Advertenties


verlagen

Gestart door Roy., 9 november 2011, 23:09:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

nd-photo.nl

Vering is niet heel moeilijk om te vervangen, als je de juiste tools maar hebt. Ik liep dus een dag vertraging op door de kapotte veerpootlagers (we gingen ze op een feestdag monteren, alle winkels dicht). Veel tijd ging er zitten in die veerspanners (konden er geen luchttol op zetten, dus lekker handmatig draaien!). En achter heb je een aparte (lees: afwijkende) dop nodig (dacht dop 21 ofzo) om die dempers los te krijgen. Bij mij zaten die echt vast, nu allemaal aangedraaid met het juiste moment.

Makkelijkste is ook als je met zn 2en bent.

Christian de Vriend

#61
Klopt helemaal,achter heb je dopje 21 nodig.

Bij mij waren die duitsers de hele lager vergeten,dus als ik in stuurde,hoorde ik de veren springen,stuurde ik terug
dan schoot mn stuur weer in de zelfde richting,best wel schrikken als je dit voor het eerst hebt.

Zelf zou ik het nooit met spanbandjes doen,als zon ding los schiet,wil je niet in de buurt zijn
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Roadkill (Michiel)

Spanbanden ook enkel gebruiken met montage schroefset,niet als je enkel veren doet!!!!! Als je namelijk de complete  veerppot in zijn geheel demonteerd dan kan er ook niks weg schieten mocht ie losschieten.Wel zaak om een week of 2 van te voren te beginnen met de bouten en zo in te spuiten met kruipolie,scheelt je een hoop ge-etter...
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Edwin Postma

Net mail van stroeve terug gehad.
Zij doen het voor net geen 500 euro. Maar zij doen geen torsieas verstellen.
Maar dan ik altijd joost vragen.
Dit is dan
V-maxx schroefset
Schokbrekers
montage
Uitlijnem.

Ook krijg ik 20% korting ivm lidmaatschap van de club.
Truckertje

Remy P

Kan je niet joost ook vragen of hij een schroefset te monteren? scheelt wellicht nog iets meer centen ;)

ShiftGear ( Erwin de Rijke )

Goed om te lezen Edje! Je bent zeker wel bijna klaar met je cabrio?
Proud to be Loud!
Knetterpuupe!

Edwin Postma

#66
na het verlagen nog paar dingetjes. maar niks groots 8)7
Maar kan het Joost altijd vragen.
Pm verstuurd 8)7
Truckertje

Renegade (Mark)

Opzich is het monteren van schroefpoten voor niet zo een grote klus :) al doende leer je het en je hebt er dus echt geen speciaal gereedschap voor nodig ! Alleen de veerspanner is  een aanrader maar deze kun je bij de meeste zaken wel lenen als je een kleine borg achterlaat. Ik weet niet hoe de veerpootlagers bij renault vastzitten ? Met een grote moer bovenop die je aan kan draaien door de binnenzeskant in de veerpoot tegen te houden ? In dat geval kun je een goedkope dop halen of een oude gebruiken en hier met de haakse slijper platte kanten aan maken zodat je een moersleutel erop kan zetten.

Remy P

#68
Wellicht een handige tip voor de zelf-willen-doener....bij het programma Wheeler Dealers (zal iedereen wel kennen) hebben ze dit enkele keren gedaan en er word ook verteld hoe je zoiets aanpakt als je dit zelf wilt doen, wat je nodig hebt etc. ;) Dus kijk maar op youtube naar enkele filmpjes van hun projecten !-!

Dante

Hier een kort filmpje:

En hier een filmpje over torsieveren & verlagen van Franse auto's:

1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Joost-cabrio


Renegade (Mark)


Dante

Die link doet het niet als je niet geregistreerd bent...:neen:
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Renegade (Mark)

CiteerGisteren hebben we met zelfgemaakte tools de achterkant van de R5 GTS van mijn broertje verlaagd en voorzien van GT Turbo dempers. Omdat ik zeer tevreden ben over mijn goedkope torsie-trekker wil ik dit graag even met jullie delen

Recentelijk verscheen hier op het forum een 'how to' met foto's over torsie verstellen, afkomstig van een engelse site (deze foto's zijn te zien op de site van Tom: http://www.gtt.web1000.com/ )

Het zelfmaak gereedschapje dat ze daar gebruikten ziet er zo uit:

Dit bestaat uit een stuk uitlaatpijp en een paar heeele grote ringen.
Ik ben denk ik niet de enige die dit soort spul niet voorhanden heeft, dus ik ben op zoek gegaan naar wat meer gangbare materialen waarmee hetzelfde resultaat te verkrijgen is. En dat is gelukt

Die van mij ziet er zo uit:

Benodigdheden voor deze torsie-trekker:
- een T-stukje van PVC buis
* Edit: gebruik een dop 32 *
- een bout M10x70 of langer (op foto M10x100)
* Edit: gebruik een bout uit je versnellingsbak, deze zijn knalhard en lang genoeg. Succes gegarandeerd
- een moer M10
* Edit: gebruik RVS moeren, die zijn ook lekker hard
- een stapeltje ringen M10x40 (of groter)
* Edit: RVS ringen M10x30x2 voldoen bij het gebruik van de dop ook (een stuk of twee is wel genoeg)

doen:
Zaag van het PVC T-stukje de uiteinden af zodat je alleen het dikke middenstuk overhoudt.
Klaar
* Edit: pak dop 32 uit de doos. Klaar *

Verder nodig voor het verlagen:
-een forse platte schroevendraaier
-een bus WD-40
-2 krikken
-2 assteunen
-een ratel en steek- danwel ringsleutel 17

0.
Het is aan te raden om in de weken voorafgaand aan deze operatie, regelmatig de uiteinden van de torsiestaven in te spuiten met WD-40
Haal hiervoor met een schroevendraaier de dop aan de zijkant van de achterbrug er af, spuit de hele handel vol, en doe de dop er weer op. Herhaal aan de andere kant

1.
Draai de wielbouten van de achterwielen los
Krik de auto omhoog en zet hem op de asssteunen
haal de achterwielen eraf
zet de krikken onder de uiteinden van de veerarmen en krik ze iets omhoog zodat de spanning van de schokdempers is.
Haal de schokdempers onderaan los
laat de veerarmen helemaal zakken en haal de krikken er onderuit
laat ze even uitzakken (tijd voor een slokje bier?)
Pulk ondertussen met een schroevendraaier de dopjes van de uiteinden van de achterbrug af en spuit de uiteinden van de torsiestaaf goed in met WD-40
* Edit: in het geval van een GTT of GTE, verwijder de spatbordverbreders *

2.

Meet de afstand van de wielnaaf naar een vast punt op de rand van het spatbord. Goed onthouden!

3.

Zet de knutseltool inelkaar en draai de bout in het uiteinde van de torsiestaaf. Draai dan de moer tegen de ringen aan en zo de bout met de torsiestaaf naar buiten. It's that simple

4.

Haal de torsietrekker los en herhaal de procedure aan de andere kant. De staven moeten er altijd allebei uit.

5.

En dan heb je dus de torsiestaven los.
* Edit: de torsiestaven hoeven er niet helemaal uit *
* Edit: monteer de schokdempers weer, want als de as versteld is krijg je ze er waarschijnlijk niet meer tussen. *

6.

de veerarmen hangen nu helemaal vrij te bungelen. Zet de krikken weer onder de uiteinden en krik ze zover omhoog als je de auto lager wilt hebben. Meet ter controle weer de afstand van de naaf tot het spatbord, deze afstand moet dus de eerder gemeten afstand zijn, min het aantal mm dat je de auto lager wilt hebben.

7.

* Edit: smeer beide uiteinden van de torsie staven goed in met kopervet, je weet nooit of je ze nog een keer los moet hebben... *
Schuif nu de torsiestaven er weer in. Waarschijnlijk gaan ze er niet in 1 keer in. Verdraai de staaf steeds 1 tandje totdat hij er wel in gaat. Indien nodig timmer je er nog een beetje tegenaan totdat hij ongeveer een halve centimeter naar binnen zit.
* Edit: smeer af met kopervet en * Druk de dopjes er weer op.

8.
* Edit: Bij verlagen met dezelfde schokdempers heb je dit hopelijk al gedaan *

Zet de schokdempers er weer op en peuk een rookje :wink:

9.


Post door matijs op Renault Tuning Club http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=8780

Ik heb hem even helemaal letterlijk gekopieerd. Voor een megane moet dit niet veel anders zijn aangezien het niet echt handig lijkt om voor elke renault weer een ander torsie-systeem uit te vinden 8)7

Joost-cabrio

is idd niet veel anders, maar het is wel makkelijk het op een brug te zoen, ivm de torsie as zit vaak zeeeeeeeeer vast en moet met geweld los


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev