Advertenties


Mégane gekocht: 1,5 jaar stil gestaan. Hulp bij problemen!?

Gestart door musje83, 14 juni 2012, 10:15:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

matthew

Het kan zijn:

Je koelwatertemperatuursensor,als deze een verkeerde waarde door geeft aan je inspuiting loopt die beroerd.

En compressie meting zou ik ook eerst doen,want deze motoren op gas en wel met zo'n kilometerstand kan toch wel zijn dat de cilinderkop is uitgesteld.
Dus klepspeling controleren ook en kijken of je nog kunt stellen.
Mocht het dus uitgesteld zijn moet er een andere cilinderkop op.

musje83

Matthew, bedankt voor je input! Wat je nu aangeeft, de koelwatertemperatuursensor (leuk scrabble/wordfeud woord  :D ) zou wel eens kaduuk kunnen zijn: de temperatuur-meter in het dashboard staat altijd op nul. Ik dacht dat dat electronica was (Renault en electronica gaat vaker mis hoor ik altijd) en dat de fout in het dashboard zat maar als een defecte sensor deze problemen kan veroorzaken dan denk ik dat ik me daar maar eens op moet gaan richten woensdag.

Kun je me misschien vertellen waar die precies zit voor ik allerlei dingen los ga trekken? Neem aan dat 'ie op de radiator zit maar just to be sure.  !-!

musje83

Oh ja, voor ik het vergeet:

- Moet de ECU gereset worden als ik die sensor heb vervangen (opnieuw inleren)? Zo ja, hoe doe ik dit?
- Als ik de sensor vervang, is het dan handig/noodzakelijk de koelvloeistof te vervangen? Het reservoir zit tot de max gevuld (dat ronde tankje rechts bovenin de motor ruimte toch?) maar wat er in zit is bruin/zwart. Hoort dit?

Sorry voor de vele vragen, tot nu toe eigenlijk alleen Ford en Volkswagens moeten (laten) onderhouden :)

RobScénic

Als het goed is, dan heb je 2 sensoren vlak bij elkaar zitten. Eentje is voor de ECU, de ander stuurt het metertje aan.
Als je auto al zolang stilgestaan heeft, dan zou ik het systeem sowieso reinigen en de kvs vervangen. Misschien is het dan ook raadzaam om je thermostaat meteen te vervangen.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Renegade (Mark)

Citaat van: musje83 op 18 juni 2012, 00:59:07
maar wat er in zit is bruin/zwart. Hoort dit?

De inhoud hoort zeker weten niet bruin/zwart te zijn ! Kijk je oliepijl eens na en controleer dan wat voor een kleur de olie heeft, als de olie "wateriger" is als normaal heb je ergens een scheurtje in de koppakking tussen een olie en kvs kanaal (daarom ook de bruin/zwarte kleur in je kvs tankje, van de olie).

Jacques

- Moet de ECU gereset worden als ik die sensor heb vervangen (opnieuw inleren)?  Nee
- Als ik de sensor vervang, is het dan handig/noodzakelijk de koelvloeistof te vervangen? Het reservoir zit tot de max gevuld (dat ronde tankje rechts bovenin de motor ruimte toch?) maar wat er in zit is bruin/zwart. Hoort dit? Het gietijzer van Renault is behoorlijk koelvloeistofvervuilend. Daarom is het handig eens in de 2 a 3 jaar het koelsysteem te verversen. Dit voorkomt het dichtslippen van je kachelradiator.

musje83

Nou, ik heb weer een beetje meer hoop op een goeie en gelukkig goedkope afloop:

Vandaag na mijn werk even de Renault-dealer bezocht die schijnbaar nog geen 250 meter van mijn werk vandaan zat. Ik heb de auto daar laten uitlezen en daaruit kwam het volgende naar voren:

- Lucht temperatuurmeter
- Lambda Sonde bedrading

Toen we eens onder de motorkap keken ging de monteur op zoek naar de lucht temperatuurmeter om te controleren of het stekkertje er bijvoorbeeld nog op zat. En wat denk je? Wel een stekkertje maar geen temperatuurmeter  :?
Het lijkt er dus op dat de vorige eigenaar, vanaf nu prutser geheten, bij het monteren van zijn open sportfilter (mega goedkoop plastic ding) er maar meteen een andere slang op heeft gemonteerd, en de sensor die daar in zat heeft losgetrokken en weggegooid. Logisch (mogelijk) gevolg hiervan is dat de Lambda Sonde compleet verkeerde metingen doorkreeg (volgens het uitlezen -40 graden) en het daardoor mengsel compleet verknoeid.

Wie heeft voor mij een foto waar ik zie hoe deze sensor + slang er uit ziet, zodat ik weet waar ik naar moet zoeken?

Mocht dit het probleem daadwerkelijk oplossen, dan zit ik nog wel met het defecte koelvloeistof temperatuurmeter in het dashboard. Ik lees her en der dat er 2 sensors zijn, 1 voor 'praten' met het dashboard en 1 voor het daadwerkelijk meten van de temperatuur. Die laatste heb ik gevonden, maar waar zit die andere?


Wel grappig overigens dat de monteur bevestigde wat ik hier overal lees: deze motor is oersterk en ik mocht blij zijn dat ik geen IDE motor had.  >:D

Het geeft weer hoop!

En ja, ik weet dat ik even met een staalborstel aan de slag moet om het een beetje te fatsoeneren  !-!


RobScénic

Als het goed is zitten de 2 sensoren boven elkaar, bij je thermostaathuis.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

musje83

Na een tijdje aanklooien toch maar weer even een update.

Kleine week geleden in Amsterdam een forse backfire gehad op LPG waarna de auto niet meer vooruit komt (op LPG). Starten en stationair draaien doet 'ie nog wel, maar zodra ik gas geef voel ik dat hij 'stikt' en op bijvoorbeeld de snelweg als ik schakel van benzine naar gas houdt de auto enorm in en rem ik alleen maar af.

Op benzine loopt de auto gelukkig wel, al is het kantje boord. Omdat ik nu eerst de problemen op benzine wil oplossen laat ik LPG even voor wat het is.
Presteren doet 'ie meestal fantastisch (zeker als hij warm is) dus ik heb weinig last van inhouden, en ook het schudden en stotteren is veel minder geworden. Ga ik richting de 120 dan begint hij wel in te houden, maar tot die tijd (met name in 1, 2, 3 en 4) gaat het prima.

Mijn grootste probleem is echter dat hij constant, echt 8 op de 10 keer, volledig uitvalt als ik moet (af)remmen voor bijvoorbeeld een stoplicht, rotonde of scherpe bocht. Als ik rustig afrem wil hij nog wel eens blijven lopen, maar meestal geen geluk  ;(
Starten gaat dan nog wel en hij slaat meteen aan, maar dan moet ik even een paar seconden wat gas bijgeven om te voorkomen dat hij meteen weer uitvalt, en dan blijft hij meestal wel hangen op een 1500-2000 toeren. Als hij netjes onder de 1000 toeren gaat draaien, dan schudt de motor wel wat en heeft hij zichtbaar moeite dat toerental vast te houden.

Wat kan mijn volgende stap zijn? Uitlezen geeft geen soelaas en de dealer weet ook niet direct waar het aan zou kunnen liggen.

Korte opsomming:

- Nieuwe bougies
- Nieuwe bougie-kabels
- Nieuwe luchttemperatuur meter
- Stappenmotor gereinigd (maar geen pakking meer tussen stappenmotor en blok, dit ook maar eens doen)

Alle input is welkom, heren (en dames)!

fitz

Stappenmotor wellicht vervangen voor een nieuwe?
Massakabels van het blok even goed controleren/schoonmaken/vastzetten
Uitlezen tijdens het rijden wat er gebeurt op het moment dat de motor uitvalt voor een stop? (gaskleppositiesensor bijvoorbeeld)
Probeer eens voor het starten een paar keer gas te geven... en dan pas starten (als de gaskleppositiesensor niet goed werkt, zou het dan misschien wel even goed kunnen werken)
Succes iig

musje83

Nou, nieuwe bobine zit er op, maar helaas weinig verschil. Motor loopt wel iets mooier rond, laten we zeggen dat het probleem 20% minder erg is geworden. Er zit vooruitgang in   ;)

Vandaag viel me op dat de auto op twee verschillende momenten (twee ritten) een heel stuk beter reed dan voorheen. Ik had een heel stuk meer trekkracht en de motor liep mooi rond, geen gestotter of gepruttel. Na een paar keer afslaan & weer starten was het gevoel van 'stikken' weer terug, om vervolgens bij de volgende rit weer een tijdje mooi te lopen.

Tijdens het vervangen van de tweede bobine bleek echter dat de luchtslang (met daarop het gehavende sportluchtfilter) helemaal los was geraakt van het gasklephuis. De collega van de bevriende monteur die even had geholpen heeft die dus niet goed terug gezet. Kan dit er mee te maken hebben gehad? Dat de auto beter liep zonder überhaupt een luchtfilter te hebben?

Tot slot zijn we nog met remreiniger aan de gang geweest en merkten we dat er een kleine verandering in de 'loop' van de motor optrad zodra we remreiniger achter het blok spoten (bij de slangetjes links van het inlaatspruitstuk, als je er voor staat). Wie kan me vertellen welke slangetjes dit zijn?

Y

RobinDK

wellicht vaacumdarmpjes ?
ik weet dat er bij oudere wagens 2 darmpjes ergens in de buurt van de inlaat zitten, maar vraag me ook nie waarvoor ze zijn  8)7

BadEend

#27
Zo te horen is er dus een vacuumlek, zodra deze verholpen is zal de auto beter gaan rijden.
Als ik jou was zou dat (gehavende) sportluchtfilter vervangen door een originele, zeker in combinatie met het rijden op LPG.
Dan is het extra belangrijk dat het lucht/brandstofmengsel goed is vanwege de kans op backfire.

martink

Idd sportfilter varvangen door een originele. De oude auto van mijn ouders liep ook op gas (scenic) en daar ging de inlaat buis ook wel eens vanaf. Met gevolg dat de auto ook inhield.
Vervang ook eens je vacium slangetje van je inlaat naar je map sensor die op het schudboard gemonteert zit, deze gaan veel vaker lek. Hierdoor loopt de motor ook niet lekker en houd hij ook in.

Roadkill (Michiel)

Weet niet of jij ook al een kunstof inlaatspruitstuk hebt, maar die zou na de backfire dan heel goed gescheurd kunnen zijn (staan ze om bekend) en dan gaan ze ook heel rot lopen
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev