Advertenties


Krakend geluid voorwielen

Gestart door BartG, 3 juli 2012, 19:06:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

BartG

Hallo allen  :) ,

Half uurtje geleden kwam ik uit werk, en reed ik toevallig met de raampjes open.
Toen ik over een drempel reed, hoorde ik een luid krakend geluid.
Over de volgende drempel wat zachter gereden, maar geen verschil.

Wat zou dit kunnen zijn? Vering, veerpoot?
Het is een megane II uit 2006. In november bij een renault dealer hier in de buurt gekocht.

Ik ga donderdag er mee op vakantie richting Duitsland, dus niet veel tijd om er naar te laten kijken...
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn, of iemand die dit probleem zelf heeft gehad?  :huh:

Gr!  :)

A110

Ik heb dit meegemaakt met vorst ook enorm kraken van de voortrein over een drempel. Bij mijn waren het de rubbers van de stabilisatorstang waar vocht tussen gekomen was en dit was bevroren.
Waarschijnlijk zijn het bij jou ook de stabilisatorrubbers die om je stabilisatorstang zitten en op je subframe geschroefd.
Een heel lastig karwei om erbij te komen. Het kan geen kwaad alleen dat het heel hinderlijk is.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark

het zou inderdaad wel kunnen dat het de stabilisatorstang is

maar ik had laatst op het werk ook een auto die bij het inveren kraakte
maar dat kwam omdat het teflon van de kogels kraakte
(het teflon omhulsel van de kogel zeg maar)

bij de wat nieuwere auto's kan dit ook van teflon gemaakt zijn
dit kan soms wel eens gaan kraken, maar zolang er geen speling op zit is er niks aan de hand

mark

als je een brug tot je beschikking hebt is een stabilisatorstangetje vervangen een heel simpel klusje !-!

Tedo

Ik denk (een) versleten veerpootlager(s) of een afgebroken veer. Komt het geluid van de voor- of de achterkant? In beide gevallen zou ik het als het kan nog voor je vakantie laten maken, want je wordt er gestoord van qua herrie.

BartG

Als ik het raam dicht heb hoor ik het niet, en ik heb arico  :q
Het geluid komt duidelijk van de voorkant.

Twee jaar geleden ongeveer het zelfde gehad met een Laguna 1.9dci. Daarvan was de veer afgebroken. Dit was ook te merken doordat het stuur trilde. Daar is nu absoluut geen sprake van, en de auto trekt ook niet naar een bepaalde kant als ik rijd. Verder ook geen verschil in veercomfort tot zo ver ik merk.

Ga er na de vakantie naar kijken, nu helaas geen tijd voor.

Bedankt voor jullie snelle reacties! Nu weet ik in ieder geval waar ik naar moet zoeken  !-!

Tedo

Als het voor is, gok ik op de veerpootlager(s). Maar ook van een gebroken veer hoef je, naast kraken, niet veel te merken. Zeker als er maar een klein stuk is afgebroken.

BartG

Dus als ik het goed begrijp kan het behalve het vervelende gekraak op de korte termijn niet veel kwaad?

Koentje

Mijn zus heeft de meg2 phase 1 en als ze moet keren dan lijkt het alsof de veren het zijn...
Zijn ze gebroken of?

Ik had een coupe met een V-Maxx schroefset op z'n laagst en die klonk ook zo. precies het zelfde...

Tedo

@Koen: dat lijken mij de veerpootlagers.

@Bart: het kan allebei niet direct kwaad (als je tegen de herrie kan)

Stefan

#10
En ook hier weer graag ON-topic..
We dwalen weer flink af overal de laatste tijd.. :neen: ;(

edit: offtopic berichten opgeruimd / verwijderd.
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Koentje

Citaat van: Tedo op  3 juli 2012, 21:56:27
Exact, maar de eerste meters zijn echt voor die kleine, lichte karretjes hoor. Zeker die ik vandaag naast me had, dat was duidelijk een leasewagen die lekker op zijn donder krijgt van zijn nog jonge bestuurder.

Maar om OT te komen: je zus zou er eens door de garage naar moeten laten kijken, maar ik denk dus veerpootlagers.

Oke, bedankt voor de (snelle) reactie.

BartG

Inmiddels 1,5 maand verder.
Op vakantie totaal geen last van gehad, niets gehoord. Zelfs op de gigantische slechte wegen van België (excuus voor de belgen onder ons..) geen enkel probleem gehad.
Na twee weken en 2000km later rijdt ik mijn straat in, door een flinke plas vlak voor de verkeersdrempel... en ja hoor, gekraak!
De eerste keer had ik de auto net gewassen, en ook de velgen/banden schoon gemaakt, en ze afgespoeld met de brandslang..
Kraakt dus alleen als het veersysteem nat is?  :?

007

Wij lopen hier al een paar maanden mee te klooien.  l-

Het geluid vedwijnt namelijk nogal eens om onduidelijke redenen. Vooral bij zware belading (meerdere personen achterin en laadruimte gevuld) is het geluid goed hoorbaar.

Enig idee wat het verder zou kunnen zijn?

NB: de voorvering is afgelopen winter vervangen, wellicht moet die worden bijgesteld?!? :huh:

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Harm2

Ik had dit ook, vooral bij stapvoets rijden over slecht wegdek of drempels. Van de week is de draagarm linksvoor vervangen en nu is het weg. Daar kan het dus soms ook nog aan liggen.
Huidig: Megane II Grandtour Techline
Ex: Megane I Break RXi, Clio S, 5GTS

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev