Advertenties


vermogenwinst

Gestart door Calve, 5 juni 2012, 13:10:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Calve

Hallo samen,

Ik heb een vraagje, Ik en een maatje zijn opzoek gegaan naar een megane coupe om er een leuk scheurauto van te maken, eigenlijk om er 1 van de sloop te redden. we hebben er 1 gevonden de in elkaar zit, maar dat is vooral cosmetish. dus die kunnen we mooi opknappen.
onze vraag was eigenlijk waarmee je het makkelijkst/niet al te duur leuke vermogen winst kan boeken?
De auto moet wel straat legaal blijven. We moeten er ook nog mee naar activiteiten kunnen ;).

het is een 1.6e met 165000 op de teller bwj 98.
dezelfde als ik zodat we vergelijkingmateriaal hebben.

(mijn maat is automonteur, maar heeft geen verstand van renault)

Gegroet.

-Jo-

terug van de hand doen en een 2.0 16v kopen. OF je moet een dikke bankrekening hebben om er een forced induction van te maken.

Lees dit forum even door, er zijn hier mensen zat die ermee aan de gang zijn gegaan. Het kan bot klinken maar het is de werkelijkheid.

*dit type heeft geen programmeerbare ecu, dus je bent verplicht er iets tussen te bakken als een piggy of iets dergelijks.

Vergeet dikke blerpijpen, luchtfilters e.a...UTOPIE !

Christian de Vriend

#2
Ik heb nog wat leuk spul straks voor een 1,6e
de motor van mijn gebakje is aan zn laatste levens maanden bezig,dus als die ter ziele is,ga ik over op de 2,0 16v.

Maar mijn motortje wat niet standaard,en hen kwa rand apparatuur veel vervangen en aangepast
luchtfilter systeem
denso iridium bougies
magnecore bougiekabels
dubbel membraams instelbare benzinedruk regelaar
4-2-1 spagetti spruitstuk
kat. vervanger met demper
(spruitstuk en kat verv. zijn van supersprint)
de kat zelf heb ik ook nog

Het laatst gemeten vermogen was 92.5PK en 140Nm op de wieltjes
(standaard vermogen is ook 90pk en 140nm,maar dan aan de krukas)

Opzich kwa cijfers niet veel winst,maar kwa reactie is/was het een super leuk motortje.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Dirk Kuipers

#3
Hoi,

Dit onderwerp is inderdaad vaker besproken.
Bijvoorbeeld:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=2091.0

Misschien dat je daar wat nuttigs kunt lezen.

Begin inderdaad met een goede basis. Als je naar een megane coupe kijkt is dat (qua power) toch wel de F7R 2.0 16v.

Als je die vervolgens nog wilt oppimpen (met een beperkt budget) zou ik kiezen voor een turbo.
Grofweg heb je dan nodig:
- programmeerbare ecu
- turbo
- uitlaatspruitstuk
- wellicht injectoren (volgens mij heeft de clio ook wel zwaardere waardoor je zou kunnen kijken naar 2de hands)
- andere zuigers / drijfstangen (drijfstangen van clio zijn bv ook dikker dan die van de megane, die zou je kunnen pakken om binnen een budget te blijven)
- en daar komen natuurlijk de kleine dingetjes nog bij (als je het blok uitelkaar hebt gehad) zoals arp boutjes (zou ik altijd nemen), nieuwe kopbouten, distributieset, olie, lagersetje, etc

Maar bovenstaand lijstje kost natuurlijk wel geld. Het is niet zo dat je dat voor een paar 100,- euro hebt gedaan.

Succes met jullie plannen!

Roadkill (Michiel)

Probeer eens ipv vermogenwinst het te zoeken in gewichts verlies! Elke kilo die je minder hoeft mee te nemen scheelt meer dan 1 pk extra,dus onnodige isolatie er uit,achterbank bij je schoonmoeder in de schuur,op je voorraam na al je ruiten vervangen door plexiglas,reserve wiel eruit,deurpanelen,dak bekleding,kofferbak strippen,mistlampen kunnen er ook uit. De motor heeft dan veel minder gewicht om mee te nemen,en de wegligging zal ook wel beter worden,zeker met een schroefset er onder. Dit alles kost een stuk minder en probeer je pk/kg verhouding zo maar eens te krijgen met tuning..... (ok gewichts vermindering & Tuning is nog mooier,maar met een beperkt budget?
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

megcab2000 (Verkocht)

#5
Gewichtsbesparing is inderdaad een vaak vergeten punt, maar " ....Elke kilo die je minder hoeft mee te nemen scheelt meer dan 1 pk extra..."
klopt weer niet.

Voorbeeldje: een wagen met 100pk op 1000kg = 1 pk per 10 kg (snelle wagens beginnen bij 1 op 7 kg of lager zegmaar).
                     dezelfde, maar dan 30kg lichter     = 1 pk per  9.7 kg

Scheelt wat in snellere acceleratie.
Zelf afvallen helpt ook (zeg ik tegen mezelf)  :D

Vroeger had een oude buurjongen zijn Alfa 75 2.0 twinspark (origineel 148 pk) helemaal gestript, enkel nog de voorstoel als interieur.
Hij was inderdaad stukken sneller geworden, nog lang niet zo snel als m'n 155 pk 75 1.8 turbo, maar die achterwielaandrijver brak echt gevaarlijk uit bij gasgeven in bochten. Achterkant te licht,de ideale gewichtsverdeling was zoek.

gr.
Megane is verkocht

Roadkill (Michiel)

Sorry dat was wat enthousiast,maar goed je merkt het zeker! (merk al een wereld van verschil of ik alleen in de auto zit,of als we met het gezin onderweg zijn... (enne de ramen vervangen komt zeker het zwaarte punt van de auto ten goede!!)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Albert001

Haal een ouwe katalysator van de sloop haal de pot er tussen uit en vervang deze met een masief stale pijp en je merkt gelijk dat je meer trek vermogen hebt en een hogere topsnelheid.

Ik heb zelf ook een 1.6e 8v uit 98 en heb dit zelf ook gedaan de top was rond de 190 km p/h en nu loopt hij op de navi rond de 233 km p/h dus dat is al een heel erg groot verschil.

Mijn kleppen zijn ook anders gesteld waardoor ik van standaard 90 pk naar de 136 pk ben gegaan incl de kat vervanger
Een dag niet gelachen is een dag geen Megane gereden

ShiftGear ( Erwin de Rijke )

@ Albert: dit begint toch op een café PKtjes  taal te lijken.
Als het allemaal zo gemakkelijk ging zoals jij hierboven verteld wil ik het wel zien op de rollenbank.
Ik heb nu dan een uitlaatsysteem dat begint na de spruitstuk, maar dat betekent niet dat ik gelijk 5 of minder pk er bij heb!
Ik zou trouwens niet weten hoeveel pk ik heb op dit moment, maar weet wel dat hij beter reageert op het gas pedaal en dat het geluid een verslaving is!  8)
Proud to be Loud!
Knetterpuupe!

-Jo-

f*cking hell, gooi aub geen slot maar een anker op dit topic !!!

Albert001

@ ShiftGear dat met de kleppen heeft de eerste eigenaar gedaan in Duitsland voordat de auto naar NL kwam ik heb zelf de kat vervangen omdat ik bij de keuring een nieuwe kat eronder had gezet omdat de oude leeg was en merkte gelijk het verschil.
De nieuwe kat heb ik nog in de garage liggen voor als de auto weg gaat of opnieuw gekeurd moet worden aangezien hij zo niet door de keuring komt.

Ik heb expres de oude kat in stukken gezaagd zodat ik alle flensen had en de bevestiging voor de lambda sone en makkelijker kan wisselen.

Zal eens aan een kennis van me vragen wanneer hij tijd heeft om de auto weer op de bank te zetten en een uitdraai uploaden.
Maar zoals je zelf ook weet is het niet alleen de PK's die het doen het gaat ook om de Nw en om eerlijk te zijnb weet ik niet hoeveel die is.

je kan wel heel veel PK's hebben maar als je trekkracht 3x niks is heb je r nog niks aan.
Een dag niet gelachen is een dag geen Megane gereden

-Jo-

En ik ben de kerstman, geloof je dat ook ?

*in een kat zit gewoon een soort steen, die kan je er zo uitmeppen
*kleppen anders stellen ? Vertel me even hoe, ik ben benieuwd !
*van 90 naar 136 pk ??? how-how-how !!!
*van 190 naar 233 top ??? Dus jij hebt variable bakverhoudingen ??? (how-how-how!!!)

Xanquezer (Frank)

#12
Albert, ik kon je makkelijk bij houden met 115 pk en 70 kilo sub en zooi achterin en ...en...en...

we reden wel is waar 200... maar goed, ik kon je makkelijk bij houden... (tussen de 120-200)

Zoveel pk winst heb je ook weer niet met dat soort dinger... (als kleppen stellen etc..)

hehe :)

*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Christian de Vriend

@Albert001 Als jij op een testbankmeeting die resultaten hebt,met enkel die aanpassingen met een 1,6e,dan krijg jij een nieuwe megane RS van me.
never never nooit dat jij dat haalt met enkel die aanpassingen.

Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Xanquezer (Frank)

Net zoals mn turbo fan... op een hdd motertje... 1pk! winst  1 !!!  :O  (alleen lage toeren 1000 +-)


ik heb kort geleden ook kleppen gestelt... geen vermogenswinst, wel een stillere motor (1 boutje/moetje los  ;(  )
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev