Advertenties


Kachelventilator stuk?

Gestart door Robke72, 6 november 2012, 18:35:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robke72

Vorige week ineens een hoop herrie vanonder mijn dashboard en het hele dashboard trilde.
Ik had geen idee wat het was. Auto stil gezet en weer aan. Het geluid begon weer en het klonk alsof er een hoop blad/takjes bij de ventilator van de kachel zaten. Het geluid verdween na 5 seconden.
Vandaag weer dat geluid. Echter het ging niet weg. Rommelen met de stand, snelheid, recirculatie, airco, maakte niets uit. Het geluid bleef. Hoe harder de ventilator, hoe harder het geluid en de trillingen. Net kwam ik thuis van mijn werk en nu doet de kachelventilator helemaal niks meer. Het lijkt er op dat deze is overleden.
Ik heb hier al gezocht, maar niet echt iets kunnen vinden. Het is niet de weerstand, want alle standen deed ie gewoon. Het was net alsof er een flinke onbalans in de ventilator zat. Toen ik hem op de hoogste stand zette, gingen de toeren ook geleidelijk omlaag om vervolgens dus helemaal niks meer te doen.

Koolborstels eruit gelopen? Motortje kapot gedraaid?
Heeft iemand enig idee?

Drekepeteke

Misschien alleen het moertje waar de ventilator propeller mee vast zit op het motortje.

sijm138 (jesse)

zit geen moertje op de fan.
kan is dat er een stukje is afgebroken en dat het geluid en zo veroorzaakt.
en dat hij daarna is vast geslagen en je weerstand er ook heeft uit gefikt.
hij doet ook niks meer op de hoogste stand?
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

Robke72

Nope.... ventilator draait helemaal niet meer.
Toen ik hem op de hoogste stand had staan, hoorde ik hem wel steeds langzamer draaien. Dat kon je goed merken aan de herrie en de trillingen. Toen heb ik hem weer op "auto" gezet.
10 minuten later deed hij helemaal niks meer. Ik heb niet de indruk dat hij is vastgelopen.

BadEend


matthew

Motor stuk en grote kans je weerstand ook.

Check ook even je paravan of dat niet vol staat met water door afvoeren die dichtgeslipt zijn,want dat is meestal de hoofdoorzaak van kapot lopen van kachelmotor.

Robke72

Parafan is dat stuk plastic onder de ruitenwissers? Die gaten zijn helemaal open. Ik heb mijn ruitenwissers er niet afgehad en de parafan dus ook niet.

Is die motor zelf te vervangen? Heb al begrepen dat dat weer een pokkenwerk is. Klopt dat?

Grote kosten aan verbonden?


Robke72

Mijn auto staat nu bij de garage. Dus ik ga ervan uit dat het geregeld gaat worden. Dank voor je aanbod!

Marcus

Hey Robke,

Auto al terug?

Ben benieuwd naar de oorzaak en oplossing van het euvel.
Prijzige zaak :x ?

Bij mij (Megane 1.6 GT, ECC) is de ventilator onvoorspelbaar in functioneren. Dan weer wel, probleemloos, dan weer helemaal dood. Zoals de laatste drie dagen.

Kan dit een relais zijn? Heb iets gelezen over Megane ca. 2000 met een relais bij voeteneind passagierszijde. Heeft de mijne dat ook, misschien?
Lijkt mij eenvoudiger te verhelpen dan de kachelmotor uit- en in te bouwen.

Robke72

Nee, nog niet terug. Hij had geen tijd, dus hij heeft hem nu tussen de bedrijven door uitgebouwd. Hij staat voor morgen gepland. Onderdelen zijn er donderdag. Dan weet ik meer.
Motor kost iets van €90,- ex.

Ik denk bij jou het relais stuk. Iets makkelijker en goedkoper.

Marcus

Tnx.

Doe je een update als het achter de rug is?

Succes in ieder geval!

Robke72

Auto is klaar. Nog niet kunnen ophalen. Ik weet alleen dat de motor kapot was. Geen idee of de weerstand ook vervangen is. Kosten weet ik wel: €475,02
Morgen de auto ophalen. Dan weet ik meer.

Ik bllijf het veel geld vinden voor zo'n ding dat 'nooit' stuk gaat.
Volgend jaar maar eens proberen in te ruilen.....


Marcus

Auwww... da's een boel geld. Hoop dat je garantie op de reparatie hebt! En dat je wel volop kan genieten van het comfort; geen ventilatie is afzien! (ik heb gelukkig nog stoelverwarming, het is nu nog wel uit te houden... )
Hoop ook dat ze je kunnen vertellen wat ze gedaan hebben.

Ik ben na veel rondvragen en het raadplegen van Dialogys tot de conclusie gekomen dat het bij mij de kachelweerstand zal zijn. Hier gaan twee dikke draden in en uit, plus nog een kleintje die naar de regelunit op het dahsboard gaat. Ik begrijp uit Dialogys dat dit draadje een stuurdraadje moet zijn om de weerstand van de vermogensunit te beinvloeden:

GEREGELDE AIRCONDITIONING
Bedieningspaneel: Werking

...
Dit systeem wordt elektronisch geregeld door een in
het bedieningspaneel ingebouwde rekeneenheid.

...
De vermogensmodule van de ventilateurmotor wordt
aangestuurd door een gemoduleerde stuurspanning
vanuit de rekeneenheid van de airconditioning.

...
Aansluitingen van het bedieningspaneel, stekker 2
   Bestemming                                                       - Aansluiting van het opname-element of actuator

6 Niet in gebruik -
7 commando van de module van de ventilateurmotor   - aansl. 6 van de 6-polige stekker van de module van de ventilateurmotor interieur


Ik heb de module doorgemeten met mijn buurman, en wij hebben gemeten dat de module op aansluiting 6 14V afgaf.
Dat lijkt in strijd met wat hierboven staat.

Toch  :?
Morgen sloopshoppen... Wordt vervolgd!

Marcus

#14
Huh?!

Ik had volgens mij een euforisch berichtje geplaatst over de afloop van mijn ventilatormotor-probleem... maar ik zie hem niet meer?

Dan maar opnieuw proberen:
Haperende ventilator bleek gevolg van kabelbreuk of loszittend contact in de draad van weerstand/vermogensmodule naar ventilator.

Opgelost door met een tiewrap deze draad te fixen aan de toe/afvoerleiding van de warmtewisselaar.

Ik hoop dat iemand iets heeft aan deze info; ik zat aardig in de rats vóór deze oplossing!

!-! UPDATE 1/9/2013
Van de zomer (hitte!!) stopte de ventilator er weer even mee.
Onder het dashbord gekropen, met een lange kruiskop schroevendraaier de stekker aan de motor iets losgewrikt en weer vastgezet.
Daarna geen problemen meer gehad...

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev