Advertenties


Raam wilt niet meer dicht (wel met key).

Gestart door brian hoks, 13 april 2012, 01:31:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

brian hoks

Nu een kleine 2 jaar mijn Megane 2  (bouwjaar nov. 2005, 3 deurs) en eigenlijk nog geen grote problemen gehad met de auto. Tot van de week het raam niet meer dicht wilde. Hij gaat wel open maar zodra ik aan het knopje trek om hem dicht te laten gaan blijft hij open gaan. Het motertje werkt nog wel want zodra ik op de key dubbel klik gaat het raam wel dicht en lijkt er niks aan de hand te zijn.

Ik had al een beetje rond gezocht op het forum en kom meerdere topics tegen met raamproblemen maar eigenlijk weinig oplossingen ervoor, vandaar een nieuw topic.

Het kan naar mijn idee meerdere dingen zijn zoals een defect knopje, raammoter of kabelbreuk/schade. Ook lees ik veel over een defect rekeneenheid. Heeft iemand weleens hetzelfde probleem gehad en wat was hier de oplossing voor. Het motertje kan het bijna niet zijn want hij gaat wel dicht bij dubbel klikken op de key maar niet met het knopje.

Hopelijk heeft een van jullie wat meer informatie en wat tips voor mij.

Alvast bedankt,

Groeten,
Brian

Tedo

Als het raam wel sluit met de knop op je sleutelkaart dan kan het geen defecte motor of gebroken mechanisme zijn. Dus zou ik het eerder zoeken in de schakelaar in je deur. Rekeneenheid zou ook kunnen (maar dan zou het raam ook niet meer via de AB werken, dacht ik).

Felix

Ik zou idd je schakelaar even bekijken/schoon maken. Dit heb ik ook eens gehad bij een Megane I. De dealer helemaal het raammechanisme vervangen (onder garantie), bleek later dat het schakelaartje even schoonmaken genoeg was xD (Schakelaar zat ook op een waardeloze plaats, maargoed)

brian hoks

Vandaag de schakelaar er even uit gehad en vond niks raars aan het knopje. De draadjes leken goed vast te zitten in het plugje en de plugs sloten goed in elkaar. Na het los hebben gehad van de plugs deed hij het nog steeds niet. Anders toch maar even langs de dealer wat ik eerlijk gezegd niet echt ziet zitten omdat deze belachelijke prijzen vragen.

Mocht er nog iemand zijn met tips dan hoor ik dat graag,

Groetjes,
Brian

Felix

Heb je het schakelaartje en de draadjes ook doorgemeten? Je weet het nooit. Soms is het simpeler dan je denk ;)

brian hoks

Ik ben zelf vrij handig, maar over dingen doormeten moet je me niks vragen haha.. Hier heb ik dan ook geen verstand van. Misschien dat ik wel een knopje op de kop ga/kan tikken en dan ga kijken of hij weer werkt. Mocht dit niet lukken dan toch maar even langs de dealer.

chris.slager

laatst ook problemen gehad met het openen van het raam.   De oplossing was bij mij gelegen in de connector nabij de scharnieren die de bedrading van de deur verbindt met de bedrading in de auto.  De stekker losgenomen en met contactspray bewerkt.  Hierna weer vastgezet en het probleem was verholpen.   Er kunnen dus slechte contacten optreden in deze stekker.

Minkert

Er is een bekend probleem met de aanleg druk van de stekker op de raam motor dat als je deze aandrukt het gewoon weer werkt!! Moet je alleen wel je deurpaneel eraf halen.

Rekeneenheid voor je ramen zit overigens in je raammotor verwerkt!!

Nou kan het ook zijn dat er water in de stekker onder je stoel staat hoe je daar bijkomt weet ik niet precies maar ook dit is een wel vaker vookomend probleem ook dan gaan je ramen raar doen

chris.slager

Het probleem zoals je dat meldt wordt veroorzaakt doordat het raam niet soepel omhoog gaat. Het gaat alleen nog maar omlaag, ook als je de knop op omhoog indrukt. Nu zit er bij de motor een schakeling die de motor ompoolt als bij het omhooggaan er extra weerstand wordt ondervonden.  Dit mechanisme is ingebouwd om te voorkomen dat iemand met zijn hoofd klem komt te zitten tussen een omhoog gaand raam.  Als het raam niet soepel omhooggaat denk de motor dat er iemand klem zit en wordt omgepoold en het raam gaat omlaag ipv omhoog!  Dit is wettelijk verplicht  nadat er een kind gestikt is tussen het raam.

Dus als het raam omlaag gaat ipv omhoog ondervindt de motor extra weerstand.  Mogelijk dat de kabels of begeleiding gesmeerd moeten worden.


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev