Advertenties


Kachel blaast niks

Gestart door Ed_16v, 29 juni 2012, 15:18:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ed_16v

Ik ben helemaal onbekend met de Megane (nog wel), dus mijn vraag: de kachel blaast niks als ik er om vraag. Welke oorzaken kunnen er zijn: kabelbreuk, zekering, weerstand en kachelmotor zelf? Waar kan ik de weerstand en de kachelmotor vinden? Ik heb net de zoekfunctie gebruikt maar kon zo geen antwoord vinden (veel gestarte topics, echter helaas zonder oplossingen).
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

Ed_16v

Update: De aanjager blaast wel, maar slechts in de hoogste stand. Da's in ieder geval iets :)
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

Roadkill (Michiel)

Dan is waarschijnlijk je kachelweerstand stuk, ik heb persoonlijk dus geen idee waar die zit :D
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Ed_16v

Is toch altijd hetzelfde met die verrekte Renaults...  ;)
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

RobScénic

De kachelweerstand zit onder de paravan, in het ventilatorhuis gemonteerd. Als je vanaf de bijrijderskant naar het ventilatorhuis kijkt, dan zie je hem zitten. Houdt er wel rekening mee dat die dingen niet zomaar kapot gaan, er kan een achterliggende oorzaak zijn zoals vocht, slechte massa of een ventilatormotor die te zwaar draait.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Ed_16v

Ok, aangezien ik geen flauw idee heb wat ik zou moeten zien (een weerstand voor een aanjager zonder airco) heb ik maar wat foto's gemaakt van wat ik zag onder de motorkap bij de accu.

Er lag een stekker los en die zag er zo uit:


Dat ziet er dus niet heel koosjer uit. Maar de vraag is: wat is dit voor een stekker en is dit mogelijk de oorzaak dat aanjager het niet doet? is dit de weerstand?

Het gedeelte waar deze stekker normaal in zit zag er zo uit:


Ook niet helemaal pluis.

Gisteren blies de aanjager nog wel, weliswaar alleen op de hoogste stand, maar toch. Daarna deed ie het niet meer. Alle mogelijke zekeringen heb ik gecheckt, allemaal intact. Ik heb wat draden bewogen op de zekeringkast, ook geen resultaat. Wat gewiebeld bij de accu, geen resultaat.
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

juul

Dat is toch een gevalletje van kortsluiting, denk ik zo.

Ed_16v

#7
Net heb ik de omleiding gemaakt, maar helaas. Geen pik. Ik denk dat de aanjager kaduuk is...
Update: ik begrijp het probleem al. Bij nader onderzoek kom ik erachter dat er onder het stuur een schakelaar is gemaakt door (een van de) vorige eigenaren. Deze schakelaar schakelt stroom in op de aanjager. De originele stroomvoorziening is dus gewoon afgekapt en omgeleid. Leuk om te weten, nu weet ik waarom de aanjager het gisteren wel opeens deed: per ongeluk met mijn knie tegen de schakelaar aan gekomen...

Wel shit, want ik heb de omleiding bij die weerstand wel gefixt, maar dat heeft op deze manier geen enkele nut. Ik hoop dat ik het kan terugbrengen naar originele staat...
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

Paul

Ed en kachelventilatoren.........  :neen: :D
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Ed_16v

Ja hou, hou op. Wel met kroonsteentjes he..  --
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

Paul

Je hebt al wat ervaring met de ecc van de laguna  ;)
Ik zou het compleet origineel maken en de gesmolten draden rechtstreeks op de weerstand solderen.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Ed_16v

Ik heb de stekker op de gesmolten plekken uitgehold en de kabels afgeknipt en vervolgens nieuwe klemmetjes erop gezet, zodat ik die simpel door de uitholling van de stekker kan steken. Zou moeten werken zo. Werkte ook bij de Laguna zo ;)
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev