Advertenties


KKK K03 op een 2.0 16V

Gestart door stefan16v, 8 mei 2005, 16:22:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Tony

Je kan ook nog een lagedruk turbo plaatsen, daar zijn wel kitjes voor. Ik had er laatst nog een in m'n handen.
Maar je moet dan ook het motormanagement gaan aanpassen.
De constructie maakt dan niet veel uit. Die is berekent op 200% de maximale belasting. En met zo'n turbo haal je hoogstens 15 - 30% meer uit je motor. Volvo heeft een dergelijke turbo ontwikkeld (ik dacht op de 8v Renault motor) maar dat was nou niet bepaald een krachtpatser in hetlage toerenbereik.

Thomas Rouw

#16
in een woord JA dat kan,

maar of je nu tussen 0.9 en 2.1 bar turbodruk moet gaan voeren, (de tering dat is echt heel erg veel namelijk) ik ken heel wat cossworth turbotjes die het lef hebben om er 1.4bar op te hangen maar die jongens zitten wel aan 340PK (stage 5 burton) aan de achterwielen. doe normaal dat 2.1 zou resulteren in ik weet niet hoeveel pk's, en dan ligt je cylinderkop al lang op straat.

maargoed, de regels voor turbo ombouw (dingen die MOETEN, niet dingen die kunnen)

de compressie moet omlaag,
de ontsteking moet een Boost retard functie hebben.
de injectors en/of brandstof druk moeten vergroot worden (injectors op 80% duty cycle voltijd gaan echt stuk)
de ecu moet weten hoeveel turbodruk er is via de MAP sensor, ECU moet omgeprogrammerd worden (fastchip kan dat)
een uitlaat spruitstuk moet gemaakt worden.
een intercooler geplaatst (bij supercharger hoeft dat niet persee)
een koppakking met stalen ringen, bij hoge drukken (dat is dus boven de 0.8 bar wat al erg veel is)
Je moet een heel erg gezonde motor hebben om mee te beginnen.

1 compressie.

2 manieren, laat een stalen koppakking snijden die dikker is dan de originele, zo zo behoud je je slag volume. pas de dikte aan op de compressie die je hebben wilt. 8.1:1 is een goed uitgangs punt.
of haal je onderblok uit elkaar en zet er lage compressie zuigers in, deze manier is veel beter dan de pakking manier, vaak kun je er meteen voor kiezen om gesmede zuigers te monteren, die niet wegbranden door de enorme temperatuuren in je verbrandins kamers is wel duurder. Mahle maakt bvb deze zuigers.

Boost retard
verlaat je ontstekings punt als er pingel (knock/zelfdetonatie) geconstateerd word. is nodig om de boel heel te houden Knock staat meestal gelijk aan gebroken drijfstangen of zelfs een krukas. er zijn plug in computers van bvb APEXI en HKS die dit kunnen regelen, beter ben je af met een compleet programmeerbare ECU zoals OMEX, of HAlTEC (OMEX heeft een ervaren importeur in nederland) Hiermee kun je trouwens de hele motor aansturen. Ook kun je je huidige eprom laten herprogrameren bij bvb Fastchip, die konden dit indertijd gratis dan hoefde je alleen de huur van de dynobank te betalen.

Brandstof:
meer pk's maak je met meer brandstof. Ook een belangrijk deel zit hem in het feit dat je huidige computer geen Druk verreiking kent, ook weer afhankelijk van de computer, maar ook de injectors zullen op een gegeven moment aan het eind van hun kunnen komen, injectors die een hogere flowrate hebben vind je natuurlijk op de sloop, reviseren van de injectors laat je doen bij "diesel Buchli" in harderwijk en klaar ben je. Mischien is de brandstofdruk ook te laag een regelbare druk regelaar is dan nodig. en eventueel de brandstofpomp, want die kan ook niet meer op een gegeven moment (maar dan zit je al heel erg hoog hoor)

Nieuwe ECU
of omgeprogrammerde (vrij programmerbare is veel, veel, beter) een andere MAP sensor, Bosch heeft een goedkope die tot 3BAR kan meten,. maar je computer moet dat wel begrijpen.

uitlaatspruitstuk maken.
het simpelste van alles, als je kunt lassen tenminste. het hoefd echt geen Hi-TECH spruitstuk te wezen met gelijke runners enzo, hoewel dit natuurlijk wel beter en mooier is. als de uitlaat gassen maar geen obstructies tegenkomen onderweg naar het turbine huis. Let wel op dat je de goede hardheid staal gebruikt en heel goed last, het spruitstuk word bij hoge vermogens echt heel erg heet! kijk maar naar dit volvo blokkie, http://www.hilmersson-racing.com/bilder/filmer/Manta_bromsning.mpg heb ik gezien op de nurnberg ring en dat loopt heel indrukwekkend. koste wel heel erg veel geld (ff klein detail deze turbodruk staat dus op 1.3 bar en je ziet het dik over de 500pk)

intercooler
ook heel erg simpel, alleen mischien moet je je bumpers enzo aan gaan passen, een intercooler sloop je van een willekeurige turbodiesel die op de sloop staat, zolang ie maar past en druk dicht is.

je koppakking
moet heel blijven, dus een standaard voldoet zeker niet, probeer er een te krijgen met stalen ringen erin, waarschijnlijk hebben ze die bij tigeracing (van de cup megaantjes, bestaan die nog eigenlijk?) wel.

zorg dat je een heel gezond blok hebt voordat je er veel geld in propt zoals je hier gaat doen.


en nu nog ff een handige tip.

Er is een 2.0 16v Turbo in de avantime, die past ook in een megaan coupe. koop zo'n blok in zijn geheel met computers en draadboom, lepel de heleboel er in een paar weken of hele winter in, e voila bertouwbaare pks te over!

grtz thomas





Thomas Rouw

Hey tony.

die volvo motor dat was de 1.7 uit de renault 19. volvo heeft dat blok naar mr porshe toe gebracht en die hebben er een IHI turbotje op geknutseld meen ik (kan ook garret wezen) anyway, datr ding wil best hoor voor een 1.7 hij heeft toch 115PK bij iets van 5800 toeren dus de koppelkromme zal min of meer gelijk wezen aan dei van een standaard F3R

en dat is juist de leuke grap, de hele bubs turbo meuk van die Volvo past op een F3R 2.0e waarmee je toch een leuke 8klepper turbo zou kunnen maken. Omexje erop en ik denk dat je redelijk gauw aan de 200PK bent als je je best doet. het onderblok blijft wel heel maar of je de geschikte bak en koppeling voor kunt krijgen (mischien die van de megane DTI of DCI zijn gebouwd op koppel)

of je de tubo fatsoenlijk kwijt kunt dat is het enige wat ik nooit uitgezocht heb voor deze conversie, maar dat moet te maken zijn.
injectors van de 21turbo passen erin dus das ook al weer opgelost.

er was trouwens een duitse Firma die ook spoilers maakte, die hebben een 1.6e turbo gebouwd met 170pk maar of die dat als kit leverbaar hebben weet ik niet.

grtz thomas

Tony

#18
Jaaa, dat weet ik.
Mijn F3R zou daar een prima motor voor zijn (i love it) was het niet zo dat die nou net zo lekker op g3 loopt en nu eens niet lekt.
Ik heb nog een goede reserve staan om die Volvo aanpassing, inclusief goede hitteschilden en top electronica in te bouwen zodra deze het begeeft.
de 27e ga ik naar viva la france even 2500 km scheuren, maar ik denk dat dat niet veel uithaald.
Die turbo kan overigens zonder aanpassing op de F3R, maar is toch een beetje laf. Dat ligt niet zozeer aan die turbo - hoewel het een lage druk turbo is ZONDER INTERCOOLER!  ;D- maar bewust gedaan omdat de F3R wat... laaaaaaaaaaangzzzzzaaaaaam is. Een beetje teveel gebouwd op duurzaamheid zal ik maar zeggen. Dat trekje heeft Volvo ook, vandaar die combinatie. Maar het scheelt idd wel. Ik denk dat de F3R daardoor de 1e generatie coupe's is die met weinig pijn en moeite het best is om te bouwen naar de turbo. (met dank aan Volvo, niet aan Porsche-concept, want dat was dacht ik - voor de 480 - en vergde iets meer aanpassingen). Ik denk dat het standaard goed kan, zonder rare uitbouwen aan de motorkap. Want als je goed kijkt, dan stelt het niet zoveel voor qua ruimte.
Wat de bak aangaat: Renault heeft altijd wel problemen gehad, zelfs met Lotus (die hadden dezelfde bw bakken of afgeleiden ervan) Er is wel een truuk: de olie vervangen voor 75w90 en shortshifter. In de winter duurt het even, maar vanaf lente temperaturen schakeld dat echt geweldig zonder veel gedoe met lekke keerringen of rare bijgeuiden. Ik meen zelfs in de SM gelezen te hebben dat Renault dat ook voorschrijft: De olie wel te verstaan ;D



Thomas Rouw

Hey tony,

Zou allemaal best netjes kunnen worden dan! Ik zou persoonlijk dan toch sowieso gaan voor de IC want dan kun je iets veiliger druk maken, en je EGT waardes een beetje in de hand houden. druk hoeft niet hoog te zijn maar toch een IC is sowieso een aanrader toch?

Mijn set-up was trouwens niet met een turbo maar met een rotrex charger uitgedacht en een compressie van 8.8:1 dan gingen we op de simulator (die gek genoeg wel redelijk pessimistisch is) dik over de 200 pk heen bij 5800. bouw is niet doorgegaan vanwege het feit dat ik 1400KM in de week voor mijn baas alleen al maak, ook 2.0e G3 staat nu op 275dznd + geen centje pijn. en ik erachter kwam dat een megane nooit harder zal gaan dan een seven achtige auto qua acceleratie, dus heb ik de striker gekocht.

dat van die olie klopt, ik rijd daar nu al jaren mee en renault heeft dit indertijd zelf ook geadviseerd,  dat van die Lotus bakken dat klopt ook achter de 2.2 liter lotur 16v een renault 2.2 met Lotus kop en injectie systeem eigenlijk lag idd de UN1 uit de R25 2.2 liter, die UN1 bakke zijn zeker niet slap te noemen hoor alleen boven de 350PK op de ingaande as word het allemaal wat spannerder de reden zie je hier http://www.bell-performance.co.uk/gearbox%20upgrade.htm

dikke kans dat mijn volgende kitcar deze bak krijgt trouwens. de striker staat aan het eind van de zomer zeer waarschijnlijk te koop. en dan ga ik als het meezit een Minotaur MK2 bouwen met een toyota v8 erin met ITB's en een pktje of 400.

ps als je ooit echt aan bouwplannen begint laat het dan ff weten, is hoogst interesant!

grtz Thomas

Tony

Ik snap zo wie zo niet waarom Renault nooit op het ideee gekomen is om de coupe uit te rusten met een turbo 8v.
Dat had meer opgeleverd dan de 16v motoren, die ik persoonlijk een flop vind.
Ergens zijn ze het spoor bijster geraakt, zal wel aan de Samsonite boys liggen.

French_Devil

De 2.0L16V een flop ??? Wel Tony dan moet je maar is komen kijken als ik ermee sprint op de 400m dan zie je meteen wat voor een flop het is ?! Heb bijzonder goede reacties gekregen van zowel Honda,seat ibiza cupra,opel en toyota rijders die verwonderd waren dat er toch degelijk power inzit hoor ! Oh ja die seat was een 1.8 turbo 20V gechipt tot 200 pk en hij nam maar 10 m afstand van me op de 400 m omdat ie sneller gestart was,en qua hernemingen mag mijn meggi 2L16v er ook best wezen hoor zelfs na 210.000km trekt hij als een bezetene en laat ik vaak nieuwere modellen met beter koppel schaamteloos achter hoor ! Tja zo zie je maar ... ::)

Paul

1 van de beste motoren die Renault ooit gebouwd heeft, samen met de J7T.
De mijne heeft nu 280dkm op de teller op LPI en Loopt nog perfect en aan de cil. kop is nog bijna geen slijtage te zien. :D
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

EyesOnly

Zegt de man die alles van renault een flop vindt...

Bobby

Blijf zelfs 325 i e30 / e36 / e46  voor!!! ;D

met 2.0 16V   4 cylindertje !!!!!!!!!!!!!!!

Schijt duitsers ;D ;)

Thomas Rouw

#25
inderdaad zeg, Das wel erg veel lef hebben, zeggen dat de 16v motoren een flop zijn. hahahaha (leuke uitspraak, tot op zandvoort dan maar!)

Ik wil niet vervelend klinken hoor maar noem nou het mooiste voorbeeld van deze motor, die in de clio williams, Oh nee was er niet een middenmotor moddeletje tussen de vele renaults............. Oh ja die hete spider, en wat voor blok lach daar ook al weer in. juist een flop............. ::) dacht ik dus niet!

de volgende r19 en clio RSI 1.8 16v, nee laten we dat ook een flop noemen, hahahaha super motoren man, leverde af fabriek meer pk's dan de fords ( en ga nou niet zeggen dat dat ook k#t is want das niet waar) laat staan in voledig getunde versie. die blokken bleven veel langer heel, ook op het circuit, in de Malloc en Lola modellen, de cossie BDA's vlogen uit elkaar en de renaultjes wonnen de competitie omdat de boel heel bleef.?

maarja de 16v motoren zijn een flop.

wat vind jij dan wel een mooi merk voor motoren Tony?? ben ik zeer benieuwd naar.

en trouwens ze hadden nooit een F3R turbo op de weg gezet, want die motor was al zwaar onderbemeten (volgens renault) indertijd, hoe ik aan die wijsheid kom, Nou van een monteur bij Huger in Lemans, mischien ken je die??? daar komt namelijk mijn cylinderkop FRS F3R van daan.

die 1.4 16v motor das pas een flop in de megane!

grtz thomas

ps de ultime 4cyl renault motor is toch de F4R uit de clio16V die zou wel in mij motor ruimte mogen liggen
ps 2 we moeten back to topic, en turbotjes l#llen hier!

Tony

Ik durf dat woord flop rustig te herhalen... Ziehet nieuwe motor programma van Renault en van welk merk ze zijn.

Paul

Citaat van: Tony op 20 mei 2005, 04:36:19
Ik durf dat woord flop rustig te herhalen... Ziehet nieuwe motor programma van Renault en van welk merk ze zijn.
:) :) :)
Waarom is het dan een flop ???
De nieuwe motoren zijn bijna ook allemaal Renaultmotoren, op de 3.0 v6 diesel en de 3.5 v6 benz. na??
daarbij gebruiken ze nog steeds F-motoren.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Thomas Rouw

Ok Whatever. :)

grtz thomas

MB82

Om weer on topic te komen, dit wordt toch weer een eindeloze discussie... wel leuk dat Tony er meestal mee begint ;)

Het blokkie van m'n vorige auto, jaja Hyundai maar wat trok dat leuk op met een turbo! Ook al was dit misschien een bescheiden turbo het geluid alleen al doet wonderen :D



Het is wel de moeite waard om een turbo op de megane te zetten denk ik. Het is alleen een beetje veel moeite...

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev