Advertenties


CO bij stationair te hoog.

Gestart door Han S, 3 september 2012, 18:09:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Han S

Hallo lieve dames en heren, ik ben een tijdje weg geweest na veel hulp gekregen te hebben op dit forum. Mijn jongste zoon heeft een Megane Coupe 1 met de 2 liter motor. Die hebben wij voor hem gekocht, liep niet lekker maar nadat ik wat adviezen heb gekregen op dit forum, MAP senso slangetje en die verdomde EGR klep uitschakelen, liep hij als een zonnetje, is erg snel en meneer heeft er een half jaar met plezier in gereden.

Maar hij kreeg een betere baan die perfect bij zijn opleiding past en de trein is een betere optie dan met de auto. Dus de Megane stond mooi te wachten op betere tijden en heeft eigenlijk al ruim 5 maanden zo goed als niet gereden. Ik heb er een zonnecollectortje in liggen en af en toe start ik hem en rijd een blokje om. Hij start altijd onmiddelijk, wil als hij koud is wel eens een keer afslaan, maar als hij even heeft gelopen gaat het prima en het loopt als een naaimachientje.

Maar hij moest voor de APK, dus pa heeft hem laten keuren en uiteraard ben ik de klos. De motor van de ontwaseming zit vast, deed het altijd prima en ik vermoed dat hij door het stilstaan gewoon vast zit. Geen probleem want die krijg ik weer op gang. De remschijven zijn verroest, ook niet zo vreemd na een klein half jaar stilstand. De veer links voor is gebroken, het onderste stukje van een centimeter of acht ligt er naast. Dus als er iemand een knappe veer voor me heeft hoor ik het graag.

Maar er is iets waar ik jullie advies voor nodig heb: bij stationair lopen is het CO te hoog en ik zag iets van ruim 4%. Geef je gas dan zakt het naar rond 0.1%. De keurmeester zegt dat het waarschijnlijk de Lambda sonde is en die zou verkeerd meten. Nou wil ik graag weten wat ik moet meten en aan welke draden. Ik vermoed zelf dat er wel eens sprake zou kunnen zijn van een slecht contact en dat ga ik van de week ff allemaal bekijken.

Maar ik hoor graag van jullie waar ik naar moet zoeken. De MAP sensor, kan die er wat mee te maken hebben?

Mijn dank is groot en het bier staat hier altijd koud.

Xanquezer (Frank)

Citaat van: Han S op  3 september 2012, 18:09:52
Hallo lieve dames en heren, ik ben een tijdje weg geweest na veel hulp gekregen te hebben op dit forum. Mijn jongste zoon heeft een Megane Coupe 1 met de 2 liter motor. Die hebben wij voor hem gekocht, liep niet lekker maar nadat ik wat adviezen heb gekregen op dit forum, MAP senso slangetje en die verdomde EGR klep uitschakelen, liep hij als een zonnetje, is erg snel en meneer heeft er een half jaar met plezier in gereden.
Egr klep?   ik dacht dat de 2.0 liters benzine geen EGR hadden?  athans, niet bij mijn 2.0 8V

Maar hij moest voor de APK, dus pa heeft hem laten keuren en uiteraard ben ik de klos. De motor van de ontwaseming zit vast, deed het altijd prima en ik vermoed dat hij door het stilstaan gewoon vast zit. Geen probleem want die krijg ik weer op gang. De remschijven zijn verroest, ook niet zo vreemd na een klein half jaar stilstand. De veer links voor is gebroken, het onderste stukje van een centimeter of acht ligt er naast. Dus als er iemand een knappe veer voor me heeft hoor ik het graag.

Dat wordt sleutelen,  succes!  !-!


Maar er is iets waar ik jullie advies voor nodig heb: bij stationair lopen is het CO te hoog en ik zag iets van ruim 4%. Geef je gas dan zakt het naar rond 0.1%. De keurmeester zegt dat het waarschijnlijk de Lambda sonde is en die zou verkeerd meten. Nou wil ik graag weten wat ik moet meten en aan welke draden. Ik vermoed zelf dat er wel eens sprake zou kunnen zijn van een slecht contact en dat ga ik van de week ff allemaal bekijken.

Wat de KAT warm genoeg?     toen mn megaantje naar de APK moest, was hij koud, daardoor had ik ook een te hoge uitstoot,  opties waren, kat vervangen en/of ff warm blazen (uurtje rijden)

Tevens is de lambasonde een extra meet censor, deze kan je met sleutel 17/19 eruit draaien en voor paar tientjes op internet (winparts=goedkoopste) bestellen.



Maar ik hoor graag van jullie waar ik naar moet zoeken. De MAP sensor, kan die er wat mee te maken hebben?

Zie Scheve tekst
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Jacques

#2
Han, even een vraagje. Waarom publiceer je mijn text op het hifi forum. Vervolgens maken die mensen het onderwerp belachelijk.
Laat ons gewoon sleutelen. Zij hebben geen verstand van auto's en gaan naar een garage. http://www.hififorum.nl/index.php?topic=10640.8185;wap2

Jouw probleem. Als je lambdasonde heel is en de katalysator is defect is het CO percentage 0,6 (net iets te hoog voor de APK)
Als je lambdasonde stuk is, is je CO percentage een paar procent. Wat ook nog kan is dat de balg van de voorpijp stuk is. Dan trek je valse lucht en werkt je lambdasonde niet goed. (plaatje voorpijp zie hier vanaf 13 mei: http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=46&start=160 ) Wat mijn collega al aangaf, een lambda sonde buiten de renault organisatie kopen is veel voordeliger. De laaste keer betaalde ik voor een NGK exemplaar 67 euro incl.

O ja. Je bent een electronicus: De lambdasonde pendelt tussen de 0.2 en 0.8V. Grijs signaal draad, zwart aarde. Beide witte draden verwarming van de sonde. Dus haal de osciloscoop maar te voorschijn. Meten met een multimeter heeft geen zin. Daarvoor gaat de verandering te snel.

Han S

Jacques, ik ben je zeer dankbaar voor je uitstekende informatie, net als de vorige keer en dat heb ik toen ook in het autotopic gezet op hi fi forum, waar heel wat mensen daar veel aan hebben. Dat er een enkeling meent grappig te moeten zijn, het is niet te voorkomen, maar reken maar dat het voor anderen zeer waardevolle infomatie is.

Ik ben geen electronicus, maar ik heb wel de basiskennis en ik ben 35 jaar storingmonteur geweest in de installatietechniek. Ik heb een erg goede multimeter, maar ik begrijp dat ik daar weinig mee kan.

Nogmaals, jouw antwoorden zijn van grote waarde, maar als je ze niet verspreid wilt hebben blijft het hier. Ik kan ze daar ook verwijderen als je dat wilt.

kees de jong

Hi
eens met Frank.
voor je naar de APK gaat heel goed warm rijden.


bij mijn APK was de 1e meeting ook te hoog, maar de gastende garage  in Wilnis hadden daar volgens mij ervaring mee.... 15 min later nog eens proberen.. en Ok. Ook de slag er even echt goed in gestoken :-)

wel de sjaak voor en kapotte uitlaat waardoor hij niet door de keuring kwam in 1x maal, bij hun laten vervangen tegen 0 extra keurings kosten.

Pmail maar ff als je adres wilt voor onderhoud etc.
succes met keuring , grt  Kees
met vriendelijke groet, Kees

kees de jong

Citaat van: kees de jong op  4 september 2012, 00:21:05
Hi
eens met Frank.
voor je naar de APK gaat heel goed warm rijden.


bij mijn APK was de 1e meeting ook te hoog, maar de gasten van de garage  in Wilnis waar ik kom voor 'grote dingen' als distribtie riem en APK, hadden daar volgens mij ervaring mee....
15 min later nog eens proberen..
Ook de slag er even echt goed in gestoken :-)en Ok.

wel de sjaak voor en kapotte uitlaat waardoor hij niet door de keuring kwam in 1x maal, bij hun laten vervangen tegen 0 extra keurings kosten.

Pmail maar ff als je adres wilt voor onderhoud etc.
succes met keuring , grt  Kees
met vriendelijke groet, Kees

Jacques


matthew

Het probleem zal wel in de lamda sensor zitten.
Dit probleem komt weleens voor bij mensen die weinig rijden en als ze rijden rustig rijden.
Om te proberen is het goed om een keer een goed rondje te rijden (met warme motor) lekker hoog in de toeren,en daarvoor hoef je niet hard te gaan want je kunt gewoon 80 in de 2 gaan rijden op een 80 weg dat is al goed en dat een tijdje vol houden en dan brand lamda sensor weer schoon en kunnen de juiste waardes wellicht alweer gehaald worden en is het dus al gemaakt.


Han S

De veerpoot ligt er naast. De lambda sensor heeft vier draden, veel ruimte is er niet om de connectors uit elkaar te nemen en ik heb begrepen dat je metingen moet verrichten met de bedrading aangesloten. Op de beide witte draden van de sensor meet ik iets van 3 ohm dus het verwarmingsdeel moet in orde zijn.

Nu wil ik morgen meten of hij ook 12 volt krijgt en ik neem aan dat ik dat gewoon kan meten op de andere kant van de connector welke uit de draadboom komt. Maar als ik wil meten aan de sensor terwijl hij aangesloten is, zal ik een punt moeten hebben waar dat kan, of ik moet de zwarte en grijze draad een stukje ontbloten. Weet iemand waar die grijze en zwarte draad terechtkomen en waar ik kan meten? En als ik de  lambdasensor er uit wil halen, hoe doen jullie dat? Open ringsleutel 22?

Dan heb ik nog een vraag: de kachelventilatormotor werkt niet sinds hij zo lang heeft stilgestaan. Werkte wafgelopen winter prima. Hoe kom ik bij die motor? Zit ergens achter het dashboard en er is vast wel iemand die daar ervaring mee heeft.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev