Advertenties

werking regeling climate control

Gestart door robert 1966j, 15 december 2012, 13:27:27

Vorige topic - Volgende topic

robert 1966j

Hallo in mijn megane gt (2006) zit climatecontrol nu vind ik de werking van dit systeem niet om over naar huis te schrijven en heb dit probleem al diverse malen aan de dealer voorgelegd omdat mijns insziens de cc niet goed werkt.Voorbeeld:Als ik een nieuwe waarde (setpoint)instel en een extreem hoge waarde vraag bijv van 19 graden naar 27 danmoet volgens mij de cc alles open zetten en vol gaan blazen om zo snel mogelijk de ingestelde temp te bereiken als hij bijna de 27 graden heeft bereikt moet het systeem langzamer gaan blazen dan praat je over een regeling en volges mij hoort de cc zo te werken maar helaas doet die van mij dat mooi niet.Misschien dat dit systeem anders werkt maar dat geloof ik dus niet probleem bij mij is dat de cc niet regelt en eigenlijk nu dus alsgewone airco werkt.Daarnaast ontwasemt het systeem erg slecht zelfs met de airco aan.
Wie heeft in ditprobleem wat wijze raad/tips voormij??

Alvast mijn dank.

Roadkill (Michiel)

Ik heb zelf gewone airco, maar die doet het momenteel niet om dat ie een paar lekjes heeft, is jouw systeem daarop al gechecked?
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

J to the H (Jeroen)

Er zijn inderdaad climate control systemen die werken zoals jij het omschrijft, maar het kan kloppen dat de snelheid van de ventilator niet aangepast wordt.
Het grote verschil tussen airco en climat is dat een climat een temperatuur in de auto kan vasthouden.
Dus is de juiste temperatuur bereikt, gaat hij niet nog meer koude/warme lucht blazen, maar blaast dezelfde temperatuur als de auto heeft.

Een airco blaast alleen maar dezelfde temperatuur.
Daarom kan je bij een gewone airco geen temperatuur instellen en bij een climat wel.

maar nu ik dit geschreven heb... werkt dit ook niet met de 'auto' stand aan? Die gebruik ik namelijk nooit...

Ontwaseming heb ik geen problemen mee, dus kan daar weinig zinnigs over zeggen.

robert 1966j

Dank voor jullie antwoorden maar zoals Jeroen ook omschrijft kan je dus bij een cc de temp zeer nauwkeurig instellen.Wat volgens mij ook inhoudt dat een cc veel nauwkeuriger regelt dan een normale airco.Maar blijft dus dat ik het idee heb dat mijn cc helemaal niet regelt als ik zoals gezegd in ene meer temp wil hebben moet het systeem harder gaan blazen en alle kleppen moeten volgens mij dan vol open om de gewenste temp maar zo snel mogelijk te kunnen bereiken .Bij mij maakt het niks uit of ik hem nu 1/2 graad of 5 graden hoger zet ik blijf dezelfde uitstroomwarmte voelen en dezelfde uitstroomsnelheid en volgens mij hoort dit niet zo.Maar misschien dat er een mede forummer dit is wil testen bij zijn of haar megane of het systeem harder gaat blazen als je plots flink meer temp.instelt.Als dat idd het geval is weet ik in ieder geval dat mijn cc niet helemaal top is.Alvast mijn dank.

A110

Ik kan het nu niet testen voor je (lig met hoge koorts op bed) maar ook ik heb cc en zoals jij het omschrijft kopt wel. Als ik mijn temperatuur ineens omhoog gooit dan gaat de kachelmotor sneller draaien om de ingestelde temperatuur zo snel mogelijk te krijgen. Als hij op de ingestelde temperatuur is gaat hij deze vasthouden.
Ik vermoed dat er een temperatuursensor niet goed functioneert. De ontwaseming is bij mij ook niet al te best ondanks dat mijn airco-systeem helemaal inorde is. Dit zal wel bij dit type horen. Daarbij komt wel dat als het buiten rond het vriespunt is de cc de airco pomp niet aanstuurt om bevriezing van het systeem te voorkomen. Zogauw ik weer beter ben zal ik het eens gaan testen voor je.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

jw

Ik heb vanochtend bij mijn auto getest als ik de temp flink verhoog dat gaat hij harder blazen in de "auto"stand.
Ontwaseming is in "auto" stand waardeloos bij vochtig weer zet ik hem op hand bediening.

BadEend

Er zit een speciale ontwaseming stand op bij een ECC.

A110

Citaat van: BadEend op 19 december 2012, 02:27:46
Er zit een speciale ontwaseming stand op bij een ECC.

En dit werkt perfect, althans bij mijn auto wel. Even op de knop van de voorruit drukken en de achterruit/spiegel verwarming gaan ook gelijk aan.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Tedo

Ik heb in beide Megane's ook climat control. Deze werkt alleen in de stand AUTO. Gebruik je die niet, dan heb je in feite een gewone airco; het instellen van een lagere temperatuur heeft dan alleen als effect dat de airco koudere lucht gaat blazen. In de stand AUTO gaat alles veel geleidelijker, dus misschien dat je daarom niet veel merkt? Voor snelle ontwaseming inderdaad op de ontwasemingsknop drukken. Daarna gaan de fans geleidelijk steeds harder blazen. Indien de CC in de stand AUTO stond, dan zal deze daar vanaf gaan (tot je weer op de AUTO knop drukt).

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev