Advertenties


spanningsdip met starten

Gestart door Stony (Robert), 1 december 2012, 14:02:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Stony (Robert)

Hallo allen,

Ik heb een probleem met mijn Renault megane coupe 1 phase 2 1.9 Dci.
Afgelopen maandag wou ik mijn auto starten, dus de startmotor ging rond, en het vermogen van de accu leek ineens weg te lopen.
Toen de auto overgestart met startkabels, en was het starten en lopen. Smiddags gelijk bij een autoshop hier de accu laten controleren en de dynamo ook. Deze waren beide goed. De hele week ging het redelijk goed met het starten toen kreeg de auto net genoeg power om het geheel aan de gang te krijgen. Behalve donderdag toen had ik hetzelfde als maandag maar startte de auto wel makkelijker.
Nu heb ik vandaag gekeken naar de massakabels en de accupolen, en deze allemaal schoongemaakt enzo. Ik heb ook de gloeispiralen doorgemeten maar deze waren ook goed.
Nu tijdens het starten heb ik dus een dip gemeten in de spannig op de accuklem, deze valt terug naar ongeveer 9 Volt, maar dan start de auto wel  door, misschien omdat ie dan wel redelijk op temperatuur was. Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen waardoor het vermogen wegzakt tijdens het starten? Na het starten en voor het starten is het vermogen wel gewoon 12volt.

Alvast bedankt! Gr. Robert
RMC 1.9DCi 2002 (old)
Renault Clio 1.6 16v 2004 (New)

Jacques

#1
Vermogen 12V? Je bedoelt spanning. Je startmotor trekt ongeveen 300A tijdens het starten. Logisch dat de spanning dan terug valt naar 9V. Daar zou ik me dan geen zorgen over maken. De electronica draaid zo wie zo op 5V via een stabilisatie circuit, dus die gaat wel door. Als ik je topic lees, denk ik dat er ergens een kabel los zit. Kan een aarde zijn, maar ook een plus kabel van de accu, of wat zekeringen bij je accubak, die gecorrodeerd zijn. Succes

matthew

Ik zit te denken aan een slechte massa kabel/strip.

Stony (Robert)

heb al 2x massa vandaag schoongemaakt, 1 vlak naast mn accu, en 1 kabel loopt richting motorblok, en die ook schoongemaakt. toen zag ik dat de accupool een beetje loszat, dus die goed vastgezet.. lijkt me niet dat dat nu nog niet lekker zit.. of zou het kunnen liggen aan een kabel oid bij de startmotor misschien? hij heeft altijd wel wat zwaarder gestart maar nog niet eerder meegemaakt dat de spanning helemaal wegzakt tijdens het starten..
RMC 1.9DCi 2002 (old)
Renault Clio 1.6 16v 2004 (New)

matthew

Een strip die van motorblok of bak naar chassis loopt en slecht is ga je niet repareren met schoonmaken.

Maar als je accuklem los zat/zit en dan zou ik zeker deze vervangen.

Stony (Robert)

die op het motorblok of bak zat was gewoon een kabel, die ook vanaf de - pool van de accu kwam, deze zat helemaal onder de smeer en olie, en verder weer goed vastgezet. De pool die los zat was de rond klem die om de -pool vastklemt, maar deze zit nu 100% goed vast. heb je verder nog ideen waar het aan kan liggen of waar eventueel nog een massapunt zit?
RMC 1.9DCi 2002 (old)
Renault Clio 1.6 16v 2004 (New)

matthew

Dan zou ik het eerst even proberen zo.

Stony (Robert)

oke top! ik ga het even in de gaten houden komende week en post het hier even mocht het goed zijn, of toch nog steeds niet!
RMC 1.9DCi 2002 (old)
Renault Clio 1.6 16v 2004 (New)

J to the H (Jeroen)

12 volt? Das erg laag... Normaal moet je accu met draaiende motor rond de 14,4 volt zijn, en als de motor uit is in elk geval boven de 12,5 volt...
Spanningsdip tijdens starten is inderdaad normaal, maar toch denk ik dat het vervangen van je accu wel een logische volgende stap zal zijn....

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev