Advertenties


Een makkelijke ingreep tot meer vermogen onderin? phase 2 1.6 16v..

Gestart door snerpo, 11 april 2012, 18:30:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

duckie1098

Ennnnnnn, wat haal  je er uiteindelijk mee op de wal?Een motorblok wat (iets?) minder betrouwbaar is door de hogere kompressie en hogere verbrandingsdruk krijgt alles meer op zijn donder met name je krukaslagers , moelijker af te stellen (vaak loopt zo'n opgefokt ding alleen bij bepaalde toerentallen goed)hoger brandstof gebruik, vooral als je gaat praten over meer klepoverlap, sneller slijtende (standaard) koppelingsplaat enz...

Ben

ShiftGear ( Erwin de Rijke )

Jongens jongens, het lijkt wel of iedereen in de haren vliegt zodra er een atmosfeerische motor getuned word, zo van: alleen 2 liter blokken mogen worden aangepast? Liefst een turbo?
Kom op zeg een 1.6 16v van de megane 2 kan makkelijk 145 pk uitpersen! Ik ga dat bewijzen ook en dan hoop ik dat dit soort geblaaskaak afgelopen is, ben het een beetje beu!  >:(

Als ik de inlaatspruitstuk pak van de Twingo RS en een spaghetti uitlaatspruitstuk racekat monteer en de midden demper weg laat dubbele membraamse benzinedruk regelaar monteer en een piggyback in laat zetten en dan laat chippen ben ik al aardig op weg! Ow en snellere nokkenassen Hoef ik niet te hebben, hou niet van een onregelmatig lopende motor.

Gr.


Proud to be Loud!
Knetterpuupe!

duckie1098

Als je dat lukt met deze ingrepen dan moet je tuner worden voor je beroep.Ook ik weet wel dat er best nog wat uit een standaard motor te halen valt maar da's met jou ingrepen echt wel beperkt.En dit heeft niks met geblaaskaak te maken.het enige wat je kunt doen is de motor meer toeren laten draaien ofwel de toeren-begrenzer zo'n 500-1000 toeren later in laten grijpen en dan zorgen dat je motor ook die toerentallen kan halen in de hoogste versnelling en inderdaad kom je dan wel een eindje met een meer open uitlaat (geen kat en middendemper)een opener luchtfilter en aanpassingen aan je injectie maar 145 pk uit een 1.6 met deze ingrepen??Wat dacht je van geen enkele overgang of rand in je inlaat traject na de gasklep?da´s dus echt handwerk he en simpel te doen met een dremel.Inlaattraject niet gladmaken he.

succes en ik ben benieuwd,

Ben

duckie1098

Waarom een spaghetti uitlaat/spruitstuk trouwens?wat is de meerwaarde daarvan?Alleen voor de leuk haal je er niks mee op de wal hoor.

Ben

duckie1098

owww ja, en als het summum wilt:Een 600cc standaard motorfiets levert zo'n 125pk.Als je hem blueprint pers je er zo'n 150 a 160 pk uit.maar kijk dan niet meer naar de betrouwbaarheid.Een 1000cc motorfiets levert standaard zo'n 190 pk en blijft gewoon heel.

groetsels,

Ben

Christian de Vriend

Citaat van: Tedo op 12 april 2012, 23:19:55
Dit is 'm
Is daar ter plekke geïnstalleerd, en na ongeveer twee weken zou alles zichzelf instellen.
Net daarvoor heb ik er een K&N vervangingsfilter ingezet. Meer heb ik niet gedaan, want ik hoef er geen scheurijzer van te maken.

Doel van dit alles was namelijk om de dip vlak na het optrekken in 1 te verminderen (of nog beter: helemaal niet meer te hebben). Deze dip is een Megane II kwaal, ongeacht het benzineblok wat erin zit (diesel weet ik niet).

De beste man vertelde dat de plaatselijke Kia dealer al hun demo's hiervan liet voorzien. Klaagde een Kia koper achteraf over gebrek aan vermogen/koppel, dan werd deze klant doorverwezen naar dit tuningbedrijf.


auw,als ik dat merk Vtune zie,krijg ik de kriebels,en gaan mn haren overeind staan,
mijn advies is,zet je auto op de testbank.

waarom zeg ik dit?niet om jou lekker bang te maken,of te zieken,maar meer uit ervaring.
Ongeveer 7 jaar geleden ben ik in goes dynomeeting gaan bijwonen,en sinds 2a3 jaar help ik
mee met de organisatie ervan,elke keer,maar dan ook elke keer als er een renault op de
bank stond die van vtune af kwam,dan was er wel iets mee,in het ergste geval stond de motor
te pingelen als een gek,of had iemand met een meg rs 225 600€ neergelegd voor een afstelling
maar na de test bleek die zo goed als orgineel vermogen te hebben (daar gaat dan je 600€)

afhankelijk van waar je woont (reistijd) ben je 30€ voor een test kwijt,en weet je precies
of er eventueele problemen zijn,je wilt sirieus niet blijven rond rijden met een motor
die pingelt (in het ergste geval)
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Tedo

Bedankt voor de waarschuwing! Ik moet zeggen dat ik er nog geen nadelige gevolgen van heb ondervonden. Wanneer zouden die problemen zich moeten openbaren? Want hij zit er al een hele poos in (1,5 jaar zeker). Goed, ik heb dat probleem met de nokkenassensor onlangs gehad, maar dat had Jeremy (zonder piggyback) ook. En zelfs in iets ergere mate.

Neemt niet weg dat hij wel een keer de rollenbankbank op mag. Op welke doel jij met € 30,-? Want ik heb begrepen dat zo'n test doorgaans veel duurder is. Of is dat op die meeting in Goes?

ShiftGear ( Erwin de Rijke )

Citaat van: duckie1098 op 14 april 2012, 00:57:58
Als je dat lukt met deze ingrepen dan moet je tuner worden voor je beroep.Ook ik weet wel dat er best nog wat uit een standaard motor te halen valt maar da's met jou ingrepen echt wel beperkt.En dit heeft niks met geblaaskaak te maken.het enige wat je kunt doen is de motor meer toeren laten draaien ofwel de toeren-begrenzer zo'n 500-1000 toeren later in laten grijpen en dan zorgen dat je motor ook die toerentallen kan halen in de hoogste versnelling en inderdaad kom je dan wel een eindje met een meer open uitlaat (geen kat en middendemper)een opener luchtfilter en aanpassingen aan je injectie maar 145 pk uit een 1.6 met deze ingrepen??Wat dacht je van geen enkele overgang of rand in je inlaat traject na de gasklep?da´s dus echt handwerk he en simpel te doen met een dremel.Inlaattraject niet gladmaken he.

succes en ik ben benieuwd,

Ben

ooit een twingo RS gezien en gekeken wat voor een motor in ligt? daar ligt precies de zelfde motor in als wat in dat gebakje van mij ligt, alleen zit er hier een inlaatspruitstuk op waar meer lucht doorheen gaat en en een uitlaatspruitstuken gechipt door Renault zelf, voor de rest is de eco en onderblok zuigers enz... het zelfde.
ook ik kijk vaak mee in met de dyno dagen in Goes en heb goed geïnformeerd hier na.

Check wat site's hier over? google?
Proud to be Loud!
Knetterpuupe!

Tedo

Dat blok ligt ook in de Clio III GT met 128 pk. In de racerij halen ze nog veel meer vermogen uit een 1.6 blok. De vraag is dan alleen: hoe lang blijft het heel? In de racerij een paar races. Hooguit. Maar voor je daily driver mag het wel iets betrouwbaarder zijn, toch?

Toch lijken de waardes van een Twingo RS, zoals Erwin stelt, mij wel haalbaar. Veel meer moet je denk ik niet willen. Dan kan je beter een 2.0 16V kopen (niet omdat alleen die goed te tunen zou zijn, maar door het standaard meer aanwezige vermogen/koppel en het totaal andere karakter van het blok) en daarmee verder gaan.

duckie1098

Cilinderkop en alles ook hetzelfde?dan kan het misschien wel, ik heb geen idee wat erin zo'n clio ligt alleen weet ik dat het minder makkelijk is dan wordt gezegd en gedacht.Ik weet ook dat je met chip-tuning best wat kunt doen, maar dat houdt meestal op bij een betere afstelling (geen dipjes) en misschien wat zuiniger.En wat Christian zegt, gooi zo'n ding eerst eens op de dynobank en als je hem getuned hebt nog eens, dan zul je  merken dat je topvermogen niet echt heeel veel verschilt maar door de betere afstelling is het rijkarakter waarschijnlijk wel beter.

toch succes gewenst,

Ben

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev