is het nadeel van de nieuwe (2e handse)dat je niet weet wat hij doet.

Rolf

Inmiddels rijdt ik weer met de auto en het motortje doet het prima.
Alleen schakelt de auto niet lekker; soms wil de bak niet in de versnelling en ik vermoed dat er nog lucht zit in de koppelingcylinder/leiding.
Is dit een zelfontluchtend systeem, of moet ik hm nog een keer zelf ontluchten??
(Je kan er erg lastig bij de aansluiting op de drukcylinder komen......)
Megane II Grand Tour 1.9 dCI Dynamique-Luxe

matthew

Is niet zelf ontluchtend.

Maar als er echt lucht in zit, dan zal je koppelingspedaal ook op de grond zakken.

Rolf

Hij zakt niet naar beneden, maar heb hm misschien niet helemaal goed ontluchten?
Wat kan het anders zijn? Er zit Kroon gearlube rpc 75w80 bakolie in, de voorgeschreven olie door Kroon.
Megane II Grand Tour 1.9 dCI Dynamique-Luxe

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev