Advertenties


motorcode megane coupe 2002

Gestart door fitz, 5 december 2011, 18:32:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

fitz

Ik ben geinteresseerd in een megane 1 ph2 coupe 2.0 16v uit 2002. Van deze auto is de onderhoudshistorie niet helemaal bekend.
Dus dat wordt na eventuele aankoop direct de distributieriem vervangen...
Nu ben ik even aan het zoeken geweest naar de onderdelen daarvoor, maar ik kom er niet helemaal uit.
Sommige sites kennen de auto helemaal niet en andere sites zijn het niet helemaal eens over de motorcode.
Ik weet dat het een F4R is (geen IDE dus), maar binnen de F4R familie zitten nogal wat verschillen.
Ik vermoed dat het een 746 is, maar zeker weten doe ik het niet.
1) Heeft iemand een idee welke code ik moet hebben? (744, 746, 770, 740)

2) En weet iemand of de waterpomp door de dis. riem aangedreven wordt, of door de V-riem?

3) Welk merk distributieriem en toebehoren is aan te bevelen? (Contitech, SKF, Gates)

4) Laatste vraag: Heeft iemand een idee wat het vervangen ongeveer gaat kosten? (zelf begin ik er niet aan, alleen de onderdelen koop ik online)

Bij voorbaat dank,

Hylke

Xanquezer (Frank)

#1
1) Heeft iemand een idee welke code ik moet hebben? (744, 746, 770, 740)
Geen idee... Iemand anders?

2) En weet iemand of de waterpomp door de dis. riem aangedreven wordt, of door de V-riem?
Waterpomp zit idd op de Vriem/snaar/multieriem

3) Welk merk distributieriem en toebehoren is aan te bevelen? (Contitech, SKF, Gates)
Gates? de meeste gaan toch wel 60.000 KM mee (of 3 jaar) ongeachte merk.

4) Laatste vraag: Heeft iemand een idee wat het vervangen ongeveer gaat kosten? (zelf begin ik er niet aan, alleen de onderdelen koop ik online)
Beun hazen doen het goed koop :) maar garantie is er niet.

met een 2.0 16V ben je prijzig uit!

Zo kan je zelf een beetje een gok geven hoeveel:  distru band 90, waterpomp 125, spanrollen 75 etc..  man uren kosten het meest.
Dus een aarader! ga zoeken en/of googlen en als je onder de 400 € komt zit je al heeeel laag. (dealer vraagt bijna 900 voor een 16V 2.0  (ik was bij dealer 800 kwijt voor een 2.0 8V ))

Succes! :)

*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Colin

Bij mij (2.0 16v) kostte het bij een universele garage 400
Megane Coupé fase 1 2.0 16V

Fubar (Marcel)

Citaat van: Colin op  6 december 2011, 08:47:33
Bij mij (2.0 16v) kostte het bij een universele garage 400
Idem incl. waterpomp € 435 (org. Renault-onderdelen + 1 jr. garantie  !-!)
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

Fubar (Marcel)

Citaat van: Megaantje  (Frank) op  6 december 2011, 08:34:14
3) Welk merk distributieriem en toebehoren is aan te bevelen? (Contitech, SKF, Gates)
Gates? de meeste gaan toch wel 60.000 KM mee (of 3 jaar) ongeachte merk.
Volgens Renault-opgave zoals bekend zelfs 120.000 km (of 5 jaar).
Maar je kan wel eens bij 60.000 km of na 3 jaar pech hebben :cry:
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

Roadkill (Michiel)

Kan ik hiernu dus ook uit maken dat de waterpomp WEL door de d-riem word aangedreven,en niet zoals Frank zei door de V-snaar/multiriem (wat mij al raar leek) Was namelijk ook een vraag van poster
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Xanquezer (Frank)

#6
Mmmm...

Volgens internet zittie op de multy snaar (de F4R)    8)7 Of heb ik het verkeerd?  8)7



@ fubar..  spreekt voor zich he ;)
ik had pech met mn vorige auto... (61.000km en toen BOEM!)
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

mkool

#7
Zit op de ditribitie bij een F4R

ik snap ook niet hoe jij bij de multiriem komt frank, wat is dan volgens jou de waterpomp? Op de multiriem zitten dynamo, stuurbekrachtiging, krukas en een spanrol.

die gele rol van de distributie is de waterpomp, altijd even mee vervangen. F4r is iets lastiger te vervangen dan een f7r, je hebt er wat speciaal gereedschap voor nodig namelijk.

900 is wel extreem, 800 voor een 8v ook trouwens, daar hebben ze lekker aan verdient  o-)

Xanquezer (Frank)

Een willekeurige renault dealer vroeg 795 voor mn 2.0 8V distru+spanrollen+vsnaar+waterpomp
en 100 euro meer voor een 16V  (hij dacht eerenstadie dat ik een 16V had)

Maar goed, daar ben ik ook niet op in gegaan want ik viel bijna van mn stoel tijdens het gesprek.
2 maanden geleden heb ik het door een garage laten doen voor 420 euro (incl waterkoelvloeistof en olie etc..! )

:x ik dacht ff toch op de vsnaar  mijn fout! :x
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

fitz

Dit vond ik op een Engels forum:

I have a 52 plate Megane convertible that needs a new engine, my engine code is F4R 746.
Will an F4R 770 engine from a 2005 Megane cab fit straight in, if not what are the differences?

*************************************************************************************************************************************************

Sorted my problem out!!

The F4R 770 will NOT fit, the water pump on this engine is driven off the cam belt whereas the water pump on the the F4R 746 is driven off the fan belt. (Might be other differences)

Hope this helps anyone trying the same type of engine swap

Geen idee dus nog...

Waar kan ik het typeplaatje vinden op de motor?

Bedankt voor alle reacties tot dusverre.

fitz

Vergeten te zeggen: ik heb de auto inmiddels gekocht. Rijdt erg fijn voorlopig.
Iemand nog belang bij een megane coupe 1.6e uit 1998? (slechts 151000 km) :D

Dante

Alle belangrijke dingen om de motor te laten lopen (waterpomp, oliepomp, etc.) zitten op de d-riem oftewel aan de krukas. De minder belangrijkere items (airco, etc.) zitten vaak aan een aparte riem. Althans, zo is mij dat anderhalf jaar geleden uitgelegd in mijn techniek lessen toen ik bezig was met m'n D-rijbewijs...Y
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

fitz


fitz

#13
hmm, volgens onderdelenlijn heb ik een F4R C7... iemand?

edit: maar sommige sites zeggen F4R 770 en anderen zeggen F4R 746

Beetje lastig zoeken zo

edit 2:Hij wordt ook vaak aangeduid als F4R 770, maar dan ook als een meg 2, terwijl het een meg 1 is...

Roadkill (Michiel)

Als je hem nou gewoon naar de garage brengt,dan zoeken die het wel uit? (je zei zelf al dat je het niet zelf gaat doen,dus waarom niet?)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev