Advertenties


Sludge in oliedop

Gestart door Nicole, 23 oktober 2011, 16:20:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Nicole

Ik controleer regelmatig alles even,  nu kwam ik er vandaag achter dat er wat sludge (witte drap) in mijn oliedop zat.
Mijn koppakking is niet lek, want ik heb helemaal geen (koel)water verbruik (en ook geen olie bij het koelvloeistof).

Nu heb ik wat kunnen vinden dat het kan komen doordat ik maar korte afstanden rijd, en het te maken heeft met condensvorming.
Dit omdat ik hoofdzakelijk alleen maar korte afstanden rijd (4 dagen 7 km heen, 7 km terug, en 1 dag 20 heen en 20 terug).

Heeft iemand een tip wat ik het beste kan doen? Gewoon een keer even weer een flinke afstand maken oid.?

Verder is het olie + filter net ververst.

Groetjes Nicole

Edit: Verder las ik iets over Anti-Sludge, wat zorgt dat de boel weer "schoon" wordt.
Is dit echt een aanrader, of kan ik dat beter niet doen?

En is dit gewoon te krijgen bij bijv. Brezan?
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

nd-photo.nl

Ik ben heel erg benieuwd welke olie je gebruikt.

Hier meer info over olie en sludge: http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

Nicole

10w40 (heeft er altijd in gezeten, tenminste vanaf de periode wat wij konden "natrekken").
Die tekst zal ik eens proberen te ontcijferen. o-)
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

nd-photo.nl

Welk merk (ik had wat specifieker moeten zijn ;) )

CiteerCuring sludge

There are no hard and fast rules for curing an engine of sludge buildup. If it's really bad, flushing the engine might be the only cure, but that could also cause even more problems. If flushing the engine results in bits of sludge getting lodged where they can do more damage, you're actually worse off.

Nicole

Ik was trouwens ff foto's aan het zoeken, maar het minder dan bij deze:
http://i623.photobucket.com/albums/tt316/robert_corsa/Afb0340.jpg

En hier zat het niet:
http://i623.photobucket.com/albums/tt316/robert_corsa/Afb0341.jpg

Al gaat het over opels, kloppen deze "verhalen" een beetje?
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=5&t=139626

Als ik hun verhalen lees hoef ik me geen zorgen te maken, maar toch wil ik wel wat zekerheid, gezien ik hem wel elke dag nodig heb. :q
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

Nicole

Citaat van: nd-photo.nl (Andy) op 23 oktober 2011, 18:17:20
Welk merk (ik had wat specifieker moeten zijn ;) )

Daar vraag je me wat. :q
Ik zal zo Roy ff vragen, die heeft 't geregeld haha! :q

Volgens mij valvoline, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

nd-photo.nl

Staat ook in dat topic om carterontluchting ook te bekijken, zou ik ook even meepakken als je toch bezig bent. Hoelang (of hoeveel km) rijdt je al met deze olie? Op de tweede pagina staat een reactie over regelmatig verversen en goed warmrijden.

Sowieso aan te raden om met "goede" olie te rijden, ik ben zelf aanhanger van Castrol (rijd zelf met Edge 5W30) en zal nu niets anders dan dat erin gooien. De discussie over olie etc is volgens mij al vaker dan eens gevoerd, zie ook een stuk op RTC erover: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=7082

Nicole

Ik heb het er nu max. 200km op zitten, misschien nog niet eens. :)
Ik zal eens gaan kijken. Y
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

nd-photo.nl


Dante

CiteerThere is one other possible cause for the mayonnaise: a blocked scavenger hose. Most engines have a hose that comes off the cam cover and returns to the engine block somewhere via a vacuum line. This is the scavenger hose that scavenges oil vapour and gasses that build up in the cam cover. If it's blocked you can end up with a buildup of condensation inside the cam cover, which can manifest itself as the yellow goop inside the filler cap.
Zou dit mogelijkerwijs de oorzaak kunnen zijn?
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

nd-photo.nl

Hmm toch carterontluchting zoals Dante aangeeft :) Ik heb die van mij inmiddels aangesloten op een catch can met breather filter.

sijm138 (jesse)

gele sludge krijg je door te weinig lange afstanden rijden.
dan wordt je olie niet echt heet en koelt het snel weer af en dan krijg je condense vorming en dat gaat dan in je olie dop zitten.
heeft niks te maken met welk type olie.
bij mij op het werk gebruiken we ELF en hebben we auto's die alleen maar korte stukken rijden zit dat er ook in.
maar ook bij nieuwe auto's waar de olie bijvul dop veder van de motor zit dus met een buis naar je kleppen deksel gaat en die wel redlijk km maken zit het er soms ook in is gewoon condese wat van je olie afkomt.
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

Nicole

ELF zou dus voor mij een event. aanrader zijn?

Ik rijd elke dag naar Winschoten, en vanaf daar rijd ik met mijn moeder mee naar het werk, behalve op woensdag.

Maar stél ik ga over op langere afstanden straks. is ELF ook even goed dan? :)
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

sijm138 (jesse)

ik zelf gernuikgewon de olie van cartal of brezan heb er zelf nooit problemen mee ik reed er elke dag 20 km mee 10 heen en 10 terug nooit geen sludge.
maal ELF is wel aan de wat prijzigere kant.

en je kan zoals dante ook zegt even de carter ventaltie doorblazen of dergelijke.
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

Nicole

Ik heb (voor zover ik weet) ook nog niet eerder wat gehad.
Eigenlijk nu voor het eerst, en pas sinds het kouder/vochtiger is buiten.
Maar voorheen als ik er mee reed, reed ik min. 45 km op een dag..

Opzich maakt de prijs me niet veel uit, als het beter is voor de auto, doe ik het liever wel haha!

Roy is nu even niet in de buurt, dus ik vraag het hier eerst maar: Hoe kan ik dat precies doorblazen? :)
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev