Advertenties


Wie is wie... stel je even voor

Gestart door Jeroen, 22 september 2004, 11:29:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Tedo

#5985
Welkom hier!  !-!

Voor nieuwe leden alhier is de clubwinkel misschien interessant.

variant

@ fedor ...

Ik heb een megane 1 phase 2 ......

Inmiddels al een dikke 3000 km achter de kiezen met de cabrio ....
heb t contactslot vervangen omdat  die vanaf de aankoop al niet goed werkte....
De ontvangst van de radio is inmiddels erg goed , na onderzoek bleek dat de kabel bij de overgang naar het dashboard niet goed was gemonteerd . Schakelaar  van de bijrijdersdeur voor het raam heb ik vervangen , zodat ook die weer goed op en neer gaat ....
T volgende klusje dient zich alweer aan , want de verdamper lekt uitwendig LPG , lijkt uit de stappenmotor achterop de Landi verdamper te komen .. Ook dat komt vast weer veur mekaar ...

Nikk

#5987
Hallo  allemaal,

Ben Nico uit het westen des lands  en wilde de recent aangeschafte Megane en mezelf even introduceren hier.

Ivm plannen om aan mijn Laguna te gaan sleutelen iets tijdelijks gaan zoeken. Zinnen gezet op de Megane 1 break.
Moest er eentje met automatische bak worden.

Ze staan te koop tussen een 500 - 2000 euro.

Niet veel aanbod van automaat / break combinatie maar wilde dit dus die ene die me wel wat leek een afspraak gemaakt.

Alhoewel het inmiddels donker was toen ik ter plekke kwam was het wel te zien dat het in de basis een nette auto was. 

Met de proefrit een hoop afrolgeluid te horen. De DOT code op alle 4 de bandjes zei genoeg; 519. Week 51 / 1999.
Dat moet het originele rubber zijn! Volop uitgedroogd en keihard. Hoe is zoiets mogelijk op een auto van 16 jaar oud?
74.000 km op de klok en door een oude man gereden. Dat was ook zo.
RDW check gaf aan dat de km stand onlogisch was maar had daar al twijfels over. Al contact hierover gehad met verkopende partij voordat ik langsging.
Onderhoudshistorie, rekeningen, met de hand bijgehouden km registratie ( 1:14.73 gemiddeld over de laatse 20.000 km, niet slecht maar er zal tam gereden zijn ).
tot de laatste tankbeurt bijgehouden,
Auto van 1e eigenaar en de verdere staat van de auto gaven mij genoeg vertrouwen

Wat er verder naar voren kwam was centrale vergrendeling die niet werkte en linker voor en het rechter achterraam ging niet open.

Goed, voorgaande zijn best wel punten die redelijk wat kosten met zich mee kunnen brengen maar nette break's automaat met weinig kilometers zijn schaars te vinden.
25% van de vraagprijs af en met de Crepuscule 472 blauwe Megane break 1.6 16V RXT naar huis gereden ( wat zongen die banden uit de vorige eeuw vrolijk bij
wat hogere snelheden :-> ).

Hoe de stand bij de RDW als onlogisch kon staan geregistreerd werd duidelijk toen ik de rekeningen inzag; met apk keuring 2016 is er een 4 ipv een 7 getypt.
Verzoek correctie bij de RDW is ingediend.

Volgende dag de auto eerst eens gewassen. Hij is echt mooi. Alles wat er aan zit zijn plekjes van autodeuren die tegen de auto zijn opengeslagen
een deukje in rechter voorscherm en hele oppervlakkige krasjes die er uit te poetsen zijn.
Gaat aangepakt worden. Geen roest. Geen steenslag. Van binnen schoonmaken kan geen kwaad. De vorige bezitter is geen poetser geweest.

Verrast om achter schijven te zien. Kom bij specs her en der alleen trommels tegen. Renaults uit die periode die groter en zwaarder zijn hebben vaak trommels achter.
Wat opties betreft is er enkel metallic lak, een radio /  CD ipv radio / Cassette en een warmtewerende voorruit aangevinkt.
Voor 45.298,50 Florijnen mocht deze auto destijds mee blijkt uit de aankoopfactuur.

Positief:
- De staat van de auto. Het is mi ook deftige vertoning met lichtmetaal en in de kleur blue Crepuscule. Aan veel zaken is de lage km stand / weinig belasting
te merken. Voorruit / koplampen fris bijvoorbeeld.
Met deze auto is niet vele kilometers over snelwegen gejaagd. In lijn met wat je kan verwachten van een
gemiddelde senior die dergelijke auto aanschaft
- Stille motor
- Remt stevig
-  Geen trekhaak. De meeste break's hebben die wel en in die jaren was dat meestal een ver uitstekende puist. Zat er bij mn Laguna aan te twijfelen om de haak te
verwijderen maar die laat ik dan wel zitten mocht ik een keer een kar oid willen aanhaken.

Wat minder:
- Binnenverlichting voor kun je niet handmatig uitschakelen op deze uitvoering. 
- Geen middenarmsteun voor. Zijn blijkbaar wel te leveren geweest ( eentje gezien op de sloop ). )Op de RXT wat de meeste luxe basis was in 2000 dus niet standaard.
- De 1.6 16V die in deze Megane ligt is in veel modellen vele jaren toegepast en staat bekend als vlot maar komt in combinatie met  de DP0 automatenbak
wat gezapig over. Moet het gas goed intrappen om er een beetje gang in te krijgen
- De automaat schakelt op zich redelijk maar zo rond de 50 km/u is net een schakelmoment waardoor ie in de bebouwde kom vaak schakelt.
Verder lijkt  er wat "intelligentie" of geheugen te zijn ingebouwd in de sturing van de bak waardoor het soms wat onlogisch / onrustig overkomt. Dit gaat beter
in de Scenic '98 van de vrouw.   
- De gehele onderhoudshistorie is niet bekend. Kocht de auto van zoon van de 1e eigenaar die recent was overleden. Hij heeft me het papierwerk meegegeven wat hij
had gevonden. Zijn duidelijk niet alle rekeningen. Er zitten bijvoorbeeld verse deursponning rubbers op de auto maar daar zie ik geen rekening van.
Kaartje van garage in de auto geeft aan volgende beurt bij 75.000 km,van de beurt die ervoor moet zijn uitgevoerd is niets terug te vinden.
In hoeverre is dit een probleem voor een auto die nog geen 1000 euro in de aanschaf heeft gekost? Tsja, een liefhebber he,
hoe meer historie bekend, hoe beter :->

Gedaan:


- Ruitenwisserbladen zijn vervangen voor Bosch Aero
- Raam links achter ging na korte tijd ook niet meer open. Bleek schakelaar. Eentje op de sloop gescoord.


De te doen zaken:

- Nieuwe Dunlop sport blu response bandjes er onder. Ze zijn binnen. Afspraak voor montage is gemaakt.
- Mattenset. Lagen geen matten in. Aan de hak slijtplek bij het gaspedaal te zien ook nooit matten in de auto gelegen. Ze stonden ook niet op de aankoopfactuur.
Matten zijn besteld en komende week binnen.
- Er zitten vrij recente deur rubbers op, rechter kant aan de bovezijde waar de deur tegen sluit is rubber verkeerde kant op geklapt bij zowel voor als achterdeur.
zien hoe dit terug in de juiste vorm te krijgen is.

- USB laadpunt ( en ).
- Midden arm steun voor. Bij Winparts bieden ze ze aan. Zoek nog wat verder.
- Auto heeft geen dakdragers. Geen vereiste maar als ik een setje in de juiste kleur kan scoren doe ik het
- Auto heeft geen afdekhoes bagageruimte. Niet kunnen vinden op de sloop zover. Staat op de verlanglijst
- Raam links voor en rechts achter reageren niet op bediening. Under investigation. Rechts achter vind ik niet zo spannend. Links voor natuurlijk wel.
Ga de bevindingen in aan apart topic plaatsen.
- Auto gaat niet op de vergrendeling. Nog niet naar gekeken
- Het is niet terug te vinden wanneer de distributie voor het laatst is gedaan.
- Deukje er uit laten drukken.


Er gaat dus nog wel ruim meer dan de aanschafwaarde worden uitgegeven maar dan heb je een mooie auto die up to date is. Hobbies kosten geld toch.

En hoe tijdelijk de auto in bezit blijft moet dan ook nog blijken :->
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Net ding, leuk verhaal.
Die dp0 vond ik zelf nooit een fijne bak, maar hij is wel zelf lerend, dus over langere tijd kan het gaan veranderen.
Leuk om van oude mensen auto`s te kopen, worden vaak goed bij gehouden, laten meestal alles maken.
Maar 9 van de 10 keer vol parkeer schades, even wat opknap werk en je hebt een nette auto.

Nikk

#5990
Bedankt Mark

Bij deze auto is het wat afwijkend van wat je van de meeste oudjes koopt. Hele strakke auto. Heb  een werkplaatshandboek bij het reservewiel gevonden  en kan zien dat hij bezig is geweest met het probleem van niet open gaan ramen. Staan aantekeningen in zijn handschrift  bij de elec schema's

Helaas niet de volledige onderhoudshistorie voorhanden dus kan niet exact inschatten wat er, in ieder geval de laatste jaren aan onderhoud heeft plaatsgevonden. Wel een aantekening van een garagebedrijf dat er gezocht is naar het probleem met raam bediening vier jaar geleden.

Meest curieuze vindt ik eigenlijk de banden. gewoon het eerste setje uit de vorige eeuw!


Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Zou er niet te lang mee rijden, ivm kans op klapbanden.
Maar je had al nieuwe zo te zien.

Tedo

Mooie break! Die banden zijn echt dringend aan vervanging toe (maar ze staan op de nominatie).

Nikk

Afspraak om nieuwe rubber er Woensdag omheen te laten leggen. De 17 jaar oude bandjes maken echt kabaal.  Veilig zal het ook niet meer optimaal zijn. 
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark


Nikk

Dank je Mark.  Kijk uit naar morgen, nieuwe bandjes er om en gelijk deukje in rechter voorscherm er uit laten drukken. 
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

Jij hebt in je HB de K4M met handbak. Hoe bevalt dat? Met de DP0 automatenbak komt eea dus wat gezapig over.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Tedo

De 1.6 16V met handbak is een prima combi in een Megane I. Met 1.8 16V ook trouwens.

mark

#5998
Die van mij doet 0-100 in 9 seconden.
Lekker vlot  !-! Wil nog wel eens voor verbaasde gezichten zorgen bij de stoplichten.  :P

Vind het heerlijk om door de versnellingen te "roeren" !-!

Nikk

Zal bij mij dan voornamelijk de bak zijn die de auto wat minder kwiek maakt. Het zij zo. Belangrijker; er is zojuist nieuw rubber onder gegaan. Wat is ie nu stil! Stuk stiller dan mn Laguna.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev