Advertenties

2.0 8v Ervaringen

Gestart door dennisje, 11 maart 2012, 19:54:58

Vorige topic - Volgende topic

dennisje

Voor/Nadelen:

8v :

Nadelen:

-Minder Zuinig
- Luier Rijden

Voordelen:

- Minder Storingsgevoelig (1 Nokkenas)
-Meer Koppel Onderin.
-Goedkoper Onderhoud. (Distributie Riem vervangen geen speciaal gereedschap nodig)

16v:

Nadelen:

-Minder Koppel Onderin

Voordelen:

-Meer Koppel boven
-Zuiniger
-Sneller

Xanquezer (Frank)

8 kleppen is lekker zuinig!!!!   *ook trotse bezitter van een 8 klepper 2.0*
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Paul

De 8v heeft eigenlijk geen voordelen tov de 16v.
Hij is wel wat luier te rijden. De topsnelheid van de 16v is hoger, maar wat boeit dat???
De 16v is zuiniger dan de 8v
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

megcab2000 (Verkocht)

Heb vroeger vaak 2.0 8v's gehad (van andere merken), prima.
16v trekken vanaf 4500 tpm wel ineens stukken beter door, al is het verschil in koppel ook weer niet zo geweldig.
Dat zuiniger is ook geen item.
Wel moderner minder  storingsgevoelig, vind ik.
Bij 16v's heb ik ook nooit ernstig olieverbruik gehad.

Hier, kijk op autoweek.nl en dan bij occasions/auto's vergelijken en vul de types in (autoweek maakt wel veel foutjes daar niet van).

eind      1999                                                                                   1999   (16v)

info
brandstof      benzine      benzine
totaal max. vermogen      85 kW (115 pk)                                    110 kW (150 pk)
totaal max. koppel      168 Nm                                                            185 Nm
BRANDSTOFMOTOR
info
cilinders      4, in lijn      4, in lijn
info
kleppen per cilinder      2      4
info
cilinderinhoud      1998 cc      1998 cc
info
boring x slag      82,7 x 93,0 mm      82,7 x 93,0 mm
info
compressieverhouding      9,8 :1      9,8 :1
info
max. vermogen      85 kW (115 pk)                                           110 kW (150 pk)
      5400 tpm                                                                                   6000 tpm
info
max. koppel      168 Nm      185 Nm
      4250 tpm      4500 tpm
info
brandstofsysteem      multipoint injectie      multipoint injectie
info
klepbediening      ohc      dohc
info
turbo      nee      nee
info

PRESTATIES
topsnelheid      200 km/h                                                                                  215 km/h
info
acceleratie 0-100 km/h      9,5 s                                                                           8,6 s
info
verbruik binnen beb. kom      
      1 op 8,3                                                                                                   1 op 8,1

info
verbruik gemiddeld      
      1 op 11,6                                                                                                               1 op 11,0

info
CO2-uitstoot      193 g/km                                                                                             214 g/km
info
energielabel      G                                                                                                           G
ONDERSTEL
info
wielophanging voor      onafh., McPherson      onafh., McPherson

remmen voor      gev. schijven      gev. schijven
info
remmen achter      trommels      schijven
info
bandenmaat voor      175/65R14      195/60VR16
info
draaicirkel      10,5 m      10,5 m
SERVICE & GARANTIE
onderhoudsbeurt      15.000 km / 1 jaar      15.000 km / 1 jaar
algemene garantie      1 jaar, onbeperkt      1 jaar, onbeperkt

Megane is verkocht

Paul

Ik heb de 8v en de 16v gehad, en  de 16v was een stuk zuiniger op dezelfde stukken met dezelfde rijstijl.

Clio 3 1.616v Initiale

dennisje

dus even in het kort

Nadelen:

-8v is minder zuinig dan de 16v
-Minderkoppel dan de 16v

Voordelen:

-Minder Storingen

Nog meer aanvullingen?
Top snelheids verschil??
Wat is de topsnelheid uberhaup

Dante

Dat had Willem al gepost......
Citaat van: megcab2000 (Willem) op 11 maart 2012, 20:52:09
Hier, kijk op autoweek.nl en dan bij occasions/auto's vergelijken en vul de types in (autoweek maakt wel veel foutjes daar niet van).

eind          1999                                                   1999   (16v)
totaal max. vermogen  85 kW (115 pk)                                    110 kW (150 pk)
totaal max. koppel       168 Nm                                    185 Nm

BRANDSTOFMOTOR
kleppen per cilinder      2                                                  4
max. vermogen      85 kW (115 pk)                                   110 kW (150 pk)
         5400 tpm                                   6000 tpm
max. koppel      168 Nm                                                  185 Nm
         4250 tpm                                   4500 tpm
klepbediening      ohc                                                  dohc

PRESTATIES
topsnelheid       200 km/h                                                      215 km/h
acceleratie 0-100 km/h 9,5 s                                                 8,6 s
CO2-uitstoot        193 g/km                                              214 g/km

ONDERSTEL
remmen voor        gev. schijven                                                gev. schijven
remmen achter        trommels                                  schijven
bandenmaat voor        175/65R14                                  195/60VR16
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

dennisje

Oke sorry haha maar snap iets niet. ik zie super veel filmpjes van een hogere topsnelheid dan 200. en ook veel ervaringen. zelf heb ik ook nog maar net nmijn auto en moet nog ingeschreven worden heb maar 1 stukje gereden met maximaal 180km/u maar wat denken jullie maximale top

Christian de Vriend

heel simpel

een 8v heeft meer koppel onderin en eerder tot je beschikking
een 16v heeft meer vermogen bovenin,doordat die meer lucht kan verpompen.

ik rij persoonlijk niet graag in een 16v,geef mij maar die kick onderin van een 8v
en kwa verbruik? zit ik in de stad rond de 1:12 op de snelweg 1:15 en mn record heb ik 1 keer
gehaalt,van 1:18.

enige nadeel is dat op de snelweg de 8v snel is uitgezeken,echt met een stoplichtsprint
heb ik wel eens het compliment dat mn 2.0 wel rap was,terwijl het een 1,6e is.

een 4 naar 2 naar 1 uitlaat spruitstuk raadt ik ook zeker aan voor een 8v
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

megcab2000 (Verkocht)

Nou dennisje, allereerst natuurlijk gefeliciteerd met de wagen  !-! , maar ga er van uit, dat elke snelheidsmeter vanaf fabriekswege al een afwijking 'ten nadele' heeft. Anders zouden autofabrikanten de claims bij snelheidsbekeuringen om de oren krijgen.
Rijd je op de teller zo'n 206, dan is dat in het echt zo'n 200km (kun je met de gps van de navigatie stukken exacter zien).

Heb je er andere (grotere) velgen/bandenmaat onder dan origineel, dan kan  de wielomtrek groter zijn. Heb je helemaal een afwijking in de teller (zie:  http://www.banden-ackermans.be/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=111&Itemid=103  ).

Tegenwoordig vind ik topsnelheid totaal onbelangrijk, als ie maar vlot door accelereert. Dat is nog niet verboden  :9~

ps: een 8v is 50kg lichter ,ook een voordeeltje. Gooi je de tank telkens halfvol ipv vol, scheelt ook weer een twintig kg. Al met al dan evensnel.

groet,
Megane is verkocht

Jacques

Voor een koppelkromme kun je even kijken op RTC. Gisteren op de dynodag ging de R19 met een megane F7R-motor van Arno op de bank. Bij 2000 rpm 160Nm aan de wielen en dat liep op naar 181 Nm bij 4500 rpm. Ik rijd zelf ook met zo'n  blok (F7R) en dat is super soepel. Link: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=30068&start=70

Dirk Kuipers

CiteerIk heb de 8v en de 16v gehad, en  de 16v was een stuk zuiniger op dezelfde stukken met dezelfde rijstijl.
Ik heb dezelfde ervaring. Ik heb op het zelfde moment eens een 2.0 8v en een 2.0 16v gehad.
De 16v was zuiniger dan de 8v. Echter, de 16v vind ik sportiever rijden, en daardoor trap je weer sneller het gas in waardoor je minder zuinig gaat rijden.

Toen ik de 16v kocht, moesten we die vanuit friesland naar puntje limburg ophalen in de 8v, dus de terug weg hebben we goed kunnen testen.
Waar de 8v stopt daar geeft de 16v je juist nog even een lekkere boost. Die gaat gewoon veel langer door.
Ik ben dan ook een fan van de 16v motor (f7r).

Paul

Citaat van: Christian de Vriend op 11 maart 2012, 22:47:01
een 8v heeft meer koppel onderin en eerder tot je beschikking

Hij heeft niet meer koppel onderin. Dat lijkt omdat hij bovenin meer heeft (bakverhoudingen zijn ook anders)
Zet hem maar eens bij 60km/h in de 5 en geeft dan maar eens volgas.

Clio 3 1.616v Initiale

nielsjoh

Ik rijdt zelf ook een 2.0 8v. Qua verbruik valt ie best tegen, rond de 1 op 11/12, mahja, dat kun je verwachten met een oude 2liter. Qua comfort is het goed tedoen, kan lange stukken 150 rijden, zonder teveer herrie aan m'n kop, en de radio hoeft dus ook niet harder, ook de stoelen zitten perfect. Qua onderhoud valt de mijne best tegen, al rond de 1600 euro aan versleutelt in totaal, maar dat reken ik niet toe aan Renault of, de Renault Megane, ik heb gewoon pech gehad bij de koop, maar nu rijdt ie wel heerlijk weer.
Ex: Renault Megane Coupe 2.0 8v 1998
Ex: Renault Laguna 1.6 16v 2003
Huidig: Renault Megane Coupe 2.0 16v F4R 2002

Christian de Vriend

er is nog niks zeker,maar er is een kans dat ik het verschil ga merken dit jaar,naar zeggen
heeft een 2.0 16v van de megane 1 in de latere jaren een aanpassing gekregen,namelijk
grotere kleppen,en een dunnere inlaat,waar door het koppel onderin heeft toegenomen.

dus ben benieuwt.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev