Advertenties


Megane Classic 1.6e 1997: meerdere elektrische storingen

Gestart door Gratje58 (Gerard), 17 oktober 2012, 20:47:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Gratje58 (Gerard)

Beste forumleden,

Bovenstaande Megane vertoont gelijktijdig de volgende storingen:
1. de afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling werkt niet,
2. de benzinemeter wijst continu "leeg" aan en het brandstofreservelampje brandt constant,
3. de displayverlichting van de kilometerteller werkt niet dus de kilometerstand is niet af te lezen (tenzij de zon er op schijnt, dan kun je de cijfers wel zien),
4. de schakelaar van de recirculatiestand werkt niet,
5. het rode alarm-knipperledje boven in het instrumentenpaneel blijft knipperen, ook wanneer de motor loopt.

Wat ik er inmiddels aan gedaan heb maar zonder resultaat:
1. alle zekeringen bij de UCH (zwarte zekeringenkast) schoon gemaakt,
2. connectoren van UCH met contactspray behandeld,
3. zekeringen en pootjes van relais links onder motorkap schoon gemaakt,
4. zekeringen (60A) bij accu schoon gemaakt,
5. aansluitingen van massa- en pluskabels van de accu schoon gemaakt.

Heel af en toe werkt alles ineens weer voor korte tijd, om er vervolgens weer de brui aan te geven.
Weet iemand raad?

Roadkill (Michiel)

Check even alle massa kabels onder de motorkap, dus niet enkel op de accupool maar ook op je chassis.

batterij van je sleutel al vervangen?

display verlichting: ff kijken of er niet gewoon een lampje(s) stuk is (zijn)

schakelaar van de recirculatiestand (is dit echt een schakelaar of een draaiknop? Als het een draaiknop is kan het zijn dat de kabel of bij de draaiknop of bij de klep los zijn.

Benzine meter probleem zou of een vlotterprob kunnen zijn, of misschien vervuilde/losse stekkers bij de vlotter?
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Gratje58 (Gerard)

De schakelaar van de recirculatie is een drukknop. Wanneer ingedrukt moet er een lampje in de schakelaar gaan branden.
Je andere opmerkingen noteer ik op mijn lijstje "te controleren" (wordt al een behoorlijke waslijst) zodat ik binnenkort alles eens op mijn gemak kan gaan controleren. De Megane wordt door een nichtje van mij gebruikt dus ik heb hem niet dagelijks ter beschikking.
Bedankt voor je reactie en mocht ik het probleem gevonden hebben dan kom ik daar uiteraard op terug.

Renegade (Mark)

Het klinkt alsof er iets mis gaat bij het contactslot, het eerste dat aanspringt bij op contact zetten is de verlichting van de kilometerteller, de benzine meter gaat oplopen en het rode lampje gaat uit.

Start de auto wel gewoon zoals normaal de bedoeling is ?

Heatzone (Mark)

Dit zou best zoals Michiel aangaf een massa probleem kunnen zijn. Volgens mij heeft Nicole dat ook gehad met als resultaat falende elektronica!

Voordat je alles gaat aanpassen en nieuw kopen of vervangen zou ik echt even alle massapunten nakijken of er niet een massakabel of punt volledig verroest is of corrosie plekken heeft!

kees de jong

Hoi,
ik heb bij mijn megane een 2,5mm draad gemaakt, direct van de -pool, naar regelunit voor onder de motorkap.
heeft bij mij voor veel verbetering gezorgd.
grt Kees
met vriendelijke groet, Kees

Gratje58 (Gerard)

Bedankt voor al jullie reacties. Mijn waslijst wordt steeds langer. Zelf denk ik dat het ergens een slechte (massa-) verbinding moet zijn, maar zie dat maar eens te vinden. De motor start goed, dus ik denk niet dat het probleem in het contactslot zit (maar ik sluit het niet uit). Binnenkort de Megane maar eens een paar dagen opeisen bij mijn nichtje om e.e.a. nog eens goed na te lopen. Voor die tijd wil ik het elektrisch schema nog eens goed bekijken naar gemeenschappelijke onderdelen/aansluitingen m.b.t. de storingen.

Nog een vraagje aan Kees de Jong: Wat bedoel je met de regelunit onder de motorkap? Is het dat doosje tegen het linker voorscherm met daarin een relais, twee zekeringen en twee multi-polige stekkerverbindingen?

kees de jong

#7
Hoi,
het is de metaal kleurige box, op de foto links met de grote zwarte stekker
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.291149400911955.91095.100000506937900&type=1#!/photo.php?fbid=545084658851760&set=a.291149400911955.91095.100000506937900&type=1&theater

A = regelunit,
B = locatie van extra aarddraad, wel even wat metaal blank maken
C= -Pool

met vriendelijke groet, Kees

Gratje58 (Gerard)

Ha die Kees,

Bedankt voor je reactie. Zo te zien heb jij een 16-klepper. In mijn geval ziet het er iets anders uit want het betreft een 8-klepper. De ECU zit op een iets andere locatie en die lichtmetalen steun mis ik (of ziet er heel anders uit). Maar ik snap jouw idee en zal eens kijken of zoiets ook bij mij te maken valt. Waarschijnlijk heb ik vrijdag de beschikking over de Megane; heb mijn nichtje (Tamara) zowaar voor een dag uit haar autootje kunnen krijgen (valt nog niet mee bij die vrouwen als ze eenmaal een auto onder hun bevallige derriere gewend zijn).

Renegade (Mark)

Voor het nakijken van het contactslot heb ik in dialogys even een screenshot gemaakt,


Loszittende kabeltjes in een stekker heeft renault blijkbaar wel eens vaker last van. Als het kabeltje waarmee de auto op contact gezet word geen goed contact meer maakt zullen alle functies die hieraan vast zitten het ook niet doen. Alleen het van afstand ontgrendelen past niet in dit verhaal.

Gratje58 (Gerard)

Bedankt Renegade (Mark). Ook dit komt op mijn lijst. Dat " dialogys" is voor de gemiddelde hobbyist zeker niet verkrijgbaar? Zou wel leuk zijn.

Helaas, waar ik al bang voor was, heeft Tamara vrijdag toch de Megane nodig dus de hele operatie is een week uitgesteld. Zo word ik wel steeds nieuwsgieriger naar de oorzaak van de problemen; ik wil zo onderhand eens aan de slag! Nog even geduld dus.

Renegade (Mark)


meganeman


Felix

Dialogys is via de welbekende downloadmethodes prima te vinden hoor  ;)
Uitvinden hoe het programma werkt is waarschijnlijk moeilijker  8)7

BadEend

Een recente NL talige versie van dialogys is erg moeilijk te vinden, andere talen zijn wel goed verkrijgbaar.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev