Advertenties


Wiellager vervangen

Gestart door ThE-BaKeR, 29 april 2005, 21:46:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

16v Arnie

Ok, iemand ook enig idee hoe dat lager in de naaf zit? Perspassing zekers in de naaf?

16v Arnie

#31
De naaf in het lager? Erop denk ik dan?

Ik ging van mijn Citroën verleden uit. Is volgensmij hetzelfde idee :p

16v Arnie

#32
Geen idee waar ik anders mijn technische verhalen moet delen, maar hierbij dus een klein technisch verslag.

Zaterdag de Megane op de assteuntjes gezet om mijn onderpoten (zo noem ik ze maar even) te gaan demonteren. Eigenlijk is dit een heel simpel klusje. Kwestie van alles losdraaien en de remklauw netjes aan de veer weghangen. Geen getob met fuseekogels die uit hun klem moeten zoals bij Citroën, maar gewoon 2 boutjes onder de draagarm losdraaien en het spul eruit halen. Enige waar je rekening mee moet houden is dat de aandrijfas door de jaren heen behoorlijk vast in de naaf is gaan zitten. Hier heb ik een poelietrekker voor gebruikt, werkte snel en gemakkelijk.

Het lager eruit persen werd echter een ander verhaal. Het naafje viel er doormiddel van de hydraulische pers makkelijk met bijbehorende binnenschaal van het lager uit. Binnenschaaltje even warmstoken met de brander en toen viel die er probleemloos af, maar toen de buitenschalen..... Wat zitten die dingen ongelovelijk klem in je onderpoot! Als je geen benodigd gereedschap hebt, begin hier niet aan! Ik heb hiervoor een 600 bar pers voor gebruikt, toen hadden ze het vrij snel verloren  8)7

Van de week nieuwe lagers halen bij de dealer of materialenzaak (hangt van de prijs af) en dan alles invriezen met droogijs en hopen dat alles er dan weer zo invalt  :9~

Hierbij wat foto's:




Poot met en zonder lager:


Mijn vervanger:

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev