Advertenties


Velgen passen niet

Gestart door PassieWaterm, 16 november 2012, 18:29:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PassieWaterm

Ivm de naderende winter was ik opzoek naar een setje velgen met winterbanden.
Ik had een set gevonden. Velgenmaten: 5.5J 14 steek 4x100 en ET 36. Toen ik ze eronder wilde leggen kwam ik nieteens aan de remklauw voorbij. ET was 36 wat zou moeten passen, dus ik dacht dat ik 15 inch velgen moest hebben.
15 inch geprobeert met ET 43 past net niet. Kom wel aan de klauw voorbij maar hij raakt hem als ik de bouten aandraai. Dus ET waarde van 43 te hoog.....???

Waarom paste de 14 inch dan niet ????
Die waren ET 36....!!!

Wie kan me helpen...ik snap er echt niets meer van.


Stony (Robert)

misschien de J-waarde te laag van de set wielen? dacht dat ze bij de megane rond de 7 J zaten? (correct me if im wrong ;))
RMC 1.9DCi 2002 (old)
Renault Clio 1.6 16v 2004 (New)

PassieWaterm

Citaat van: Stony (Robert) op 16 november 2012, 18:54:22
misschien de J-waarde te laag van de set wielen? dacht dat ze bij de megane rond de 7 J zaten? (correct me if im wrong ;))


Mijn huidige velg geeft aan: 6J 15 CH4 ET43, dat was dezelfde maat als die laatste set die ik probeerde.....pfffff

Stony (Robert)

en de J waarde van je laatst geprobeerde set wielen was ook hetzelfde?
RMC 1.9DCi 2002 (old)
Renault Clio 1.6 16v 2004 (New)

PassieWaterm

Citaat van: Stony (Robert) op 16 november 2012, 19:18:32
en de J waarde van je laatst geprobeerde set wielen was ook hetzelfde?

Nee...was 5.5.
Dat maakt dus wat uit ?????
Vreemd omdat ik meende dat de ET waarde bepaalde hoever de velg naar binnen valt....toch ???

PassieWaterm

wat ik vreemd vind:
op steekmaat.nl staat dat voor mijn auto een ET waarde van 36 nodig is, terwijl de huidige velgen 43 hebben.....dat zou toch niet moeten passen ?
ik snap er helemaal NIETS meer van

Stony (Robert)

ff snel een stukje gekopieerd van het Vr6clubholland forum voor wat uitleg, hoop dat het dan iets duidelijker word waar je mee rekening moet houden, de Et waarde, en de J maat ;)

Velgenmaten:
Ook de velg heeft vele maten.
Zo is er de J-waarde, ET-waarde en de steekmaat.

De J-waarde:
De J waarde is de breedte van de velg gemeten van de binnenkant van de velgranden.
Precies de plek waar de band tussen past.
De J-waarde wordt gemeten in inches.
Hier een voorbeeld van de J-waarde:

http://img176.imageshack.us/img176/9006/velgjbh3.jpg

Daarnaast heb je ook nog de ET waarde.
De ET-waarde is een lastig verhaal.
De ET-waarde geeft de ruimte aan tussen de het contactpunt met de wielophanging en het middelpunt van de velg.
De regel bij de ET-waarde is: Hoe lager de ET-waarde, hoe meer de velg naar buiten steekt.
De ET-waarde wordt gegeven in milimeters.
RMC 1.9DCi 2002 (old)
Renault Clio 1.6 16v 2004 (New)

sijm138 (jesse)

er zit ook vaak verschil in het type velg.
hangt er weer vanaf onder eat voor auto ze vandaan komen.
want een megane 1 zit 5.5 of 6 J onder.
en de J waarde is de breedte van de velg waar de band tegen aanzit.
et waarde is de afstand van het midden van de velg naar buiten.
als je een et waarde van 0 heb zit het hard van je velg dus precies in het midden.

maar zoals ik al zei waardoor ze ook niet kunnen passen is dat de velg anders is opgebouwd dus voor ander type auto.
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

Roadkill (Michiel)

!4 inch kan ook gewoonweg te kleine diameter zijn voor de remmen voor... (geen idee om wat voor type Meg het gaat..) en van de 15inch set is waarschijnlijk de ET waarde te hoog voor een MegI, anders ff kijken voor een spacer van 5 mm?
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Renegade (Mark)

#9
Als je een megane hebt met 280mm remschijven kan het inderdaad dat het velgbed tegen de remklauw aankomt. Bij het 15" setje zal het waarschijnlijk aan de vorm van het hart van de velg liggen, als het hart iets bol naar binnen toe loopt kan dit problemen opleveren met aanlopen tegen de remklauw. Zoals Michiel al zegt, een spacer van 5mm kan het probleem al oplossen als de velg maar heel lichtjes tegen de remklauw aanloopt. Om te kijken of een 5mm spacer zal helpen, zoek een stukje hout of een ander materiaal van 5mm dik en probeer de velg met dit stukje materiaal tussen velg en naaf. Niet mee gaan rijden uiteraard maar om te kijken of 5mm voldoende zal zijn of dat je een dikkere spacer nodig hebt.

PassieWaterm

Heren,

Bedankt voor alle info. Het schijnt dat de uitvoering die ik heb ( 79KW) grotere schijven heeft en dat daarom geen enkele 14 inch velg gaat passen. Die stap ben ik dus al verder. Lekker dat ze dat niet in het onderhoudsboekje zetten, want daar staat gewoon dat ik 14 inch kan gebruiken....pfff.
5.5J of 6J zou niet veel uit moeten maken volgens Renault dealer, maar zoals hier ook werd gezegd kan de vorm van de velg bepalend zijn.
Dus een passend antwoord of een velg er onder kan bestaat niet, zelfs niet als de maten exact overeen komen. Het blijft dus proberen !

Bedankt nogmaals voor alle info !!!!

sijm138 (jesse)

de onderhoudsboekjes maken ze voor alle types
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

PassieWaterm

Citaat van: sijm138 (jesse) op 17 november 2012, 18:44:42
de onderhoudsboekjes maken ze voor alle types

Fijn dat ze in eerste instantie bij de dealer zeiden dat als het in het boekje staat dan past het altijd meneer.....letterlijk gezegd ! Monteur heeft het niet gehad over ET waarde, welk type auto enz.
Nu zit ik met een set velgen dat niet past !

Stony (Robert)

daarom zou ik toch hoe dan ook altijd even de velgen passen voor het overgaan tot daadwerkelijk kopen van de velgen, om deze problemen te voorkomen
RMC 1.9DCi 2002 (old)
Renault Clio 1.6 16v 2004 (New)

PassieWaterm

Citaat van: Stony (Robert) op 17 november 2012, 20:27:04
daarom zou ik toch hoe dan ook altijd even de velgen passen voor het overgaan tot daadwerkelijk kopen van de velgen, om deze problemen te voorkomen

yep...door schade en schande word je wijs he... ;-)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev