Advertenties


koppakking kapot bij 132500km?

Gestart door cabrio1, 29 september 2011, 18:59:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

cabrio1

Mijn megane PH2 uit 2000 rookt af en toe wit. Als die stationar loopt, totdat de bedrijftemperatuur heeft gehaald, en je geeft een paar x gas, komt er witte rook uit de uitlaat.

Nu heb ik een druktest gedaan op het koelsysteem, en de druk loopt weg. Zie m echter nergens lekken.
Heb de auto op de put gezet, en zie aan de onderkant dat deze iets lekt. Als je voor de auto staat, lekt die links achter. Komt ergens bij de motorsteun/distributie weg.

Heb met mn collega overlegd, en die heeft ook gekeken. Die denkt ook dat de koppakking het is.

Is het een kwaal bij deze auto's dat de koppakking snel kapot gaat? Of de waterpomp?
Want het is niet normaal, vooral bij 132500km, dat de koppakking kapot gaat!

Den

Ik denk dat als het onder de auto lekt dat er misschien een tapeind/bout los zit waar hij langs lekt.
Misschien een lek bij je waterpomp ?

Bij een kapotte koppakking zit er olie bij de kvs of kvs bij de olie.

Expansievat, ligt daar een olie laagje op ? Ja = koppakking kapot
Olievuldop, bruinige smurrie ? ja, koppakking kapot
Je kunt eens proberen het volgende: Trek je oliepijlstok eruit en houd daar een vuurtje onder tot het warmer wordt. Gaat het knetteren zoals water knettert dan heb je vocht of kvs in je olie dus lekke koppakking

Koppakking kan bij elke km-stand eraan gaan. Te warm geworden, slechte montage van de kop en te ruw rijden bij koude motor. Oude eigenaar ??

Witte rook kan verdamping zijn. Kan een teken zijn, Ruikt het zoetig ??
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

cabrio1

#2
De distrubutie is zo;n 8000km geleden vervangen door de vorige eigenaar. Het zou kunnen dat die de waterpomp is vergeten te vervangen, of dat m dat de duur werd. Mja, als ik bij de waterpomp wil komen, moet t de motorsteun loshalen. En aangezien ik het nooit gedaan heb bij een personenauto, denk ik dat ik t niet in 1avondje red.

Geen olie in mn kvs. Andersom weet ik niet.
Wat jij zegt over de oliepeilstok heb ik geprobeerd. Echter had ik de auto 50meter verzet om de werkplaats in te rijden.
Mja, dan is alles alweer door elkaar gegooid. Heb t toch ff geprobeerd. Eerst met de peilstok onder een vuurtje, alleen peilstok is van plastic.... Dus ff een schone schroevendraaier in mn carter gedaan en der weer uitgetrokken en dat is onder een vuurtje gehouden. Olie begon niet te borrelen ofzo.

En de motor is niet te warm geworden, en ruw rijden bij een koude motor doe ik absoluut niet. Ben opzich een rustige rijder.

Heb niet aan de uitlaatgassen zitten ruiken. Als ik de demper in kijk, zie ik wel dat de demper vochtig is van binnen. En als de auto stationair draait zie je de dampen uit de uitlaat iets op de bumper.

Ook viel mij een poosje geleden op, toen de auto warm stationair draaide, en gaf een paar x gas, dat die wite rookt.
Heb poos geleden de kvs bij gevuld en een streepje op het expansievat gezet, tot waar ik m bij heb gevuld.
3weken later was deze al ruim gezakt, en moest m weer bijvullen.

testit

Als ie wit rookt kan er van alles lekken en kan je alles proberen maar is de koppakking lek koel
vloeistof in de verbrandings ruimte bij een 1.6e niet abnormaal zeker als je hem niet rustig warm rijdt ,dit kan door een beunhaas echter wel een betrouwbare.

Den

Ik zou zoiezo een druktest laten doen om wat meer duidelijkheid te krijgen of het koppakking is of toch ergens een waterlek.

Ik ken een bedrijf wat je het gelijk kan vertellen maar bel wel ff van te voren: http://www.autobedrijfvankooten.nl (Tel: 0318-510888)

Bekende uit mn alfa periode, verzin wel een goed excuus om met een renault daar aan te komen haha
Je zal daar wel een eerlijk antwoord krijgen ipv bij een dealer of garage die veel denkt wat het misschien zou kunnen zijn  o-)
Uit je uitlaat kan het ook condens zijn. Rijd je veel korte stukken ?
Als je een keer lang (uurtje ofzo) hebt gereden en als het dan nog is is het geen condens en waarschijnlijk je koppakking

Als je waterpomp lekt moet, zal je gelijk je distributieriem moeten vervangen plus wat daar bij komt. Ik zou zoveel mogelijk uitsluiten voor je daar aan gaat beginnen
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

cabrio1

Zelf heb ik al een druktest gedaan. Ben zelf vrachtwagenmonteur en hadden toevallig zo'n druktester liggen voor personenauto's. Misschien dat ik er wel een keertje langs ga.

Nja, wat zijn korte stukken.. Rijd iedere dag op en neer naar 'barneveld (25km heen, 25terug). En in t weekend wel het wel verschillen.

En als t de waterpomp is, doe ik gelijk alles. Ook de multi-riem&spanrollen. Heb dan toch alles los liggen, kan het beter in 1x goed voor elkaar hebben.

Den

Oh als je al eens een kopje heb gedaan bij een truck is dit een makkie  8)7
Je weet waar je op moet letten dan.

Wat ik wel altijd doe is bij de waterpomp een papieren pakking ertussen plakken.
Dus laagje vloeibare, glad strijken, pakking erin plakken, dan weer laagje vloeibare en dan pas monteren.
Dit omdat niet alle waterpompen even vlak zijn heb ik gemerkt met het aftermarket spul.
Ben er liever zeker van dat het echt dicht is haha,

Om alles gelijk te doen is altijd aan te raden. Maar zat er veel verschil in bij de druktest ?
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

Dante

Citaat van: testit op 29 september 2011, 21:01:55
Als ie wit rookt kan er van alles lekken
Niet helemaal waar.
Kleur van de rook, bepaalt waar het probleem in zit:
- Wit -> Water
- Blauw -> Olie
- Zwart -> Verbranding
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

cabrio1

@ Den: Ik heb er 1bar op gezet en af en toe gekeken, en de druk werd wel minder. laat ik zeggen: 15min later was de druk 0.8. Dus t daalt wel erg snel. En dat t een makkie is ben ik niet met je eens, want de truck hoef de niet op tijd te zetten o.i.d. want je haalt de distributie niet los :)
Heb v. kooten al gemaild trouwens. ff wachten op reactie terug nu :)


@dante: een benzine die zwart rookt? Dat heb ik nog nooit gezien :q

Den

Na een tijd mag de druk wel minder worden, het gaat er juist om dat als je start, zonder vonk de maximale druk die er dan wordt opgebouwd.

http://www.decrxgarage.nl/index.php/handleidingen/motorisch/139-compressie-test

Ik weet niet wat de normale compressiedruk moet zijn maar 1 bar is wel erg weinig voor een cilinder

Misschien dat iemand weet welke druk er normaal is met een compressie test ?

Is het een 16v of 8v ?

8 klepper is echt simpel te doen en doe ze nu met mn ogen dicht, haha !
16 klepper is wat meer werk maar vindt dat ook goed te doen in een avondje
Maar als je langer de tijd hebt is het fijner werken + je kan wat dingen schoonmaken en nakijken

enne witte rook gebeurt vaak bij mij hoor ;)
Heb snel nieuwe bandjes nodig iig  :D

Zwarte rook, nooit gezien ?
Gooi maar eens wat olie in je cilinders, zwart zal tie roken dan. Goed is het niet iig. laten we het daar over eens zijn ;)
Maggied couple 4 life,
Maggy: 1.6 8v, K7M RiP
Big Mag: 2.0 16v, F7R

coupe parts 4 sale

Dante

Citaat van: Den op 29 september 2011, 23:19:58
enne witte rook gebeurt vaak bij mij hoor ;)
Heb snel nieuwe bandjes nodig iig  :D
Ja, maar... Die rook telt niet...:q

Citaat van: cabrio1 op 29 september 2011, 23:12:03
@dante: een benzine die zwart rookt? Dat heb ik nog nooit gezien :q
Wat Den zegt ;)
Citaat van: Den op 29 september 2011, 23:19:58
Zwarte rook, nooit gezien ?
Gooi maar eens wat olie in je cilinders, zwart zal tie roken dan. Goed is het niet iig. laten we het daar over eens zijn ;)
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

cabrio1

hoo, nee. Dat wat jij denkt heet een compressietest. De compressie (druk) in je cilinder testen. Dit moet zo uit mn hoofd rond de 10-15bar zijn. Maar ik bedoel dat je het koelsysteem onder een druk van 1bar zet, en dan kan je zien waar die lekt. snappie? :q En als je m nergens ziet lekken en de druk loopt toch terug, is er misschien meer aan de hand.

Maar ik heb dus al een vrijwillger gevonden die me met mn 16V kan helpen:) haha.

en tsja.. over die olie.. Kan je t beter in je uitlaat gooien; blijft nog langer roken.

matthew

Je hebt volgens mij een 1.6 16v.

Het lekken wat je omschrijft wat je ziet zal de waterpomp zijn.
Echter wil het ook bij de 16v motoren nog weleens zijn dat de o-ring van de buis die de waterpomp ingaat verrot en daardoor dus ook lekkage krijgt.Dan is het ook te zien aan de voorkant van het blok.

Voor je waterpomp moet je driem eraf en bij zo'n motor heb je wel gereedschap nodig om je nokkenassen en je krukas te blokkeren.

testit

WITTE ROOK BIJ WARME MOTOR UIT DE UITLAAT =LEKKE KOPPAKKING

cabrio1

kom net van een garage vandaan (V. kooten in Veenendaal).

Hun hebben een druktest uitgevoerd en de auto helemaal nagekeken.

conclusie: GEEN koppakking kapot, maar de waterpomp hoogst waarschijnlijk.
Kosten: € 500,-, incl vervangen van riemen+alle rollen&spanrollen.

Kosten kunnen nog wat oplopen als ze wat dingen tegenkomen.

Als ik het zelf doe: €250,- ...

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev