Advertenties


Fout in registratriepapieren / kentekenbewijs

Gestart door Mojo, 15 november 2011, 19:52:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mojo

Hallo allemaal,

Vandaag de auto voor de apk gehad. Na veel voorwerk wat ik aan de auto gedaan heb, is er toch nog wat vervangen. Beide stuurhuishoezen waren kapot. Vervangen dus....

Maar dat was het probleem niet. De auto moest afgemeld worden en zoals een goede APK keurmeester het behoort te doen controleerde hij de papieren e.d. Het blijkt achteraf dat er een verkeerd nummer genoteerd is door de RDW.

Destijds bij aanschaf de laatste 4 cijfers bekeken en niet het hele nummer. De auto is ingevoerd in 2007. Dan blijken er reeds 4 keurmeesters zijn geweest die dit ook niet gezien hadden.  Nu heb ik dus een probleem.

1. Auto kan niet afgemeld worden voor de APK
2. Mag./kan de auto niet meer gebruiken; bij een politiecontrole wordt de auto in beslag genomen. De opslagkosten liegen er niet om. Riskeer zelfs een flinke boete en veroordeling !!!

Wie heeft hier ervaring mee?
Wie heeft er tips?
Wie kan mij verder helpen?

Heb geprobeerd de RDW te bellen maar na een irritant lang keuzemenu, vervolgens 5 minuten in de wacht, was toen mijn pauze voorbij dus kan ze niet meer bellen; behalve onder werktijd (wat ik weer niet mag)

PS: vanaf mijn 18e heb ik zo'n 30 auto gehad, maar dit is de eerste keer dat het mij is overkomen.

graag je reactie






Benjamin Renon

Ik dacht juist dat de papieren niet meer gecontroleerd hoefden te worden. Bij zowel mijn Coupé als bij de Evo heb ik de papieren bij me gehouden en was alles gewoon goedgekeurd.
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

Mojo

De autogarage waar ik de auto laat keuren wil zijn goede naam niet te grabbel gooien en werkt op de millimeter nauwkeurig volgens de richtlijnen van de APK. Hoe serieus hij dit opneemt blijkt wel, want werk daar al 6 jaar op zaterdag als autopoetser. Zelfs dan maakt hij geen uitzondering.

Hij loopt risico door mij een welgevallen te doen, en een strafpunt te krijgen. Dus papieren en APK formulier afgegeven.

Helaas wordt de situatie er niet anders van dan Kloten... !!!

Jacques

Je garage had hem niet moeten afmelden bij de RDW. Nu kan je geen kant meer op. Maar ik zou gewoon kontakt opnemen met een RDW station bij jouw in de buurt en uitleggen wat er aan de hand is. Zij zullen een VIN doen (voertuigidentieficatietest), waaruit blijkt dat je auto niet is gestolen en vervolgens worden de papieren in orde gemaakt.

Nicole

#4
Ik kan voor je vragen of je mijn moeder rechtstreeks kan bellen (werkt op de afdeling die je hiervoor moet hebben bij de Rdw).
Probeer in ieder geval eens met RDW Veendam te bellen, en dan zorgen dat je bij de afdeling VRD terecht komt.
Mijn moeder is er a.s. donderdag pas weer, maar indien je dan nog niemand te pakken hebt gehad kan ik vragen of zij je in ieder geval via de telefoon kan helpen.

RDW is momenteel wel erg druk, dus indien je wat moet opsturen, doe het de dag zelf nog! !-!
Het komt vaker voor dat het VIN nummer verkeerd is, uiteraard is dit irritant, maar niet te voorkomen, gezien er gigantisch veel ketekens gedaan (moeten) worden.

Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

Benjamin Renon

Dit is wat ik vind via google:
CiteerAfschaffen controle kentekenbewijs bij APK

In het kader van de modernisering van de algemene periodieke keuring van motorvoertuigen (APK) is besloten de controle van het kentekenbewijs bij de APK af te schaffen. Aangezien al ruim 20 jaar de af te geven kentekenbewijzen uit het register worden geprint, zijn de gegevens zoals opgenomen in het kentekenregister identiek aan de gegevens op het afgegeven kentekenbewijs. Dit maakt een onderlinge controle overbodig.

Bij de APK hoeft het kentekenbewijs niet meer te worden overgelegd, behalve in het geval van taxi's en OV-voertuigen. De bijlage bij het kentekenbewijs die voor deze voertuigen is afgegeven is niet via het kentekenregister raadpleegbaar. De bijlage moet daarom nog wel gecontroleerd worden.

Bij de APK zal nog slechts een controle van de gegevens in het kentekenregister met die van het voertuig plaatsvinden. Voor aanvang van het technisch deel van de keuring zullen de voertuiggegevens moeten worden geraadpleegd, enerzijds voor het vaststellen van de identiteit van het voertuig en anderzijds om de datum eerste toelating vast te stellen. Dit laatste gegeven is immers nodig bij de beoordeling van een aantal keuringseisen.

Administratieve lasten
APK-keurmeesters mogen de voor een keuring benodigde voertuiggegevens voortaan uit het kentekenregister raadplegen en hoeven deze niet langer ook nog met het kentekenbewijs te vergelijken. Het verzamelen van gegevens voor het opstellen van het keuringsbewijs wordt hiermee iets vereenvoudigd. Het afschaffen van de controle van het kentekenbewijs bij de APK heeft een verlichting van de administratieve lasten voor bedrijven (APK-erkenninghouders) tot gevolg van € 724.065 per jaar. De eenmalige lasten voor keurmeesters in verband met het kennisnemen van deze regeling bedragen € 11.651.

Het ontwerp van deze regeling is voorgelegd aan het adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal). Het college heeft besloten deze regeling niet te selecteren voor een toets op de gevolgen voor de administratieve lasten voor bedrijven.

Omdat bij de APK alleen nog in het kentekenregister gekeken wordt, kan de verplichting voor voertuigeigenaren om hun kentekenbewijs bij de APK te overhandigen komen te vervallen. Hiertoe wordt het Besluit voertuigen aangepast. In de nota van toelichting bij die wijziging zal ook worden ingegaan op de gevolgen die dat heeft voor de administratieve lasten voor burgers en bedrijven (voertuigeigenaren).

Zie ook hier: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2009-19145.html#d8960e3848
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

Mojo

@ Benjamin,

Bedankt voor je nuttig input. Dit is iets voor de volgende keer wellicht, maar nu helaas een beetje "mosterd na de maaltijd" waarschijnlijk. De reden van niet afmelden zal hij naar alle waarschijnlijkheid gemeld hebben bij het centraal punt oid.

@ Nicole,

Bedankt voor je input. Wanneer je moeder het een en ander kan versnellen/vergemakkelijken, dan graag! Helaas ben ik door mijn werk op vaste tijden te bereiken; mijn pauzes. Ik stuur je een pm met nadere info. Heb namelijk nog niemand kunnen spreken bij de RDW. Heb trouwens naar Almelo gebeld (ik woon in hengelo ov)

@ Jaques,
Als ik het goede begrepen heb, is de auto nog niet afgemeld. Hij zei tegen mij " Heb je auto niet kunnen afmelden vanwege een foutieve chassisnummer" "Je moet contact opnemen met de RDW, daar langs gaan, de fout herstellen, voordat ik de auto kan afmelden"

Ik baal echt als een stekker; heb net ander werk en dan moet ik voor zoiets weer een dag vrijnemen..... :(

Mojo

al met al wil ik dit dus wel weer in orde hebben. Een feit is gewoon dat er mogelijk inbeslagname kan zijn bij een simpele verkeerscontrole. Krijg dan de auto niet meer terug.

Een collega bv. had een inbeslagname vanwege achterstand wegenbelasting (6,80 of zo voor administratiekosten ivm te late betaling; deze 6,80 was nooit betaald) Auto heeft bij elkaar bijna een week daar in de "compound"  gestaan; +/- € 450,= incl. afsleepkosten.

Overige berichtgevingen melden dat er beslist een boete voor dit registratiefoutje volgt, in beslagname auto en in enkele gevallen strafvervolging op verdenking van fraude / diefstal enz..... Daarna krijg je nog eens te maken met royement van je verzekering wanneer die de melding doorkrijgen; weigeringen in de toekomst bij afsluiten van een verzekering en een aantekening in het centrale verzekering database.

Dat wil ik dus allemaal ZEKER NIET !!! (ook al is de kans klein)

De enige rit wat de cabrio nu nog moet maken is die van de garage naar huis en eventueel naar RDW almelo.

Dit moet gewoon terecht gemaakt worden....

matthew

Bij Apk wordt je eigen kenteken deel1 niet meer gecontroleerd,de garage diend een rdw uitdraai te maken.(maar hier staan eigenlijk dezelfde gegevens op).

Maar wat ik dus eigenlijk begrijp is dat je chassisnummer in de auto niet overeen komt met de auto papieren.
Het zij door cijfer verkeerd of te weinig.

Dan zul je nieuwe papieren moeten aanvragen en idd naar het rdw moeten.
KOst je een vrije dag waarschijnlijk en ik meen rond de 100 euro.

Remko

Daar heeft u elke dag gemak van!!

http://www.mijnrenaultspecialist.nl/

matthew

Als je het doet voordat je naar de keuring gaat en het hetzelfde letter/cijfer type houdt zal niemand er wat van zeggen  :x

Mojo

VERVOLG:
Oorzaak van de foutmelding was een typefout van de RDW:
in mijn chassisnummer stond enkele letters gevolgd door CW0 (met nog wat cijfers erachter en de meldcode) De C bleek echter een 0 (nul) te moeten zijn. Dit is zeeeeeer duidelijk te lezen op zowel de veerpoot als op het typeplaatje in de bijrijdersportier.

afgelopen donderdag bij de RDW geweest

@ nicole:

Volgens mij zag ik al een email van je moeder in het mapje zitten, te samen met de documenten van de destijds invoer van de cabrio. Hartelijk dank!!!! Dank je moeder van mij!!! Toen ik mij melde,  lag alles al klaar. Ze verwachtten mijn komst al!!

@ All,
Ik snap jullie reactie over controle van papieren e.d. maar daar wordt het probleem echt niet minder erg van. Daarop staat namelijk ook het verkeerde chassisnummer in het systeem. Ik ben juist blij dat het nu gebeurt is ipv bij een grootschalige politiecontrole of naderhand bij een aanrijding oid.

Het moet gewoon kloppen. Mijn voordeel is dat mijn cabrio ingevoerd is. Het nummer is daarom al eens gecheckt bij het op kenteken zetten toen die nieuw was. Het invoeren in Nederland heeft ook geen problemen gegeven toen ze de auto gingen controleren; herkomst e.d. natrekken.

Er is alleen bij de verwerking en opmaken van kenteken en registratiepapieren een fout gemaakt. Heb het originele document gezien en daar is ook op te zien dat diegene een halve nul lijkt hebben geschreven. Als je er niet zeer aandachtig naar kijkt, lijkt het inderdaad een C. Dat is ook genoteerd en bleek de oorzaak van de fout te zijn.

Wanneer het een origineel nederlandse auto was, moest er een onderzoek komen naar uniekheid van het chassisnummer, daarna wellicht een nieuw nummer inslag en kenteken; gevolg enkele honderden euro's lichter!!!

Nu heb ik echter GEEN extra kosten berekend gekregen. Ik was er al om 07:30 en was om 08:00 als eerste aan de beurt. Kon om 8:30 naar mijn werk en heb daardoor maar 30 minuutjes moeten overwerken. De papieren komen binnen 5 werkdagen bij mij thuis met het goede nummer. De vestigingsmanager aldaar, heeft een officieel document opgesteld, zodat de auto ook gelijk voor APK afgemeld kon worden; de auto was namelijk geheel goedgekeurd.

Al met al had ik meer angst voor de kosten dan nodig was en ben blij dat alles zo snel opgelost was, maar ook zonder getouwtrek enzo.

groeten
martijn

matthew

Dat is netjes,en mooi snel afgehandeld.

Dat is fijn en toch nog je vrijedag over voor in de toekomst.

En ik snap ook best dat je het in orde wilt hebben,en wat hierboven net staat was ook niet serieus bedoeld.

Mojo

#13
Citaat van: matthew op 17 november 2011, 21:40:52
Bij Apk wordt je eigen kenteken deel1 niet meer gecontroleerd,de garage diend een rdw uitdraai te maken.(maar hier staan eigenlijk dezelfde gegevens op).

Maar wat ik dus eigenlijk begrijp is dat je chassisnummer in de auto niet overeen komt met de auto papieren.
Het zij door cijfer verkeerd of te weinig.

Dan zul je nieuwe papieren moeten aanvragen en idd naar het rdw moeten.
KOst je een vrije dag waarschijnlijk en ik meen rond de 100 euro.


zie bovenstaand... dit maakt een hoop duidelijk toch? Het is een eenvoudige fout geweest.. meer niet... maar wel met mogelijk grote gevolgen als je hiermee door rijdt.

MIJN ADVIES IS DAAROM OOK AAN ALLEN DIE DIT LEZEN: (in het bijzonder voor diegenen met een ingevoerde Megane)
Controleer je GEHELE chassisnummer gewoon even voor de zekerheid !!!!! Dit voorkomt je veel ellende als er wat aan de hand is.
Klopt het niet, ga dan gelijk naar de RDW. Is je auto ingevoerd en zit de fout bij de RDW door verkeerde registratie, dan zullen ze je KOSTELOOS nieuwe papieren toesturen.

Je moet alle delen meenemen. Die nemen ze in beslag en voor de tussenliggende periode van oud en nieuw kentekenbewijs, zul je van hun een tijdelijk kenteken registratie ontvangen, met daarop ook de reden waarom je die ontvangen hebt. Deze is rood bruin van kleur. Na ontvangst EN controle van de nieuwe papieren mag je het tijdelijke kentekenbewijs vernietigen.

Het formulier wordt namelijk nog steeds met de hand ingevuld. Daar kunnen schrijf/leesfouten door ontstaan.

Groeten,
martijn

matthew

Dat is inderdaad een goed advies voor iedereen.

En scheelt je een hoop ellende.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev