Advertenties


Interval vervanging koelvloeistof

Gestart door parkcentral, 19 april 2012, 18:19:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

parkcentral

Is er een bepaald aantal kilometers bekend waarna wordt aangeraden om koelvloeistof te vervangen?

Ik heb zelf een Megane 2 phase 2 1.5 dCi.

meganic

ze kunnen meten in de garage in hoeverre jouw koelvloeistof nog goed is voor een bepaalde vorstgrens, als deze grens te laag ligt zou ik gaan verversen, of je moet al eens bijgevuld hebben met een ander product of water...dan zou ik het zeker laten verversen, zowel je smering van je waterpomp als de bepaling van het aantal graden - is afhankelijk van de werking/versheid van je koelvloeistof.
ikzelf hou 1x per 5 jaar aan in ieder geval.
een Renault kan wel eens vraagtekens oproepen

matthew

Officieel is het 1x in de 4jaar of 120000km,maar na 5 jaar of 120000km moet de driem vervangen worden en vaak ook de waterpomp zodat je dus automatisch ook weer nieuw koelwater hebt.

parkcentral

Verleden jaar idd vervangen met de d-riem.
Dat gaat nog wel even mee begrijp ik.
Bedankt!

Roeland75

vorst grens blijft na een paar jaar mestaal wel goed maar de bescherming tegen corrosie en rubber wordt ook minder.... en dat kan je niet zomaar meten. Gewoon mee vervangen als je de riem doet dan spaar je in de toekomst geld uit.

meganic

daarom dus ook, 1x per 5 jaar.

de waterpomp vervangen omdat dan toch dat gedeeldte opengemaakt is vind ik zeer dubieus, mijn waterpomp zit er nu bijna 10 jaar in, en werkt nog gewoon 100 pct, en als blijkt dat bij de volgende distributiewissel deze nog in orde is dan blijft deze gewoon lekker zitten, tis alleen maar prijsopdrijving en bangmakerij van de renault garage, ik ga wel bij een algemene  garage ervoor, scheelt me zowiezo al ruim 350 euro alleen al op de vervanging van de distributie.
bij de renault om en nabij de 800 euro, bij mijn garage net rond de 300 en die werken net zo goed.
ze rekenen bij renault alleen voor een multiriem vervangen alleen al 120 euro voor een snaar van 17 euro , rare bedragen , ze noemen dat dan netjes pakketprijzen..eigenlijk ook niet zo verwonderlijk met een uurtarief van €90 bruto, tenminste bij de renault garage hier.
een Renault kan wel eens vraagtekens oproepen

matthew

@Meganic

En daarom kan jou garage goedkoper zijn,omdat deze alleen snaren vervangt en een renault dealer vervangt loop en spanrollen ook.
Dit is namelijk een fabriek voorschrift om te doen.
En 800 euro is riem vervangen met waterpomp zonder is 500-600euro.

En bang makerij over de waterpomp is het ook niet,bij 1.4 en 1.6 16v motoren en ook de 8v motoren gaan deze toch wel stuk.
Bij 2.0 en dci motoren of waarbij de waterpomp op aandrijfriem hulporganenzit gaan niet zomaar stuk.(is ook ander type waterpomp).

meganic

bij mij is gewoon de distrubutie vervangen zoals voorschrift voor de €300, dus incl spanrollen en alles wat erbij hoort, dus niet alleen snaren.
Het zou niet slim zijn om de spanrollen te laten zitten, wat dat is vragen om moeilijkhden achteraf.
En wat de waterpomp aangaat, het bijkt toch wel in mijn voorbeeld dat dit voorschrift een beetje overdreven is als die van mij er nu al bijna 10 jaar probleemloos inzit en niet lekt of wat dan ook.
Het wordt tedaan voor het geval "dat".
Als we op die manier, dus  "voor het geval dat",  onderhoud aan auto's gaan plegen of beurten gaan geven dan is het eind zoek.
Ik vind dat alles wat goed werkt niet vervangen hoeft te worden, en als het al vervangen moet worden dan zeker niet bij de dealer ä € 90 bruto per uur plus de hoge onderdeelprijzen die ze daar rekenen.
Maar ja, soms kom je er niet onderuit omdat ze op sommige dingen helaas het alleenrecht hebben qua onderdelen of computergebeuren.
En zoals jij ook zelf aangeeft, zonder spanrollen e.d bij de dealer €500 a € 600, dan nog ben je € 200 goedkoper uit dan bij de dealer dus.
Daar kun je met deze dure tijden wel betre bestemmingen voor vinden is mijn idee.
een Renault kan wel eens vraagtekens oproepen

Roadkill (Michiel)

#8
@Meganic,kan je uit ervaring vertellen dat waterpomp+d-riem tegelijk vervangen nou niet echt een Renault advies is,dat doen eigenlijk alle merken. En heb het zelf ook eens latenzitten bij een astra aangezien die pomp er nog niet zolang inzat,maar die was na een kilometer of 500 helemaal aan gort. Laat het gewoon tegelijkertijd doen. Met de prijzen van de officiele dealer ben ik het met je eens die zijn op zich erg hoog,orginele onderdelen zijn ook niet de goedkoopste,maar daar zijn ze bij Renault ook achter gekomen en daar hebben ze dan nu ook de Motrio lijn voor. Wel gegarandeert door Renault maar geloof bijna 25% goedkoper. En btw voor die paar tientjes wat een waterpomp kost ga je het toch niet laten zitten??? En het vervangen van een waterpomp (als het toch allemaal al los zit kost ongeveer 10 minuten.....
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Roeland75

waterpomp vervangen is nooit een renault VOORSCHRIFT
maar elke (Renault) monteur weet dat als hij het niet doet de riem er na een paar maanden weer af kan omdat hij is gaan lekken.
Op dat moment heb je dubbele kosten.... (2x riem) het is dus mee denken met de klant!

korte uitleg.... de riem wordt steeds langer waardoor de druk op de lagers en afdichting minder wordt.
Zet je er een nieuwe riem op begin je weer een hoge riem spanning en dus hoger lager/afdinchting belasting.
Een lager/afdichting die van spanning verandert geeft eerder problemen zoals bijvoorbeels lekkage of geluid.....

Het is dus een KEUS van de klant wat hij wilt.....

meganic

ok, misschien geen voorschrift van Renault zelf, maar bij de dealer hier wordt het gewoon gedaan omdat het in het "pakket"hoort...en dat vind ik gewoon dubieus...zolas jullie zelf zeggen , het is een optie...maar dat wordt bij de dealer hier dus anders gezien, vandaar dat ik een andere garage ben gaan zoeken die ook nog eens honderden euro's goedkoper is voor diezelfde werkzaamheden, en zelfs met evt vervangen van die waterpomp vele malen goedkoper is dan de dealer hier.
Ik heb nooit begrepen waarom dat is die "pakket" onderhoud dingen van Renault.
Bij de dealer hier vragen ze €125 voor het vervangen van de multisnaar die € 17 euro kost, ben ik nou de enige die dat heel erg belachelijk vind?...dit bedrag wordt dus ook gerekend bij de distributie wissel terwijl de snaar er toch af moet...dit zou toch niet mogen dacht ik..
een Renault kan wel eens vraagtekens oproepen

matthew

#11
Omdat er bij de delaer ook een spanrol bij zit die vervangen wordt en die kost 70 euro ongeveer.
En dat zit er allemaal bij in bij het distributie riem vervangen pakket.
Is dus  driem met loop en spanrol en mriem met spanrol inclusief vervangen.

En waterpomp vervangen blijft altijd de keuze van de klant nooit van de garage houder die kan alleen adviseren.

En een universeel garage is vaak wel goedkoper,maar dat mag je dan alleen vergelijken als ze ook echt hetzelfde doen/vervangen.Dat ze goedkoper zijn zit hem meestal in het uurloon idd.
Dealers worden veel verplicht van de importeur.
En ik zeg ook niet dat een universeel garage slecht is,want dat is natuurlijk onzin.

Hier wou ik het bij laten want het is enorm afgedreven van topic starter.
De topic heeft zijn antwoord en verder alleen nog gerelateerd reageren aan ververseing koelvloeistof.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev