Advertenties


wiellager of band??

Gestart door duckie1098, 1 mei 2012, 22:23:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

duckie1098

Gezien het advies boven de vorige topic hierover start ik een nieuwe.

Ik reed zostraks zo'n 50 kilometer per uur en dacht laat ik de koppeling eens intrappen en gas los.Dit omdat ik mijn auto een beetje lawaaierig vind en ik wijd dit altijd aan de goedkope K...banden.ik costateerde een zingend geluid wat m.i. toch van die banden af kan komen want hoe ver ik de auto ook uit liet vieren, to zo'n 30 kilometer, er veranderde totaal niets aan dit geluid.Ik heb me weleens verbeeld dat er soms een hobbelig geluid ergens voor weg komt maar een volgende keer is het weer weg.
Er zitten 205/17-50 banden onder en het is een 2.0 16v bouwjaar 2003 met 127000 kilometer op de teller.
Ik vind het altijd een beetje moeilijk om te zeggen wat het nou is en ook welk wiel het eventueel doet.

HELPPPPPPPPP

Groetsels,

Ben

Jacques

Wiellager kun je als volgt checken. Wiel van de grond (met krik). Laat het wiel draaien. Voel je een trilling in de veer van de schokbreker, dan is je lager aan het dood gaan.   Sommige banden met V-profiel kunnen namelijk behoorlijk wat lawaai maken, en dan lijkt het of je wiellager stuk is. Bovenstaand is dus de methode om je lager te checken. Ook ik heb dit geleerd van een oude APK-keurmeester.

cabrio1

Mijn auto die trilde en je hoorde het zingen van de banden ook erg goed.
Mijn achterbanden waren gecupt. Dit kun je voelen door met je handen, tegen de draairichting van de band in te gaan.
Voel je dat de noppen op je banden, niet gelijk zijn, kan dit ook de trilling veroorzaken.

Je kan je wiellager ook controleren door ze rond te draaien en met je oor dicht bij t wiellager te zitten.
Als je het wiellager hoort, is die versleten.

Jacques

Citaat van: cabrio1 op  2 mei 2012, 16:24:33
Je kan je wiellager ook controleren door ze rond te draaien en met je oor dicht bij t wiellager te zitten.
Als je het wiellager hoort, is die versleten.

Klopt, maar voor dat je hem hoort kun je het al voelen aan je veer.

Roadkill (Michiel)

En als je remblokken een beetje slepen,lijkt het net of je je wiellager hoort.... Ik check het door ff te gaan slingeren,dan hoor je het veel duidelijkerals je dan links stuurt en het word erger dan is het je rechter wiellager,en vice versa
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

duckie1098

Waarschijnlijk zijn het de remblokken die aanlopen.Als ik zwabber of gek doe in een bocht wordt het niet erger, trilt niet en het is ook niet als ik rij dat je dan dit geluid hoort.

groetsels,

Ben

duckie1098

Hoe krijg ik in vredesnaam de achter-remschijven van een renault megane2 bouwjaar 2003 eraf?
Normaal zit er een los kapje over de dikke moer maar het lijkt wel of het hier een geheel is.

moet ik misschien de voorkant los zagen?

Groetsels,

Ben

rened

wiel eraf, klauw eraf, en eraf meppen.

duckie1098

eraf meppen?dat zit toch muurvast?

Ben

duckie1098

Nou Rened, het was inderdaad de bedoeling om het ding eraf te meppen....
het kapje dan he?
Maar hoe dan ook , het is weer helemaal klaar en dat voor 163 euro.(remschijven, lagers en remblokken).

groetsels,

Ben

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev