Advertenties


Mégane gekocht: 1,5 jaar stil gestaan. Hulp bij problemen!?

Gestart door musje83, 14 juni 2012, 10:15:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

musje83

Beste mede Mégane fans,

Dit is mijn eerste berichtje op dit forum en tevens mijn eerste Renault Mégane.

Ik heb gisteren een Mégane Coupé 2.0 8v op LPG3 aangeschaft met 245.000 op de klok die 1½ jaar bij de handelaar heeft gestaan en in die tijd vrijwel niet heeft gereden (een enkel proefritje). De prijs was érg laag en de motor sloeg bij het 'kijken' direct aan, en de keren erna ook: in 1x direct aanslaan.   :)

De auto liep tijdens de proefrit nogal onregelmatig en had ontzettende performance issues (niet vooruit te branden), iets wat te verwachten valt van een auto die zo lang stil heeft gestaan. De motor schudde op lage toerentallen maar dit was te wijten aan een kapotte motorsteun volgens "mijn monteur". Stationair bleef de auto ook vaak 'hangen' bij afremmen voor een stoplicht op 1500-2000 toeren,  meestal na een dot gas geven werd hij rustiger. Tijdens het rijden werden de prestaties in ieder geval langzaam aan beter dus ik besloot de gok te wagen.

Op weg naar huis (90km) heb ik getankt en injectie cleaner van Wynn's er in gedaan. De auto begon steeds beter te rijden, het schudden hield helaas niet op. 's Nachts was het al raak: accu dood  :x . ANWB laten komen die de Mégane weer aan de gang kregen, maar hij vertelde mij terloops dat de auto nog op 3 cilinders loopt en dat dat (mede) de oorzaak van het schudden en andere issues was. Omdat de auto de issues op zowel gas als benzine heeft lag het probleem in elk geval niet bij de LPG installatie, aldus de ANWB.

Morgen gaat de Mégane naar de garage van de bevriende monteur om er in elk geval nieuwe bougies, olie en filters in te doen. Stappenmotor wil ik ook reinigen.

Aan jullie de vraag: waar moet ik op letten? Wie herkent deze problemen? Waar moet ik goed op letten bij een auto die zo lang stil heeft gestaan? Ik kan de tips goed gebruiken! Ben nu al verliefd op deze auto dus ik wil er nog wel een tijdje mee rijden  !-!

Alvast bedankt!  :grin:

Roadkill (Michiel)

Als ik een auto zou kopen die ander half jaar heeft stilgestaan dan zou ik zo wie zo alle filters,en alle vloeistoffen vervangen,dus niet enkel de motorolie,maar ook rem en versnellingbakolie,en de KVS. Schudden kan ook aan de bobines liggen,schijnt een zwak onderdeel te zijn. Check verder ook ff remmen en schokdempers. En uiteraard de banden!!En wanneer is de laatste d-riem vervanging geweest?
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

musje83

Hoi Michiel,

Thanks voor je snelle antwoord. Ik ga sowieso alle filters (olie/brandstof/lucht) vervangen. Alle vloeistoffen niet, d.w.z. die van de versnellingsbak blijf ik af omdat je daar je bak mee kan slopen (oude olie zit vol met metaal 'schaafsel' van de bak, haal je die er uit, slijt de bak nog veel harder). Ik ga de olie + remvloeistof wel vervangen.

Bobines ga ik inderdaad nakijken, lees inderdaad dat dit dé achillespees van Méganes is. Remmen zijn o.k., schokdempers ook en de banden zijn practisch nieuw (vervangen vlak voor de koop).

D-riem is een kleine 40.000 geleden vervangen dus kan nog een 40.000 mee.

Roadkill (Michiel)

Hmm door het ijzerschaafsel gaat je bak harder slijten dan van nieuwe olie hoor ;) Die kilometer stand zegt mij niks,gaat meer om de datum,het is of zoveel jaar of eerder bij 80.000km (in jou geval kennelijk) Maar zou de bak olie degelijk vervangen,want na zo'n lange tijd stilstaan kan de smerende werking van de bak olie aardig achteruit zijn gegaan hoor,en zoveel werk is het niet!
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

musje83

De D-riem is iets meer dan een jaar voor dat 'ie stil kwam te staan vervangen, nu bijna 3 jaar geleden.

Wat betreft die versnellingsbak: Ik hoor altijd van alle kanten, inclusief monteurs, dat zolang een bak goed schakelt, je er niets aan moet doen en al helemaal de olie niet moet vervangen, juist door dat schaafsel. Ik weet niet hoe dit zit maar ik hoor echt van iedereen dat ik het vooral niet moet doen. Olie checken kan wel; als 'ie nog helder is (vaak oranje/geel) dan is er sowieso niets aan de hand.

williamfase1

Hallo Musje

Al staat een auto jaren stil, als je hem start en de olie vloeit weer overal.
Dan heeft ie ook z'n vermogen, heeft ie dat niet dan is er wat anders aan de hand ;)

Maar ik zou eerst maar eens naar de klepjes kijken, als de anwb al aangeeft dat ie op 3 poten loopt.
Auto's die op gas rijden hebben een hogere temp in de cilinder dan auto's op benzine.
Die hogere temp zorgt er mede voor dat kleppen sneller slijten dan wel verbranden.

En die bakolie zou ik zo laten, het probleem zit niet in je bak maar in je motor ;)
Dat schudden zou eventueel met een motorsteun te maken kunnen hebben.
Maar past ook wel bij een auto die op 3 poten loopt.
Als je auto weer enigszins goed loopt op alle 4 bedoel ik.
Dan kan je wel testen of je motorsteunen gaar zijn .
Je laat dan iemand in de auto zitten, zelf ga je voor de auto staan met motorkap open ;)
Handrem erop koppeling langzaam op laten komen, je blok mag dan niet te kantelen een klein beetje mag maar geen cm's.

Het blijven hangen in de toeren en dan weer terug vallen na een dot gas, klinkt als de stappenmotor.
Hierop het forum staat wel beschreven hoe je die kan reinigingen

Maar ik zou allereerst voordat je bougies of iets dergelijks gaat vangen (lees miss onnodige kosten maken) eerst eens de kleppen nakijken.
Dus van elke cilinder de compressie meten, en aan de hand daarvan een plan gaan maken.
Kleppen stellen eventueel kop vervangen etc

Suc6 William

Roadkill (Michiel)

Auto's die op gas rijden hebben een hogere temp in de cilinder dan auto's op benzine.
Die hogere temp zorgt er mede voor dat kleppen sneller slijten dan wel verbranden.

Ja dit verhaal ging 20 jaar terug op,tegenwoordig is elke auto geschikt voor ongelode benzine,mede dus door de hardere kleppen,ongelode benzine zorgt namelijk voor net zulke slijtage in oudere auto (van uit het tijdperk gelode benzine) als LPG (Daaorm konden amerikanen van na 77 ook altijd goed op gas,aangezien die al vanaf dat bouwjaar al met ongelood moesten kunnen rijden. Enige probleem met de huidige auto's en gas schijnt te zijn dat ze zo arm worden afgesteld dat bijna geen doen is om er mee op gas terijden,al zag ik laatst op het citybugforum zelf een Aygo op gas,maar daar zat wel een extra smeersysteem in.

Om nog ff terug te komen op de versnellingsbak olie,ik heb daar persoonlijk juist erg goede ervaringen mee,om dat toch met enige regelmaat te vervangen,de Kangoo bijvoorbeeld schakelde voor ons gevoel gewoon goed,maar na 9 jaar de olie eens laten vervangen (samen met alle vloeistoffen) daarna schakelde ie weer als nieuw,dus ervoor schakelde hij gewoon goed,maar daarna een stuk fijner. Bij nieuwe auto's laat ik zo wie zo de bakolie na 2-3000 km vervangen (dit na probs met een nieuwe 106) als je dan ziet hoeveel ijzervijzel er uit komt.... (ook bij oudere auto's gemerkt,kleine moeite en vaak een ondergeschoven kindje bij onderhoud,net als remolie verversen word ook vaak vergeten/overgeslagen)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

williamfase1

#7
Ik zie nu dat ik kleppen zei, en dus klepzitting bedoelde...kleppen zijn uiteraard gehard das wel zo handig  :D
Maar ik bedoelde dus klepzittingen


Dat kan wel zo zijn voor auto's van tegenwoordig, ook lang niet allemaal maar goed.
In deze zitten ze 100% zeker niet, tenzij de kop een keer gereviseerd is.

En auto's die beroerd lopen op gas is kwestie van afstelling idd.
Het verschil benzine of gas is tegenwoordig met een Lpi te verwaarlozen.
Soms lopen die op gas zelfs nog beter dan op benzine.

mark

als die zolang heeft stil gestaan zou ik eerst ff van dat engine flush door de motorolie doen (of hoe die zooi ook mag heten) en dan ff een wat groter blokje om rijden (stukje snelweg ofzo) en dan alle vloeistoffen verversen dan heb je in 1 keer de meeste troep uit je motorblok !-! en ff goed naar de remmerij kijken natuurlijk he o-) want dat stil staan is er natuurlijk niet goed voor (roest)

RobScénic

Gezien het een auto op LPG betreft adviseer ik om de bougies te vervangen voor de juiste LPG-bougies, de bobines te vervangen indien nodig maar sowieso ook de bougiekabels. Als die versleten zijn loopt je auto ook heel slecht.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

musje83

    Nou, we zijn weer een garage-dag verder. Wat is er zoal gebeurd:


    • - Bougies vervangen
    • - Bougie-kabels vervangen
    • - Olie + filter vervangen (5w40)
    • - Vacuümslang bij rembekrachtiger zat los, weer vastgemaakt en ingetaped (tijdelijke oplossing)
    • - Open luchtfilter schoongeblazen
    • - Stappenmotor gereinigd

Helaas heeft het vrij weinig uitgehaald. De prestaties zijn matig en stationair is het nog altijd niet veel soeps. Het toerental is gedaald en loopt soms netjes 800-900 toeren maar als ik afrem voor bijvoorbeeld een stoplicht, blijft het toerental meestal hangen op 2000 toeren. Een dot gas en hij valt dan weer naar 1200, dan weer naar 1500, dan weer naar 900.

Ik moet er even bij vermelden dat het 'reinigen' van de stappenmotor door tijdgebrek is gebeurd door remreiniger er in te spuiten, eventjes wachten en met lucht schoongeblazen. Eigenlijk moet zo'n ding toch zeker 15-20 min 'weken' toch?

Verder het vermelden waard: de temperatuurmeter op het dashboard is kapot, of de sensor. Ik heb ook het idee dat de auto snel heel warm wordt onder de motorkap en dat de auto slechter gaat presteren naarmate hij warmer wordt.

Wie kan mij adviseren a.d.h.v. bovenstaande?  :?

Roadkill (Michiel)

Houd er rekening mee dat de auto dus 1,5 jaar stil heeft gestaan,ga er nou niet als een gek mee trappen,want dan gaat ie geheid stuk,maar probeer hem gewoon opnieuw in te rijden. Gasklephuis een keertje goed reinigen,en een openluchtfilter schoonblazen?????? daar heb je reniigings spullen voor,en daarna opnieuw in olieen. Maar goed een auto die dus 1,5 jaar heeft stilgestaan behoeft enige aandacht,hoe vol zat de tank btw dat je hem kocht,want die benzine zal ook wel niet goed geweest meer zijn denk ik,beste tank aftappen doorspoelen en verse benzine erin, plus een nieuw brandstoffilter.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

musje83

Ik ben zeker niet als een gek aan het trappen hoor, maar als ik naar huis rijd dan wil ik wel gewoon 100-120 kunnen rijden. Overigens draait de motor zo'n 2500 toeren bij die snelheid dus dat valt wel mee.

Maar het opnieuw inrijden is intussen al de 200km gepasseerd en ik merk nog maar weinig vooruitgang  ;(

De bekende zwakke plek van Méganes, (dis)bobines, hoe controleer ik of die goed werken om dat uit te sluiten? Volgens de monteurs gisteren en vandaag zijn ze namelijk nog in orde. Ze kwamen tot die conclusie door een voor een de bougie-kabels los te trekken en te constateren dat er nog vonkjes oversprongen. Zijn ze dan definitief in orde?

mark

 die van mij word ook wel aardig snel warm hoor ;)
als ik +- 3 km heb gereden dan begint het temp. wijzertje al te stijgen en na +- 5 km is de motor op bedrijfstemp.

mark

de koelvloeistof dan he de olie zal wel wat langer duren !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev