Advertenties


Versnellingsbak probleem ?

Gestart door Brian, 28 mei 2012, 17:34:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Brian

Vanmiddag was ik een lekker rondje aan het toeren en toen ik een rotonde opreed en mijn koppeling rustig op liet komen toen hoorde ik een klap en toen had ik geen aandrijving meer.
Ik kan schakelen wat ik wil de km teller loopt wel op alleen de aandrijfassen draaien niet meer.
Als ik de auto op de krik doe en aan de wielen draai draaien de aandrijfassen wel.
Mijn koppelingskabel zit ook gewoon nog vast want heb er druk op

Iemand een idee of is mijn versnellingsbak naar de gajes? Had er namelijk geen problemen mee want hij schakelde altijd soepel en zonder problemen

Alvast bedankt
Het onmogelijke doen we direct; wonderen duren iets langer, maar garanderen doen we niet

Jeremy

Koppeling zelf anders niet gewoon naar zijn grootje?

Brian

Dat zou ook nog kunnen, maar dan had ik hier toch al langer last van moeten hebben?
Het onmogelijke doen we direct; wonderen duren iets langer, maar garanderen doen we niet

Jeremy

Ik ben geen monteur dus weet het niet zeker, maar volgens mij hoef dat niet per se.
Kan zijn dat het materiaal van de koppeling in de loop der tijd is versleten en mogelijk haarscheurtjes is gaan vertonen en dat nu er dus iets kapot gesprongen is daardoor.
En als dat gebeurt is dan kan het zijn dat je geen aanwijzingen van tevoren heb gehad in de vorm van een slippende koppeling.

Brian

Ja die kans is ook aanwezig, maar iemand vertelde mij dat dit de synchromesh ringen kunnen zijn vanuit de versnellingsbak?

Ik ben ook geen monteur, ik beun lekker aan de auto maar dit gaat even te ver :p
Het onmogelijke doen we direct; wonderen duren iets langer, maar garanderen doen we niet

matthew

Dan is de kans groot dat je rechteraandrijfas stuk is.
Die as zit met een vertanding op het dif en de tanden willen nog eens slijten en dan draaid hij er overheen.


Brian

#6
Het is de borgring die los zat in mijn versnellingsbak.
Gisteren heb ik mijn auto opgekrikt aan de bestuurderskant
mijn wiel gedemonteerd
Ophanging losgemaakt (2 bouten)
Ook de stuurkogel losgemaakt ivm het draaien.
Hierachter zie je dan een soort driehoek zitten dit zijn 3 bouten die je aandrijfas aan je versnellingsbak zitten.
Als je je aandrijfas uit het huis haalt zie je 3 uitsparingen zitten, hier hoort een borgring te zitten en een ring. Deze ring was bij mij gebroken.
Gisteren besteld, vanmiddag na mijn werk ophalen
:x
Schijnt een megane kwaaltje te zijn?


Zie
Het onmogelijke doen we direct; wonderen duren iets langer, maar garanderen doen we niet

Dante

Ook weer een mooie om toe te voegen aan de Reparatie Databank... !-!
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Brian

@dante
Moet ik hem toevoegen of voeg jij hem toe?  :q
Het onmogelijke doen we direct; wonderen duren iets langer, maar garanderen doen we niet

Karin

Brian, het is de bedoeling dat je dat zelf toevoegd.

Brian

Het onmogelijke doen we direct; wonderen duren iets langer, maar garanderen doen we niet

williamfase1

Brian
Het stukje wat je aan de reparatie databank hebt toegevoegd is niet helemaal juist.
Goede handleiding overigens  o-)

De reparatie die is gedaan: borgring en ring vervangen tussen de aandrijfas en versnellingsbak / synchromesh ringen

Het zijn niet je synchromesh ringen die stuk waren , deze bevinden zich in de versnellingsbak zelf.
Die zitten tussen alle versnelling in.

Het ging nu alleen om de borgringen die het bakdifferentieel op z'n plaats houden.

Ik hoop overigens dat het opgelost is voor je.
Vaak wijst het spontaan uitspringen van borgring erop dat er speling op lagers is ontstaan.
Eventueel tijdelijke (lees mnd of weken) oplossing is, om de borgring vast te lassen met 3 of 4 hecht lasjes.
Maar uiteindelijk zal een andere bak de enige oplossing zijn.

Laat nog ff weten trouwens of dat ie erin blijft zitten nu.

Mvg William

Brian

Citaat van: williamfase1 op 30 mei 2012, 12:00:09
Brian
Het stukje wat je aan de reparatie databank hebt toegevoegd is niet helemaal juist.
Goede handleiding overigens  o-)

De reparatie die is gedaan: borgring en ring vervangen tussen de aandrijfas en versnellingsbak / synchromesh ringen

Het zijn niet je synchromesh ringen die stuk waren , deze bevinden zich in de versnellingsbak zelf.
Die zitten tussen alle versnelling in.

Het ging nu alleen om de borgringen die het bakdifferentieel op z'n plaats houden.

Ik hoop overigens dat het opgelost is voor je.
Vaak wijst het spontaan uitspringen van borgring erop dat er speling op lagers is ontstaan.
Eventueel tijdelijke (lees mnd of weken) oplossing is, om de borgring vast te lassen met 3 of 4 hecht lasjes.
Maar uiteindelijk zal een andere bak de enige oplossing zijn.

Laat nog ff weten trouwens of dat ie erin blijft zitten nu.

Mvg William

Dankzij jou :)

Ik ga het direct aanpassen ;)


Ja ik hoop het ook.. Ben tijdje terug van de dijk gereden en leek me dat hij dit niet helemaal lekker vond ..

laat het weten
Groetjes
Het onmogelijke doen we direct; wonderen duren iets langer, maar garanderen doen we niet

Brian

Gisterenavond 3x uit elkaar gehaald en 4x ingebouwd en toen was het tijd om naar bed te gaan :p. Begin er nu wel een handigheid in te krijgen..

Hij klapte er steeds(niet kapot gelukkig) uit lijkt wel ofdat de borgring niet helemaal goed zat. Bij de laatste keer de borgring een beetje wijder gezet waardoor dat hij waarschijnlijk beter in het sleufje past. Mijn vader zou vandaag  kijken of hij er nog uitklapte.. ik moet gewoon werken jammer genoeg :p
Het onmogelijke doen we direct; wonderen duren iets langer, maar garanderen doen we niet

Karin

Ik hoop voor je dat het nu blijft zitten.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev