Advertenties


mp3 afspelen op Carminat informee 2

Gestart door Taropi, 11 november 2012, 14:13:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Felix

Een cd wisselaar geeft een digitaal signaal door naar je headunit, dat is ook de reden dat je niet zomaar een goedkoop kabeltje tussen je mp3 speler en radio kan hangen.
Ik heb een tijdje een Analoog - Digitaal Converter (ADC) er tussen gehad, en dat werkte ook prima. Je kan dan inderdaad via de Source knop de cd-wisselaar ingang selecteren. Haalt verder niet uit wat voor apparaat je er aan hangt, je zou er volgens mij theoretisch ook gewoon een computer op aan kunnen sluiten die een digitaal signaal via de digitale audio poort stuurt.

Bobo8

@denekamp: ACB's zijn te krijgen van Yatour (zoek op ebay.de naar 'usb mp3 adapter renault', bij autoteile-dresden24.de voor 64 euro incl. demontagebeugels om de radio mee naar achteren = los te kunnen halen), Dension en via Renault (waarschijnlijk ook Dension, maar dan duurder). Let goed op dat je de juiste versie koopt, d.w.z. met 8-pin aansluiting voor Renault Megane II met Carminat Informee 2.
Gebruiksaanwijzing is met wat googlen ook online wel te vinden. Montage is eigenlijk niet meer dan het inpluggen van de kabel achterop de radio en aan de ACB. Het lastige is het netjes wegwerken van het geheel. Ik heb de kabel vanaf de radio links naar beneden geleid (met een stuk dik installatiedraad als hulpmiddel), en de ACB ligt bij mij onder de bekerhouders middenvoor (daar is een ruimte die juist hoog genoeg is voor de ACB). Dan hoef je niets te boren o.i.d.

O ja, in mijn eerdere post zat ik dus kennelijk fout: het signaal gaat digitaal naar de radio toe, niet analoog. Let wel: niet in mp3- of wma-indeling, wellicht als 'gewoon' 16 bits digitaal signaal zoals dat op CD's staat?

Felix

Idd gewoon een bitstream :q

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van die Audio Connection Boxen (heb er ook eentje gehad).
Pas wel op, sommigen schijnen niet te werken met de Informee 2 (heb er hier eentje liggen van AnycarLink, krijg het niet aan de praat).

Taropi

Citaat van: Felix op  8 december 2012, 15:40:39
Idd gewoon een bitstream :q

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van die Audio Connection Boxen (heb er ook eentje gehad).
Pas wel op, sommigen schijnen niet te werken met de Informee 2 (heb er hier eentje liggen van AnycarLink, krijg het niet aan de praat).

Wat zou dan de oplossing zijn om toch Mp 3 te draaien zonder een andere radio in te zetten.?
M.vr.gr.   Auke

RENAULT Mégane II Hatchback 1.5 DCi Business Line 5drs AIRCO   2006

Felix

Misschien zijn er cd wisselaars die wel mp3 cd's ondersteunen?
Ik had eerst een simpele AD converter van Connects2, dat was gewoon een 3,5mm jack stekkertje, gewoon ouderwets zoeken op je ipod :) Werkte in principe prima, maar het ingangssignaal was (vermoedelijk) te hoog, want het geluid clipte aan alle kanten. (zo een als deze)

Taropi

Citaat van: Felix op  9 december 2012, 12:49:05
Misschien zijn er cd wisselaars die wel mp3 cd's ondersteunen?
Ik had eerst een simpele AD converter van Connects2, dat was gewoon een 3,5mm jack stekkertje, gewoon ouderwets zoeken op je ipod :) Werkte in principe prima, maar het ingangssignaal was (vermoedelijk) te hoog, want het geluid clipte aan alle kanten. (zo een als deze)

Dan heb je dus allemaal kabels door de auto liggen.
Welke auto radio zou ik kunnen halen die ook werkt met de Carminat 2 die ik er nu in heb zitten.
Dus een vervanger die wel mp 3 afspeelt. ?
M.vr.gr.   Auke

RENAULT Mégane II Hatchback 1.5 DCi Business Line 5drs AIRCO   2006

Bobo8

@Felix: dat is een oplossing die ik nog niet kende. Zo goedkoop dat je het gewoon kan proberen. Dat hij zou clippen (vervormd gaat klinken door te hoog ingangsniveau of te hoog uitgangsniveau) vind ik wel wat vreemd: je kan op de iPod of mp3-speler het volume toch gewoon net zo ver verlagen dat hij niet meer clipt? Of moet je dan het radiovolume te ver omhoog zetten? Een beetje heb ik dat ook wel bij mijn ACB, maar niet alleen daarmee, ook op de PC klinken de digitaal gemaakte nummers nogal zacht. Er zijn overigens wel programma's om het volume van een opname te verhogen, dan kan je de nummers met wat hoger volume op de SD-card, USB-stick of MP3-speler zetten.

@Denekamp: hoe dan ook, mijn ACB was niet duur en doet het. Ideaal is het inderdaad niet, maar de hele radio vervangen is m.i. geen goed alternatief, omdat dan ook de navigatie het niet meer doet. Bij mijn weten bestaat er geen universeel (1-DIN) apparaat dat je kan aansluiten op de CD-wisselaar-ingang, en die je verder als een MP3-speler kan gebruiken en zelf ook een schermpje heeft met mapnaam/tracknaam/tag-info e.d. (is een gat in de markt als je het mij vraagt!). Je zou wel een goedkope MP3-speler in het vakje onder de radio kunnen vastmaken (zodat je het schermpje van die MP3-speler kan zien), en die via een AUX-aansluiting zoals door Felix genoemd, op de radio kunnen aansluiten. Daarmee hebben we de 'eenvoudige' opties dan wel uitputtend besproken lijkt me.
Je kan de hele radio eruit slopen en vervangen door een andere, al dan niet met navigatie. Voor een 1-DIN radio bestaan er wel adapters, zodat de middenconsole er min of meer netjes uit blijft zien. Misschien zijn er ook nog wel radio's op de markt waar de originele stuurbediening op werkt. Dat wordt eens een uurtje (of meer uurtjes) goed zoeken (op dit forum, en op internet) om te vinden of dat bestaat.

Felix

Toch snap ik nog steeds niet waarom ik niet in het expert menu kan komen op de CNI2. Bij de andere types gaat dan als het goed is wel (door de Source knop 4 seconden in te drukken).

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev