Advertenties


2.0 16v IDE. beginnend probleem vermoed ik

Gestart door renemegane26, 15 juli 2012, 17:54:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

renemegane26

hoi mede Renault rijders,
ik heb 2 maanden na aanschaf van mijn 2.0 16V IDE cabrio uit 2000 een vraag aan jullie.
ik heb gemerkt dat als ik aan het rijden ben of net optrek uit stilstand, het gas langzaam moet indrukken.
als ik in eens met mijn rechtervoet naar beneden ga, dan begint de motor te haperen en te stotteren.
ook als ik stilsta met draaiende motor gaat mijn toerental af en toe eens onder de 500 toeren en schud de auto (hij valt NIET uit).

nu heb ik al iets over een BDP-sensor gelezen, komt dit jullie bekend voor??
ook las ik iets over een brandstof druk regelaar?
ik heb de vorige tankbeurt een fles injectie reiniger erin gedaan maar dit mocht niet helpen helaas.

jullie hulp is gewaardeerd! Rene

Ed_16v

Ik denk dat je net als ik de stappenmotor eens moet demonteren en schoon moet maken. Een vuile stappenmotor kan hetgeen jij ondervindt veroorzaken. Of het de BDP sensor is weet ik niet, bij mijn V6 resulteert de slechte BDP sensor in laat aanslaan bij starten, vooral bij warme motor. Verder zou het ook nog een ontstekingsprobleem kunnen zijn, waarbij je moet denken aan bougies/bougiekabels/bobine denk ik...
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

matthew

Lees topic over problemen met ide en kijk of daar je antwoord in te vinden is.

-Jo-

IDE motoren (F5R), dit is een EGR probleem. 

renemegane26

#4
dank je voor jullie reply's!
is de stappen motor makkelijk zelf te doen?
al gevonden! dit ga ik proberen dit weekend

ik neem aan dat als het inderdaad een EGR probleem is dit uit moet laten lezen bij de dealer.

vriendelijk bedankt!

renemegane26

nou jongens, het probleem is gevonden!

hij rijd op 3 cilinders zodra als de motor warm is en stil staat bij een stoplicht.
ook als ik dus een dot gas bij geef op de snelweg, tenzij ik dit heel geleidelijk aan doe.

nu de oorzaak nog vinden.
mij werd verteld dat dit zo simpel kon zijn als een defecte bougie.
maar het kon ook zo zijn dat mijn bobine blok een defect in zat?

komt dit 1 van jullie bekend in de oren of zijn er nog mogelijke andere oorzaken voor mijn type motor?

Roadkill (Michiel)

Dat zou kunnen, maar jammer genoeg heeft juist het type motor wat jij hebt legio problemen wat dit kan veroorzaken......
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Ed_16v

Bougies kosten de wereld niet en is makkelijk te checken. Die bobines weet ik niet, misschien dat je er via de sloop 1 op de kop kan tikken, al was het alleen maar om te checken of dat de boosdoener is. Uitsluiten dus. Het zou zomaar een ontstekingsprobleem kunnen zijn, meteen bijvoorbaat van het ergste uitgaan omdat het een IDE motor is moet je niet doen.
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

matthew

Compressie test en cilinder lektest doen,dan weet je gelijk of het in de motor zit ja of nee.

duckie1098

Oww, als Matthew direct al met zwaar geschut aan komt, compressie- en lektest doen, dan weet je wel hoe laat het kan zijn.
Maar ik heb ook weleens gelezen dat deze ide motoren geen succes waren (vervuiling injectoren enz.).
Dus, ja ik ben blij dat ik een simpele 2.0 16v heb en geen direct ingespoten ide motor.

Succes ermee.
groetsels

Ben

Roadkill (Michiel)

IDE is een afkorting he, staat voor : Iedere Dag Ellende (mijn garage begint er niet eens aan, en die is Renault specialist......)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Ed_16v

Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

matthew

Het zijn vrij simpele tests om uit te voeren en je weet dan gelijk wat meer,zonder dat je onderdelen gaat vervangen wat wellicht niet helpt.

OOk eerst even uitlezen of er foutcodes zijn opgeslagen.

En die tekst van ide kende ook nog niet,maar is wel goed :D :D.

Maar als zo'n ide lekker loopt gaat zo'n ding echt als een speer hoor.

Roelk

Ik heb die van mij nu n jaar nog nooit problemen mee gehad.
Heb alleen de egr kompleet verwijderd dus niet alleen afgedopt.
En een oil catch gemonteerd da is alles en 98 tanken en iets vaker je olie wisselen.
Heb er een supper auto aan en hij is wel iets vlotter als een f7r :p

Ed_16v

#14
Iemand die 2 wel eens naast elkaar gehad? Ik bedoel, ik geloof het best dat de IDE sneller is dan een F7R. Alleen op welk vlak? Ik denk tussenacceleratie ivm het hogere koppel. Cijfertjes vertellen dikwijls het halve verhaal. Zo is een Clio 1 RSI met slechtst 110+ pk op 80-120 toch echt sneller dan een Clio 16v met 135+ pk. Dit ligt dan weer aan de gekozen bakverhoudingen, maar goed. Die 25+ pk verschil zegt op dat vlak dus weinig.
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev