Advertenties


Stationair

Gestart door fgjmvanrooij, 5 oktober 2011, 20:16:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

fgjmvanrooij

Hallo allemaal,
Ik heb een Renault megane 1,6 uit 1996. Sinds kort doet zich het volgende voor.

- Bij het aanslaan van de motor bij het starten staat de temperatuur meter helemaal naar boven. Na een minuutje rijden zakt deze naar de normale stand.
- De motor heeft (vooral als deze koud is maar komt eigenlijk altijd wel eens voor) de neiging af te slaan. Moet dus altijd een klein beetje gas erop houden om hem aan de praat te houden.
- Toerental is zeer onregelmatig en blijft maar schommelen.
- Zelfs als ik geen gas geef blijft de motor wat toeren maken, niet veel, maar toch.

De verschillende topics lezende is het volgens mij een vuile of kapotte stappenmotor of een vuil of defect gasklephuis. Is mijn conclusie de juiste? en zo ja, hoe kan ik deze onderdelen schoonmaken (liefst instructies met foto's want ben een redelijke leek, maar wel handig genoeg om het zelf uit te voeren :) )

Weet iemand hoe de stappenmotor en/of het gasklephuis in het engels genoemd worden want heb wel een haynes manual maar die is in het engels.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Den

Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

nd-photo.nl

Een een resetje uitvoeren daarna kan ook geen kwaad, dan leert het toerental zichzelf weer in.

Koude motor
-Accupolen eraf halen
-De accudraden tegen elkaar om circuit te legen
-Tijdje zo laten staan (tenminste 15 mins)
-Accupolen in correcte volgorde aansluiten
-Auto starten
-Alle verbruikers op max zetten (blazers, lichten, etc)
-10-15 minuten laten draaien
-Done

dennis1975

dat je temperatuur meter helemaal omhoog staat bij starten is goed dat is namelijk je oliepeil meter ik heb dat ook de temperatuur meter heeft een dubbele functie

mvg dennis
Renault Mégane Coupé 2.0 16V Coach 1996

fitz

Citaat van: fgjmvanrooij op  5 oktober 2011, 20:16:47
Hallo allemaal,
Ik heb een Renault megane 1,6 uit 1996. Sinds kort doet zich het volgende voor.

- Bij het aanslaan van de motor bij het starten staat de temperatuur meter helemaal naar boven. Na een minuutje rijden zakt deze naar de normale stand.
- De motor heeft (vooral als deze koud is maar komt eigenlijk altijd wel eens voor) de neiging af te slaan. Moet dus altijd een klein beetje gas erop houden om hem aan de praat te houden.
- Toerental is zeer onregelmatig en blijft maar schommelen.
- Zelfs als ik geen gas geef blijft de motor wat toeren maken, niet veel, maar toch.

Lijkt mij geen kwaad te kunnen om de stappenmotor eens schoon te maken, vooral ivm die neiging om af te slaan.
Dat het toerental blijft schommelen en dat je motor toeren maakt (ik neem aan dat het af en aan toeren maken is) zou je ook kunnen zoeken in de lambda sonde.

fitz

Weet iemand hoe de stappenmotor en/of het gasklephuis in het engels genoemd worden want heb wel een haynes manual maar die is in het engels.

ik zou zeggen idle stepping motor en throttle(body)

nd-photo.nl

Heb je niet dat vertaalboekje erbij? Ik zal ff voor je kijken

nd-photo.nl

Lol kon dat boekje ook niet meer vinden, maar het zijn:

throttle body/housing
idle speed control stepper motor

Den

stappenmotor: Idle Air Control Valve
gasklephuis: throttle body
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

fgjmvanrooij

Dank jullie wel allemaal voor de reacties!!!

ga vanmiddag aan het knutselen en kijken wat het resultaat is.

Roadkill (Michiel)

Hmm ff een vraagje hoeveel toeren draait ie stationair als je voor een stoplicht staat? (wel warm)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Den

Normaal rond de 700 a 750.
Als hij te laag draait moet je de 2 draden die op je stuurpomp zitten (links van je radiator) doorverbinden. Dan gaat stationair instelling 200 rpm omhoog. Originele renault oplossing ;)

Of anders nogmaals een reset uitvoeren, wel echt alle verbruikers aanzetten omdat daarmee het stationait toerental wordt ingesteld
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev