Advertenties

Klets maar raak DEEL 189

Gestart door Stefan, 22 september 2012, 21:48:57

Vorige topic - Volgende topic

Dante

Dan verandert mijn mening nog steeds niet, hoor. Is een principe kwestie. Daarnaast sparen we voor de kinderen. Willen ze studeren, dan is er geld voor (Althans, een deel gezien inflatie e.d.). Zo niet, dan hebben papa & mama wat extra geld ;)
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Remy P

@ Dante: hoewel ik blij ben dat die centen mij bespaard blijven, ben ik het volledig met je eens hoor. Het oneerlijke in deze kwestie is alleen dat er geen onderscheid word / werd gemaakt tussen studenten die met enige geldige redenen een studievertraging oplopen (zoals bij mij) en studenten die er met de pet naar gooien.

Karin

De studenten die er met de pet naar gooien moeten eigenlijk wel die boete betalen, vind ik. Als je een geldige reden heb dan niet.

Renegade (Mark)

De studenten die er maar gewoon een beetje bij zitten omdat ze geen zin hebben om af te studeren/werken moeten idd gewoon die boete betalen ! Niet meer dan eerlijk lijkt me ! Wat ik wel zuur vond is dat ik komend jaar eigenlijk ook 3035euro per jaar extra kwijt was puur omdat ik geswitcht ben van een opleiding die ik niks vond :neen:

Roadkill (Michiel)

Citaat van: Dante op  1 oktober 2012, 20:43:56
Dan verandert mijn mening nog steeds niet, hoor. Is een principe kwestie. Daarnaast sparen we voor de kinderen. Willen ze studeren, dan is er geld voor (Althans, een deel gezien inflatie e.d.). Zo niet, dan hebben papa & mama wat extra geld ;)

Ja je spaart, maarre kan je nu al bijna zeker zeggen dat je niet genoeg spaart, waarschijnlijk red je met wat je voor alle spaart niet eens 1 kind naar school.... Heb ook bijna 18 jaar een studie beurs voor mijn dochter betaald, en kan je vertellen dat het ongeveer genoeg is voor misschien de eerste 3 maanden.. (als ze ook maar intresse zou hebben om te gaan studeren) , momenteel is mijn vertrouwen in studieplannen en pensioenen echt 0,0.... :(
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Dante

Citaat van: Dante op  1 oktober 2012, 20:43:56...Willen ze studeren, dan is er geld voor (Althans, een deel gezien inflatie e.d.)...
That's what I said, buddy... ;)

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Rick Santbergen

Citaat van: Dante op  1 oktober 2012, 20:26:00
Belachelijk! Weer een gevalletje kiezersbedrog, ditmaal van de VVD... :neen:
Persoonlijk vind ik als je zonodig universitair wilt studeren dat je er ook zelf de kosten hiervoor moet betalen. Niet bij machte om dit te betalen, dan MBO/HBO gaan doen. Het is niet de bedoeling dat de belastingbetaler, waaronder ik, op moet draaien voor de student die het nodig vindt om diens studie te "pauzeren" om wat extra-curriculaire bezigheden erop na te houden, zoals het besturen van één (of meerdere) studentenvereningen omdat dit leuk op het CV staat. Daar zijn de BO opleidingen voor bedoeld. Daar zit een stage bij, die aansluit bij de gekozen opleiding.
En als 95% van de studenten een bepaalde opleiding in 4 jaar kunnen afronden, dan zou die overige 5% dat ook moeten kunnen. Dan maar wat minder brallen, feesten & zuipen en wat meer studeren. Datgene waarvoor je op een universiteit zou moeten zitten..!

Remy, dit is geen persoonlijke aanval aan jouw adres, slechts mijn mening... ;)

HBO is ook stikduur, dus geen vervangen voor universitair als je niet kan betalen.

Citaat van: Remy P op  1 oktober 2012, 21:06:38
@ Dante: hoewel ik blij ben dat die centen mij bespaard blijven, ben ik het volledig met je eens hoor. Het oneerlijke in deze kwestie is alleen dat er geen onderscheid word / werd gemaakt tussen studenten die met enige geldige redenen een studievertraging oplopen (zoals bij mij) en studenten die er met de pet naar gooien.

Word er wel gedaan. Studenten die studievertraging oplopen door een ziekte, kunnen een extra jaar krijgen. Heb daar meerdere praktijkvoorbeelden van gezien.

Majah in mijn ogen mag de langstudeerboete blijven, een studie is makkelijk te doen in de voorgeschreven tijd. Veel studies zijn denk ik zelfs in een jaar minder te doen.

Renegade (Mark)

Citaat van: Rick Santbergen op  1 oktober 2012, 21:50:45
HBO is ook stikduur, dus geen vervangen voor universitair als je niet kan betalen.

Collegegeld à €1771,- per jaar, laptop à €1000,- (eenmalig dan wel), boeken à €500,- (ongeveer) per jaar.

Een batchelor studie aan de uni kost je evenveel, alleen de boeken zal wat prijziger zijn.

Roadkill (Michiel)

En die bedragen gelden voor welke studie??????????? Scheelt namelijk ook nog eens per studie... ;) En Universiteit mag dacht ik zelf de prijs nog eens bepalen.
Slow&Low

Renegade (Mark)

HBO werktuigbouwkunde :) en de uni zit zelf ook vast aan een wettelijk maximum van €1771,-

Dante

@Michiel: Nee hoor

Fb

Roadkill (Michiel)

Hmm kan iemand mij dit lijstje even uit leggen dan (zomaar even een lijstje opgezocht op de site van de UU, ok wel masteropleidingen maar dit zijn prijzen per studie jaar...)

http://www.uu.nl/SiteCollectionDocuments/Dienst_Studentenservice/Instellingstarievenm.pdf
Slow&Low

Dante

Nou hierom dus:
Citeer
Wettelijk collegegeld

Je betaalt het wettelijk collegegeld als je voldoet aan elk van de voorwaarden:

• je voldoet aan de nationaliteitsvereiste. Dit houdt in dat je de nationaliteit bezit van een land dat deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte (EER) of de Surinaamse of Zwitserse nationaliteit. Je valt ook onder de nationaliteitsvereiste als je een familielid bent van in Nederland wonende EU-burgers die niet de EER-nationaliteit hebben of als je een verblijfsvergunning bezit op basis waarvan je in aanmerking komt voor studiefinanciering; en
  • je woont in Nederland, België, Luxemburg, of één van de Duitse Bondsstaten Noord-Rijnland-Westfalen, Nedersaksen of Bremen; en
  • je hebt bij de aanvang van het studiejaar van je bacheloropleiding nog niet een bachelordiploma of masterdiploma behaald voor een bekostigde opleiding en bij aanvang van het studiejaar van je masteropleiding nog geen masterdiploma; en
  • je staat ingeschreven voor een bekostigde opleiding aan een universiteit of hogeschool.
Als je gedurende het studiejaar niet meer voldoet aan de vereisten omtrent woonplaats/nationaliteit kan de instelling alsnog instellingscollegegeld in rekening brengen.
Het vetgedrukte is jouw lijstje, of die bedragen die bij mijn eerste link, van de RU, staan ;)

Fb

Tedo

Voor wie er nog geen heeft voor de (winter)banden opslag: de Lidl heeft de velgenboom à 15 euro weer aankomende week.

Roadkill (Michiel)

Slow&Low

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev