Advertenties


bobines

Gestart door bert007, 7 december 2011, 15:13:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bert007

Beste,

Ik ben nieuw op dit forum, ik heb al wat rondgeneusd en 't ziet er erg goed uit.
Ik heb enkele weken een megane II 1600 met LPG gekocht. Ik heb al enkele keren gemerkt dat de motor hapert (op een 1000 km gereden tot nog toe). Dan gaan ook de lampjes van motorstoring en ESP aan.
Mijn eerste idee was om de bougies te vervangen, toen ik hiernaar op zoek ging, vroeg ik me af het wel klopt dat de bobines als volgt staan: van links naar rechts 254C7 - 254C7 - 243A7 - 243A7. Ik meende dat cylinder 1 en 4 hetzelfde moesten staan, en cylinder 2 en 3. Ook het autowerkboek geeft dit zo aan. Waarschijnlijk is dit dus de oorzaak van het haperen.
Nu is de vraag hoe deze bobines dan wel moeten staan: welke moeten aan de buitenkant staan en welke in het midden? Het autowerkboek spreekt van C M4 aan de buitenkant en C M3 in het midden. Deze codes komen echter niet overeen met de codes die ik aflees op m'n bobines. Ik weet trouwens niet welk merk er nu in zit.
Kan iemand me hier mee helpen?

Hartelijk dank alvast.

Bert

Roadkill (Michiel)

Ehm denk persoonlijk dat je al 2 goede bobines hebt en nog 2 orginele. Maar kan ook heel goed zijn dat je gasklephuis gereinigd moet worden..Als er 1 bobine niet goed is hapert hij niet af en toe,maar continu is mijn ervaring. Maar van welk bouwjaar is je auto?
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

bert007

Dank voor je reactie Michiel.

De megane is van 2007.

Mijn vraag was wellicht niet duidelijk. Ik dacht dat er 2 verschillende soorten bobines zijn voor deze megane: één type voor cylinder 1 en 4, en een ander type voor cylinder 2 en 3. Is dit zo? Of zijn ze alle 4 gelijk, en zijn ze volgens dit patroon geschakeld? Dit is me nog niet duidelijk.
En wat betekenen dan de codes die ik afgelezen heb op de bobines?

matthew

Ze zijn alle 4 gelijk.

En als je beru,denso of valeo hebt heb je goeie.

bert007

'k Heb ondertussen de bougies vervangen door NGK Nr 1 (zouden speciaal voor LPG zijn), alle vier bobines zijn van het merk Beru. Ik vermoed dat de nummers die ik hierboven vermeld, de fabricagedatum is. Kan iemand dit bevestigen?
Ik merk dat 1 bougie gedeeltelijk zwart beroet was, maar de contactpunten waren nog grijs. Toch verontrust dit me. Wijst dit niet op een slechte ontsteking?
Ondertussen zijn de problemen met motorstoring niet gebeterd, integendeel. Het dashbord begint stilaan op een prachtig flikkerende kerstboom te lijken.
Ik dacht de kabels naar de bobines eens goed te controleren, en als dit niets oplevert, 1 of meerdere) nieuwe bobines. Iemand nog andere suggesties?

matthew

#5
Je kunt wel aalees klakkeloss gaan vervangen,dan maak je een hoop kosten voor niks.

Je kunt dan beter bij een garage een goede diagnose laten stellen.

Als er nu 4 beru's in zitten zal het niet aan je bobine liggen.


ALs er storingslampjes gaan branden is het dus ook goed uit te lezen bij de dealer wat er eventueel aan de hand is.

Jacques

Kan een bonine zijn. Kun je doormeten met een multimeter. Primair een paar Ohm 2 - 8 Ohm, secundair 5000 - 10000 Ohm.
Het kan ook een LPG injector zijn. Of doet hij ook vreemd op benzine?

bert007

Bedankt Jacques en Matthew voor je snelle reactie.

Ik ben vorige week in de garage geweest: diagnose: bobine kapot (ze zeggen niet welke) en 50 euro betalen. Ik had gevraagd om bij de wagen geroepen te worden wanneer de mechanicien zou starten, na 1 uur toch eens gaan kijken. Was men dus 'vergeten' om me erbij te roepen. Dan ben ik natuurlijk al m'n vertrouwen kwijt in deze garage. Ik heb dan ook de bobine niet laten vervangen.
Een kabeltje nakijken kost uiteraard niets, heb ik daarstraks nog even gedaan, en inderdaad, onder de kabelbeschermer (zo'n plastieken flexibel buisje dat over de kabels geschoven wordt) van de betreffende 'vuile' bougie was de isolatie van één van de kabels beschadigd. Heb ik meteen even degelijk getaped. Wat verderop merkte ik dat er aan deze kabel een andere kabel was bijgesoldeerd. Ik heb nog niet kunnen nagaan waar deze naar toe gaat, wellicht een overbrugging van een slechte kabel. Hiervoor ga ik verderop eens wat tijd uittrekken: kabelbescherming volledig losmaken en kabels volgen en controleren.
De bougies wou ik sowieso toch vervangen (auto heeft 50.000 km) en ik weet niet hoe lang ze er al op zaten, misschien nog originele bougies (ze waren van het merk beru, type ultra, volgens mij niet specifiek voor LPG).

Nu ga ik eerst wat kilometers maken, om te zien of 't probleem verholpen is door de beschadigde isolatie, indien niet, eens een tijdje op benzine rijden.

Jacques, wat bedoel je met primair en secundair doormeten? Ik heb wel een multimeter, maar heb geen idee wat de bedoeling is van deze manier van meten.

Ik blijf echter twijfelen aan de diagnose van defecte bobine: ik lees overal dat deze ofwel werken, ofwel kapot zijn. Af en toe wel/niet werken zou niet mogelijk zijn. Of vergis ik me?

Wordt vervolgd ...

Jacques

#8
Primair: dat zijn de twee lipjes die je ziet als je de stekker van de pen-bobine af trekt. Over die twee lipjes dien je 2-8 Ohm te meten.
Als je de bobine eraf haalt, dan steek je een meetpen in het gat waar je normaal de bougie in stopt en de andere bij het metaal waar je normaal het torx schroefje in doet. Daar moet je tussen de 5k en 10K Ohm meten. Meestal gaat de secundaire spoel stuk. Dat is dus die 5000 - 10000 Ohm waarde.
Bobines vind je nieuw en gebruikt ook op MP en e-bay.

bert007

'k Heb vanavond de bobines doorgemeten zoals Jacques voorstelde, althans ik heb dit geprobeerd. Ik heb namelijk niet zoveel verstand van m'n multimeter. Ik heb 'm ingesteld op 200 Ohm en krijg dan als resultaat 1,0 (bij 3 bobines) en 1,1 (bij 1 bobine) als ik de primaire spoel meet. Bij de secundaire geeft de multimeter bij alle 4 bobines als waarde 1, in gelijk welke stand ik de multimeter ook zet (gaat tot 2000 k Ohm). Hoe moet ik dit interpreteren?
In ieder geval geeft de boordcomputer nog steeds een foutmelding (motorstoring) als ik rij. Als ik de motor op benzine zet, geeft hij (tot nog toe) geen foutmelding, wel erbij vermelden dat ik eigenlijk nauwelijks kilometers gereden heb. Dus hier kan ik niet op voortgaan.
Ik ga nog enkele dagen op benzine rijden en dan kijken of de storing zich ook voordoet....

matthew

Als je motormanagement aangeeft dat er een storing is,dan kom je er dmv uitlezen achter waar je het in moet zoeken.
Dat scheelt echt een hoop tijd en eventueel geld van evt onnodig vervangen onder delen bij gokken.

bert007

Ik ben vandaag bij een erkende LPG installateur en hersteller geweest.
Hij heeft de gascomputer uitgelezen en stelt vast dat de oorzaak ligt bij de gasinjectoren, met name nr 3 en 4. Hij gaat (na nieuwjaar) alles eerst eens kuisen, en indien het probleem dan nog niet verholpen is, anders zullen ze alle vier moeten vervangen worden.
Nu maar afwachten of ik hiermee geholpen zal zijn. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.

Groeten en alvast prettige feesten gewenst aan iedereen.

Jacques

Ik heb geen ervaring met LPG injectoren, maar ik las op de site van bs-autotune.nl dat ze gemiddeld 100 000 km meegaan en daar zul je wel aan toe zijn.

bert007

De auto heeft 'slechts' 50.000 km. Dus wat dat betreft zou het wel erg vlug zijn dat deze versleten zijn. Eén injector tikte wel duidelijk, hetgeen volgens de hersteller erop wijst dat deze bijna versleten is.
Doormeten van de bobines was volgens hem niet mogelijk.

bert007

De auto is hersteld ondertussen. Ik heb een deskundige gasinstallateur gevonden aan een redelijke prijs.
Eerst heeft hij de rail (injectoren) schoongemaakt, zonder resultaat. Dit hielp niet, dus zat er niets anders op dan een nieuwe rail te monteren. Hij was bereid om - indien dit ook niet hielp - de rail terug te nemen. Dit was echter niet nodig, want alle problemen zijn opgelost. De gasinstallatie is ook opnieuw afgesteld.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev