Advertenties


Handrem kabel gebroken?

Gestart door St3pHaN, 20 augustus 2012, 20:47:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

St3pHaN

Hallo mede fanaten!
Pas geleden toen ik hem in zijn vrij parkeerde en me handrem aantrok reed me wagen weg,
Terwijl ik normaal gesproken de handrem maar half hoefde te zetten moet ik hem nu op zijn hardst aantrekken...
Vandaag maar even de auto opgekrikt om te testen...
Me linker achterband kan ik terwijl die op zijn handrem sta gewoon ronddraaien zonder enige moeite... Me rechterachterband kan ik niet ronddraaien....
Nu vraag ik me af zou die linkse kabel nou gebroken zijn? Of kan het met stellen eventueel goedkomen?
Want als ik aan de handrem trek zie ik aan de rechterkant wel dat hij strak word getrokken en bij de linkse zie je niks geen beweging...
Ik weet wel dat ik onder me middenconsole kan afstellen maar zou bij god niet weten of ik moertje 10 strakker moet draaien of wat dan ook..
Als de kabel kapot is zou dat dan veel kosten met zich mee brengen?


Minkert

Ik denk eerder dat je remklauw vast zit en de kabel gewoon los ligt  ;)

St3pHaN

Maar als mijn auto op de krik sta en ik trap de rem in dan blokkeer mijn band, dus denk ik dat de remklauw niet vast zit... Of bedoel je iets anders?

matthew

Ik denk ook de remklauw.

De handremkabel zit op een apart stukje aan de remklauw vast,en door je handrem te bedienen moet de klauw bewegen en blokkeerd zo je wiel dan.

Kan het echter nog zijn dat of je kabel is gebroken of los is geschoten,endat kun je zo zien door het kapje bij je handrem hendel binnen los te pakken want dan kun je er al op kijken.

Felix

De remblokken kunnen vastzitten op hun geleiders.
Wat ik als ik jou was zou doen is even je auto opkrikken en het wiel er af halen. Dan zie je de de rem zitten. Achterop de remklauw zit een armpje waar de handremkabel in zit geklikt (eigenlijk net als bij de trommelrem van een fiets). Je kan zo even testen of je remklauw nog functioneert en je kan kijken of je handremkabel nog wel aangetrokken wordt.

Mocht de kabel slap staan, dan kan je, zoals al is vermeldt, het kapje bij je handrem er afhalen. Daar zitten de kabels vast aan de hendel. Als hij daar gewoon vast zit zoals het hoort, dan denk ik dat het probleem er ergens tussen zit.

Mocht je remklauw niet meer werken, dan ben je helaas verder van huis :(

Ik heb even geen betere foto van de remmen achter, ik hoop dat je het een beetje begrijpt.
Ik heb deze foto gemaakt toen ik de remblokken verving (die zaten compleet vastgeroest op hun geleiders)


En hier is mooi te zien hoe die kabels weer gemonteerd zitten aan je handrem hendel.
(foto komt van een brits forum waar uitgelegd wordt hoe je die complete unit vervangt)

St3pHaN

Thnx voor jullie snelle reacties, ik heb nog even foto's gemaakt van de situatie,


Op deze foto zie je dat de kabels niet gelijk zijn , de linkerkabel is van het wiel wat niet blokkeerd


Dit is van het rechterwiel die wel reageer als ik de handrem aantrek


Dit is van het linkerwiel die geen kick geef als ik de handrem aantrek


Is dit een kwestie van een nieuwe remklauw of is er misschien nog een optie om hem simpel te fixen?

Felix

Lijkt er op dat de remkabel verrot is. Kan je hem met de hand gewoon verder trekken? Als hij ergens gebroken is trek je hem er zo uit lijkt me  :)

Ik heb geen idee hoe je die kabel vervangt, maar ik denk dat dat niet heel lastig is.

St3pHaN

Ik ben er al achter , me remklauw zit vast... maar het wiel blokkeerd niet, dat word dus een nieuwe remklauw.
Ik had de remklauw een beetje los getikt en me handremkabel kwam weer mooi terug onder het middenconsole...
Toen ik hem weer vast zetten en me handrem ging testen trok hij de beide handremkabels mooi strak... Totdat ik de handrem loshaalde... bleef de linkse handremkabel nog steeds strak...
Als je op de foto kijk zie je bij de linkerwiel dat de remklauw geblokkeerd is.... maar dan nog vraag ik me af waarom de band niet blokkeer.
Zit al te kijken naar een nieuwe remklauw en zie verschillende soorten van verschillende prijsklasse, ik zie prijzen van 136 euro met nog 50 euro statiegeld voor de oude remklauw... komt het uit op 80 euro voor een remklauw? Ik weet niet of dit normale prijzen zijn?

Jacques

Ik denk dat je de remzuiger niet moet terug tikken, maar onder lichte druk moet terug draaien. Er zit schroefdraad op. Als je de zuiger gewoon terug drukt gaat de schroefdraad stuk. De prijzen die je noemt zijn reeel. Je kunt nog even kijken bij www.autopartsonline.nl    Een andere optie is om de zuiger met olie eruit te pompen en dan de boel weer assembleren met remmenvet van ATE. Dit is een blauw siliconevet, speciaal voor remmen. Ik ga re dan van uit dat de schroefdraad van je klauw niet is beschadigd.

St3pHaN

Ik baal wel hoor want met de remklauw is op zich niks mis, het is alleen de handrem gedeelte van de klauw die niet meer werkt.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev