Advertenties


Het Nieuwe Brandstof E10: niet alle Renault's zijn geschikt, Checklijst!

Gestart door ShiftGear ( Erwin de Rijke ), 8 november 2011, 16:43:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ShiftGear ( Erwin de Rijke )

Ik heb laatst een site gevonden waar je kan zien of je auto geschikt is voor het nieuwe brandstof E10.
hier heb ik de link waarop een lijstje staat met enkele modellen die NIET geschikt zijn, waaronder 2 tal Méganes: http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/#/Renault

Even wat dingetjes op een rij:
Citeer
Wat is E10 nou eigenlijk precies?

E10 is een mengsel van tenminste 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent ethanol. De E staat voor ethanol en de 10 geeft het percentage daarvan aan. Het idee erachter is dat de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen vermindert, zonder dat auto’s massaal aangepast hoeven te worden aan een andere brandstof soort. Overigens is de bekende Euro95 vaak feitelijk E5. Al jaren wordt daarin maximaal vijf procent ethanol bijgemengd. Dit heeft nog nooit tot problemen geleid.

Is E10 nou echt slecht voor je auto?

Het gros van de auto’s zou probleemloos op E10 moeten kunnen rijden. Zo’n 10% van de auto’s kan problemen krijgen doordat de ethanol sommige rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen aantast.

E10 is dan wel goedkoper maar het zou ook minder zuinig zijn dan normale benzine. Klopt dat?

Ja, het verbruik stijgt wel iets. De energie-inhoud van ethanol ligt net wat lager en de motor heeft er daardoor dan ook net wat meer van nodig. Het gaat om een verschil van tussen de twee en vijf procent. Een Australisch onderzoek toonde ooit een gemiddeld meerverbruik van 2,8% aan; het gezaghebbende Duitse tijdschrift Auto, Motor und Sport spreekt van cijfers rond de twee procent. De hoogte van dat percentage is overigens ook afhankelijk van de conditie van de motor en de rijstijl en –omstandigheden.

Komt E10 ook in NL?

Vanaf januari 2011 mag E10 in Nederland worden verkocht. Maar op een enkele kleine pomp na die het nu al levert, zal E10 pas vanaf 2012 aangeboden worden. De brandstof zal ook als zodanig aangeduid worden, er komt een speciaal E10 label. E10 zal in ons land náást Euro 95 verkocht worden en niet zoals bijvoorbeeld in Frankrijk, in plaats van. Iedereen die dat wil kan dus gewoon het vertrouwde Euro 95 blijven tanken. Ook de premiumbrandstof blijft natuurlijk gewoon verkrijgbaar.

Al met al zitten er voor en na delen op, misschien is het wel leuk om hier in deze topic over te Discussiëren, ook over andere alternatieven brandstoffen.

Proud to be Loud!
Knetterpuupe!

Dante

Dus eigenlijk alleen de 2.0 motoren van Renault zijn niet geschikt voor deze brandstof :neen:
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

ShiftGear ( Erwin de Rijke )

Van de Mégane 1 niet! Wat ik niet snap is dat de Mégane II en III Rsen er niet tussen staan, die hebben ook 2liter turboblokken en AtmosferischeBlokken net als de Espace Velstatis Laguna Avantime, Zou het een foutje zijn?
Proud to be Loud!
Knetterpuupe!

Dante

Of hebben die net een ander motortype..? Dus alleen bepaalde 2.0 motoren..?
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Xanquezer (Frank)

Pfoe.. ik niet :P


Alleen NIET geschikt voor de f5r!   2.0 16V   (megane)
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Dante

1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Christian de Vriend

Tering,dat simpele gebakje van mij kan dus E10 aan.... :P leuk mee te experimenteren  :q

Denk dat men dan toch wel een keer de testbank op moet,om zeker van te zijn dat het blok niet staat te pingelen,tenminste
dat zou ik doen,zeker als men een instelbare benzine druk regelaar geïnstalleerd heeft,je wilt niet weten hoe een blok
er uit ziet,als het te lang heeft staan pingelen.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Gerard Paas

www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

ShiftGear ( Erwin de Rijke )

Proud to be Loud!
Knetterpuupe!

Roadkill (Michiel)

Maar zie het nut er niet echt van in,zelfde als met aardgas,ja superleuk goedkoop tanken alleen zuipen als een ketter,en 0 power,overall gezien net zo duur of zelfs duurder. Ik houd het gewoon op gas,daar is nog steeds geen alternatief voor ;)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Tedo

Nou, ik heb afgelopen zomer in Frankrijk gewoon 98 getankt in mijn Megane II 2.0 16V, ik hoef die E10 rommel niet...  >:( (al zou het dus wel kunnen).

Christian de Vriend

Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes


matthew

In de 2.0 turbo motoren ook zeker niet doen.
Liever zelfs nog 98 erin dan 95.

ShiftGear ( Erwin de Rijke )

Citaat van: matthew op  9 november 2011, 21:29:21
In de 2.0 turbo motoren ook zeker niet doen.
Liever zelfs nog 98 erin dan 95.

Oké, hebben we daar een mooi antwoord op, maar dan komt er bij mij de volgende 2 vragen op:
Lopen die motoren te arm dan? Of komt er extreem veel warmte vrij?
Proud to be Loud!
Knetterpuupe!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev