Advertenties


Stroef schakelende versnellingsbak 1.6 16V

Gestart door Tedo, 3 juli 2012, 20:37:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Tedo

Ik erger me al een poos aan de stroef schakelende versnellingsbak van de 1.6 16V. Eerst bij mijn voormalige lease-grandtour, maar ook bij onze eigen sedan. Ook met diverse leen-Megane's met dezelfde motor had ik dezelfde ervaring. Vandaar dat mijn eerste eigen Megane II een 2.0 16V werd (die veel soepeler schakelt, en een zesbak heeft).

Vorig jaar heb ik op advies de versnellingsbakolie al eens laten vervangen à 100 euro, maar nauwelijks resultaat. Soms krijg je de pook nauwelijks in twee of in drie.
Volgens mij is het een karakteristiek van deze bak, maar zou deze misschien wat beter af te stellen zijn ofzo? Wat zijn jullie ervaringen en/of tips?

Het gaat dus niet om een Megane I of III, want die schakelen (ook met 1.6 16V) als boter.

Felix

Ik herken het probleem alleen als het om de achteruit stand gaat. Die krijg ik er soms ook niet in. Ff de koppeling op laten komen terwijl hij in zijn vrij staat en daarna opnieuw proberen helpt meestal.
Wel vervelend als dit ook bij de overige versnellingen is. Achteruit gebruik je gelukkig niet zo vaak  8)
De dealer trekt er (zoals gewoonlijk) zijn neus voor op.

Jeremy

Ik heb het ook alleen in de achteruit en gebruik ook dezelfde methode om dat op te lossen.

keesos

Ik heb dezelfde ervaring ook ja, maar vooral met terugschakelen naar 2. Overige versnellingen zowel op-als terug zijn niet echt een probleem.

Ook moet ik wel eens 2x de achteruit inleggen, of ff de koppeling oplaten komen in zn vrij, voordat het lukt...

Tedo

Dat van de achteruit herken ik ook, maar zoals gezegd: die gebruik je minder, dus niet zo'n ramp.
Het is bij mij voornamelijk de 2, en soms de 3 of achteruit. Iemand een idee of je dat kan laten afstellen? Of zou zo'n flesje teflon toevoeging (af en toe op MP aangeboden) helpen?

Roadkill (Michiel)

Dat van de achteruit herken ik ook,terug schakelend naar 2 wil ook niet altijd (maar zou een soort van beveiliging kunnen zijn, je wilt niet bij 120 van 5 naar 2 schakelen) Maar om te zeggen echt storend? nee vind ik niet, enkel de achteruit zou makkelijker mogen gaan.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev