Advertenties


Moeilijk starten megane 2001 bij koude motor

Gestart door jeewee85, 30 september 2012, 16:37:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jeewee85

Het probleem is een beetje dat hij alleen met koude motor slecht start, dus na een stukje rijden wil het wel.

Ik kan hem trouwens niet op LPG starten volgens de handleiding.

Wat me wel is opgevallen: Als ik hem de eerste keer dat ik probeer te starten 5 seconden (of langer) de startmotor laat draaien dan slaat hij niet aan. Als ik dan de sleutel weer terug draai en dan nog eens probeer dan start hij direct!

De eerste keer wil hij niet starten; hij lang ik ook maar probeer. De tweede keer direct! l- (als de eerste keer maar in ieder geval een paar seconden is)

Groeten,

Jan Willem

BadEend


jeewee85

Is me niet opgevallen, zal eens bij de uitlaat ruiken

BadEend

Je zegt in een eerdere reactie dat als de motor net aangeslagen is dat dan het toerental juist inzakt als je gas geeft.
Dit duid erop dat de motor verzopen is.

Dit neigt zeer sterk naar een temperatuursensor die niet helemaal jofel meer is!

jeewee85

#19
Ik heb een bluetooth OBD2 apparaatje gekocht. Ik kan via mn telefoon/PC sensoren uitlezen. De inlaatlucht en koelwater temperatuur zijn precies zoals je verwacht (buiten temperatuur bij koude motor). Volgens mij heb ik het probleem gevonden!

Ben gaan duiken in de sensoren die ik met OBD kan uitlezen en toen las ik dat er bij de uitlaat de 02 bank sensoren kijken naar de hoeveelheid zuurstof in de uitlaat gassen ( hier valt niet direct wat aan op):



Als er te veel zuurstof in het uitlaatgas zit, dan gaat de ECU (computer in de auto) benzine toevoegen. Er zijn twee stel knoppen: Fuel trim bank short term en fuel trim bank long term. De short term bepaalt op korte termijn het toevoegen en knijpen van benzine en de long term fuel trim bank de benzine toevoer op lange termijn. Nu kwam ik erachter dat er in mijn motor constant (op lange termijn) te veel benzine toegevoegd moet worden:



Als de short term fuel trim steeds veel benzine moet toevoegen, dan neem de long term deze constante hoeveelheid over (zodat de short term trim niet uit zn bereik gaat).

Als ik dit combineer met de data van de gashuisklep:



Hier kan je in zien dat de gashuisklep steeds maar een klein beetje open gaat, ook bij flink accelereren naar 80 Km/h. Er wordt dus steeds maar een klein beetje lucht toegevoegd.

Volgens heb ik van het zomer bij het schoonmaken van mijn gashuisklep een lek veroorzaakt. Ik denk dat er ergens valse lucht wordt aangezogen! Ik zal nog eens naar bovenstaande data kijken als de motor helemaal koud is, dan moeten de fuel trims denk ik veel benzine toevoegen en de gashuisklep helemaal dicht (choken van de motor). Dit verklaart ook waarom  de motor smoort als ik gas geef bij koude motor.

De bovenstaande grafiekjes zijn gemaakt bij deze temperaturen:



Mooi spul die OBD apparaatjes, gekocht voor 12 dollar van ebay :-)



BadEend

#20
Short term fuel trim moet rond de 0 % liggen, dit geld ook voor de Long term fuel trim.
Ik zou eens kijken of de pakking bij het gasklephuis lekt.
Wat kan je allemaal uitlezen met dat programma?

fitz

Beetje offtopic: welk programma gebruik je voor het uitlezen?

jeewee85

De sensoren die hier boven staan en

-Coolant temp
-Intake Temp
-Throttle posistion (gashuisklep positie)
-System openloop of close loop on oxygen sensors
-Intake pressure
-Fuel flow (ik weet niet alleen of dit een directe sensor is of afgeleid of andere sensoren).
-Engine load
-Fuel trim bank 1x1
-Fuel trim bank 1x2 (deze wordt voglens mij niet gebruikt omdat het een 4-cilinder is)
-short term fuel trim
-long term fuel trim
-02 sensor bank 1x1
-o2 sensor bank 1x2
-RPM
-Speed
-Timing advance

Volgens mij waren dit ze wel. Ik gebruik Torque, een android app op de telefoon, maar je kan er ook een PC op aansluiten. Er zat een CDtje met Scantool.net applicatie bij die je ook kan gebruiken.

fitz

Moet me er toch eens wat meer in gaan verdiepen. Zo'n bluetooth OBD2 lezer heb ik al en torque pro heb ik ook.

BadEend

#24
Ben je al achter de oorzaak van de slechte fuel trims?

jeewee85

#25
Ik heb gister de gashuisklep nog eens schoongemaakt/opnieuw vast gemaakt om te kijken of dit iets hielp (beetje klooien op de zondag middag) en daarna nog 200 km gereden. Op gas EN op benzine blijft de long term fuel trim bank +-20 % te hoog. Het lijkt me dat dus dat het niet aan de benzine druk ligt, want op gas gebeurt hetzelfde.

Verdachten:
-Een lek/valse lucht. Is dit makkelijk te testen met huis tuin en keuken tools?
-De 02 sensoren (zitten op de uitlaat) meten de zuurstof in de uitlaatgassen. Misschien is er 1 kapot?

Zijn er misschien anderen die deze data kunnen loggen zodat we kunnen vergelijken? Fitz?

Groeten,

JW

fitz

Zou kunnen, denk ik. Maar ik heb even geen idee waar m'n bluetooth obd dingetje ligt.

fitz

Logt torque alle data, of moet ik dan wat instellen?

fitz

Heb er even mee gespeeld, maar kom er nog niet uit. Het loggen zoals jij gedaan hebt, lijkt mij nog even niet te lukken.

BadEend

#29
Als ik de waardes van de lambdasondes zo zie werken die gewoon goed.
Weet je zeker dat het uitlaattraject voor de 1ste lambdasonde goed dicht is, dus inclusief je uitlaatspruitstuk? (bij de 1.6 16v willen deze namelijk nogal eens scheuren)

Je kan op valse lucht controleren door met lopende motor remmenreiniger op het inlaatspruitstuk, gasklephuis en dergelijke te spuiten. (gasklephuispakking en inlaatspruitstukpakkingen gaan lekken omdat ze hard worden)
Zodra de motor daar dan op reageert weet je dat er daar valse lucht is.

Voor de Long fuel trim zich aanpast aan nieuwe omstandigheden moet je ongeveer een km of 20 rijden.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev