Advertenties


Te kort voorgloeien

Gestart door Xzelicon, 13 oktober 2011, 13:06:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Xzelicon

Sinds kort heeft mijn Megane een nieuwe tik, hij gloeit te kort voor.
Ongeacht de buitentemperatuur gaat het spiraaltje +- 2 seconden aan. De gloeibougies zijn recent vervangen.
Waar kan dit aan liggen? Mogelijk het gloeirelais? Waar zit deze?

Xzelicon

Ondertussen zit ik met mijn handen in het haar...
Workshop manual erbij, maar daar kom ik niet helemaal mee weg.
Dan maar oldschool manier, meten = weten!

Auto op contact. 10-11V op de gloeiers (alle 4), lampje gaat binnen 2 tellen uit maar er blijft langer stroom op de gloeiers staan (niet lang genoeg overigens, en ook niet na het starten (hoort wel...))
Gloeibougie eruit, tegen de motor aanhouden met griptang.
Auto op contact, bevestiging van wat ik gemeten heb, er komt rook vanaf (rood worden ze niet, maar het rookt wel een beetje en ik ga niet voelen of ze heet zijn...)

Iemand anders nog tips?

Xzelicon

Uiteindelijk toch flink gevochten met de Service manual én de Megane.
Maar ik heb gewonnen :).

Uiteindelijk geen fout in de bedrading of het gloei relais.
Na diverse diagrammen van het voorgloei schema te bekijken heb ik de tijd opgemeten dat het voorgloei lampje brandde. Dit was +- 2 sec, dit omgezet in graden dacht hij dat het koelwater 60 graden is, gloeien dus niet nodig.

Zit dus een aparte temperatuur meter die alleen meet voor het gloeisysteem, deze afgekoppeld en nu denkt de Megane dat het koelwater -50 is ofzo, gloeit het maximale voor wat hij kan.
Zo heb ik het dus laten zitten en scoor zsm even een nieuwe temperatuursensor :).

Toch bedankt voor het meedenken!

fitz

netjes, mooi geredeneerd...

Xzelicon

Bedankt.
Ik denk, plaats de oplossing en hoe ik erachter ben gekomen ook maar, wie weet heeft iemand er wat aan.
De service manual is wel heel makkelijk om te hebben in ieder geval! Met draadschema's etc.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev