Advertenties


ND's Coupe 1.6e

Gestart door nd-photo.nl, 18 september 2011, 21:12:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nd-photo.nl

Zo toch maar besloten om een apart topic te openen na talloze keren in de "Ik heb iets nieuws gekocht/gemonteerd" topics te hebben gereageerd. Uiteindelijk heb je ook een mooi overzicht van bijna alle werkzaamheden die er aan de auto zijn gedaan.

Geschiedenis
Ik heb mei 2010 een donkerblauwe Megane Coupe Phase 1 op de kop weten te tikken, helaas had ik toendertijds niet de kennis over auto's die ik nu had, terugkijkend had ik eigenlijk nog even verder moeten kijken. Ik heb hiervoor in verschillende auto's gereden (VW Polo SDI/TDI, Toyota Aygo, Suzuki Swift GTI), maar nog nooit in een Renault Megane.

Vroeger speelde ik een rallyspel waarbij je ook voor de Megane Coupe kon kiezen en ik weet nog goed hoe verliefd ik was op die auto en dan vooral op de achterlichten die de aandacht trokken. Na x jaar reed ik er dan eindelijk zelf 1 in uiteraard de mooiste kleur waarin hij beschikbaar is   Y

Ik had de auto nog maar kort toen de eerste problemen zich begonnen te tonen. Random uitvallen en stotteren...Het ging zelfs zover dat ik de auto op een gegeven moment uitviel en niet meer te starten was...Na onderzoek van de Renault hoofdmonteur kwamen ze erachter dat de krukaskering lek was. Er werd mij tegelijkertijd ook aangeraden om de distributieriem en waterpomp te vervangen, er was immers ook olielekkage op de riemen zelf (tijdbom!). De stappenmotor had ook zijn beste tijd gehad en werd ook vervangen. Ondertussen had ik ook al de bougiekabels (Beru) en bougies (Bosch Super 4 bougies) vervangen.

Na de vervanging van de kering was de auto helaas nog niet 100% in orde, hij viel toch soms nog uit. Door een gelukje kwam ik erachter dat het lag aan de vacuumslang tussen inlaatspruitstuk en MAP sensor. Ondanks dat ik de slang gechecked had. Slang vervangen en het was eindelijk tijd om te genieten!

Tuning en de toekomst
Ik ben altijd wel een beetje gevoelig geweest voor tuning, maar het moet wel "leuk" blijven. Ik heb laatste tijd nog veel rondgespeeld met het idee om toch een andere Coupe (of andere wagen) op de kop te tikken, maar ik ga nu lekker doorsparen en rondrijden in mn 1.6je.

Ik heb geen supergrote plannen, zo hoef ik geen bodykit en turbo erop (zou wel leuk zijn!), zoals gezegd moet het wel leuk blijven. Anders gezegd wil ik dat deze auto zo optimaal mogelijk rijdt.

Ik zal de veranderingen + foto's waar nodig voorzien van commentaar, zoals: hoezo voor dit onderdeel gekozen?

Maar eerst, in deze staat kocht ik de auto:





Op naar de updates!

Vervangen/Geupgrade

Motorisch

  • Bougiekabels: Standaard > Beru
  • Bougies: Standaard NGK> Bosch Super 4 > NGK Iridium IX
  • Einddemper: Standaard OEM > RVC Custom 1x 80mm > Elia Tuning 1x 90mm
  • Luchtfilter: Standaard OEM > K&N Vervangingsfilter > K&N open powerfilter > Raid HP powerfilter > Pipercross Venom + Ltec Duct

Bodywork

  • Spoiler: Standaard laag > EVO spoiler
  • Spiegels: Standaard zwart > Standaard meegespoten kappen (blauw 432)

Onderstel

  • Veerpootbrug: Geen > Toora strut bar (rood)
  • Vering: Standaard Monroe > Koni STR.T set (3.5cm verlaging)
  • Velgen: AEZ Dion 15" inch > Oxigin 1 17" inch
  • Banden 15" inch: Mixed > Vredestein Allweather Quatrac 3 195/50/15
  • Banden 17" inch: BCT S800 (crap!) > ???

Verlichting

  • Achterlichten: Standaard > Sonar JDM style 3D
  • Koplampen: Standaard > Angel Eyes zilver
  • Knipperlichten (zijkant): Standaard oranje > Zilveren (oranje lampjes) > Zwarte (oranje lampjes)

Varia

  • Achteruitkijkspiegel: Standaard > Broadway 270mm Flat spiegel
  • Accu: Halfords "Mega Force" > Exide Premium EA530 / 53Ah / 540A(EN)
  • Ruitenwissers: Valeo standaard > Bosch Aerotwin Retro
  • Antenne: Standaard > zwarte "Bee Sting" antenne

Audio

  • Headunit: Niets > Pioneer 4x50 Watt MOSFET
  • Speakers voor: Pioneer > Pioneer TS-A170CI /16.5cm / 260Watt / 50Watt RMS / Compo
  • Speakers achter: Niets > MTX Audio T6S502 /13cm / 340Watt / 85Watt RMS / Compo

nd-photo.nl

Zoals ik ook gevoelig ben voor tuning, zo ben ik ook gevoelig voor gadgets en gadgetsites. Zo stoor ik me bijvoorbeeld aan het "gele" licht van de halogeenlampjes en kan je redelijk goedkoop aan LED units komen via chinese websites en/of eBay.

De hele achterbak wordt "verlicht" door een enkele festoon lamp...Dat kan toch niet! Dus, tijd voor een LED balk, even voordat hij uit Hong Kong aankomt en tijd voor montage.



Draadjes kon ik zo in de originele stekker prikken, druppel lijm om ze te verzekeren en met goede dubbelzijdige tape gemonteerd. Komt echt een bak licht vandaan, lijkt net op een koelkast zo. Mensen kijken er altijd van op, maar ik kan tenminste spullen vinden in mn achterbak, mocht het nodig zijn.

Meer licht en minder stroomconsumptie, wat wil je nog meer  8) ?

Voor de geinteresseerden, dit is em: Dealextreme.com - 50cm LED strip

nd-photo.nl

De standaard uitlaat onder mn Coupeetje irriteerde me ook, er zat o.a. een rinkel in klonk verre van sportief (eerder duf  :q . Na redelijk wat uitzoekwerk en een kortingscoupon die ik ontving was het tijd voor een tripje naar Almelo waar de heren van Exclusive Tuning Worldwide een custom RVS demper eronder hebben gezet voor een zacht prijsje.

Op het eerste gezicht net werk, maar schijn bedriegt zoals de trouwe lezer later zal lezen. Geluid werd ietsje donkerder en met het enkele uitlaatsierstuk zag het er een stuk mooier uit. Nice!


My Megane Coupe with stock muffler by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr


RVS Sports Muffler fitted by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr


My Renault Megane Coupe at Exclusive Tuning Worldwide by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

nd-photo.nl

Ik had inmiddels al een ander luchtfilter gekocht, namelijk de bekende K&N vervangingsfilter die binnen een paar minuten geplaatst is. Geluid werd al iets leuker, maar het kost maar een tripje naar Marktplaats en je hebt een open luchtfilter te pakken, ook van K&N.

Ik had K&N altijd al gekoppeld aan hoge prestaties. "Als er K&N op staat moet het wel goed zijn", ook een cleaning kitje gekocht, want hij was aardig vies. K&N filter had ik direct op de originele buis geplaatst, alleen waar moest hij zn koude lucht vandaan halen?

Ik ben vaak van de Macgyver oplossingen en een bezoekje aan de Karwei was ik een paar plastic afvoerbuizen rijker. Lijmen, ductape en tiewrappen zorgden voor de volgende setup:





Geluid ging erop vooruit, maar kwam er langzamerhand achter dat mn performance niet vooruit ging...

nd-photo.nl

#4
Enfin, ik was inmiddels op zoek naar upgrades m.b.t. verlichting en zag bij Cargoods dat ze Xenon setjes in de aanbieding hadden, dat kwam goed uit! Setje besteld en in de originele koplampen gemonteerd. Oe lekker veel licht, maar...waarom seint iedereen naar mij?

Totdat mn vriendin zei dat het zwaar storend is, lijkt alsof je constant met groot licht rijdt door de hoge mate van strooilicht. Onderzoekje op internet wees idd uit dat je voor Xenon de zogenaamde projector koplampen nodig hebt. De keuze is redelijk beperkt, je kan kiezen voor Angel Lights en Devil Eyes...Devil Eyes leken me interessant, maar vond ze te duur en heb gekozen voor de zilveren Angel Eyes, die ook nog eens goed betaalbaar zijn! Inbouwen ging me nog redelijk goed af, door een tip van dit forum kwam ik erachter hoe ik mn stelmotoren moest overzetten. Wat een verademing was dit!

De Xenon set die ik eerst had was H4, maar na de overstap naar Angel Eyes moest ik ook overstappen naar de H1 fitting. Ik heb toen dezelfde set besteld, maar ik had iets verder moeten kijken bleek achteraf. De Cargoods set is een 37.5 watt Xenon set, er worden op eBay ook de 55 watt varianten aangeboden en ik heb die uiteindelijk ook gekocht. Ben eindelijk tevreden :)

Andy, waar koop ik zo'n machtige 55 Watt Xenon set? Die koop je hier: eBay - 55 watt Xenon / €42

Angel Eyes, vers uit de doos!






Hoe zet ik de stelmotoren over?


Angel Eyes focuspoint by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr


Angel Eyes Motor mount by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr


Angel Eyes complete by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

nd-photo.nl

#5
Toen kwam er een tijdje van stilte en kwam ik op de gouden tip om velgen goed schoon te maken. Een goedkoop goedje genaamd Dasty, wat te koop is bij de Wibra. Het is een redelijk agressief ontvettingsmiddel, wat wij ook in de keuken gebruiken. Op de verpakking staat zelfs een foto van velgen etc en het werkt echt goed  :grin:

Er miste iets aan mn velgen (buiten het feit dat ze niets sportiefs uitstralen haha) en dat waren de naafkappen. Het was nog best een uitdaging om goede te vinden, maar door de magie van eBay wist ik een paar "3D" naafkappen te scoren die redelijk in kleur overeen kwamen. Wat een verschil kunnen die kleine dingen maken zeg!

Voor Dasty...


Na Dasty!


De 3D naafkappen

Renault 3D Center Caps by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

Zonder naafkappen

RMC without center caps by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

Met naafkappen

RMC with center caps by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

Naafkap closeup

nd-photo.nl

Mijn achterlichten hadden ook hun beste tijd gehad (verf afgebladderd) en op Marktplaats vond ik een ZGAN setje achterlichten. Ze staan hier ook wel bekend als de 3D achterlichten. Persoonlijk vind ik dit de mooiste achterlichten (naast de originele Renault lichten). De jongen die ze verkocht had zn auto in de prak gereden voordat hij de lichten nog kon monteren, dus ze waren als nieuw.

Irritant, er zijn 4 openingen, maar ik heb maar 3 lampen (remlicht, knipperlicht, achteruitrijlicht)...
Een beetje nadenken en Macgyveren: de knipperlichthouders van de koplampen moeten erin passen, medeforumer Laurens Klein heeft me toendertijds geholpen aan de knipperlichthouders waarvoor dank!

Vlak na montage, zonder lampen


En zo zag mn auto er toen uit

nd-photo.nl

En toen was het tijd voor een andere luchtfilter, want de open K&N deed meer fout dan goed. Ik heb de Green Wind even in bezit gehad, maar die paste niet, dus heb ik die bij Carfantasy omgeruild voor een Raid HP filter. Zag er simpel uit, maar zou wel goed moeten zijn. Filter word afgeschermd door een aluminium hoes, die volgens mij ook de lucht moet versnellen. Echter zat er tot mijn verbazing geen aanzuig luchtbuis bij...

Weer Macgyver tijd en naar de Karwei dus en naar buiten lopen met een aluminium flexibele buis (10cm diameter), een beetje verknippen en buigen en zorgen dat hij koele lucht kan opvangen. Het begon warempel ergens op te lijken  :) Mooi was het niet, effectief was het best. Sowieso merkbaar positief verschil t.o.v. de open K&N.

In de tussentijd had ik ook een bezoekje gebracht aan de heren van MCC en ze hadden een mooie aanbieding. Een vuurrode Toora veerpootbrug. Eenmaal gemonteerd dacht ik: waarom heb ik dit niet eerder gekocht? Bochtengedrag was "instant" verbeterd, veel minder gerol in de bochten. Wow!


Toora veerpootbrug/strutbar by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

nd-photo.nl

Merkte met o.a. het koude weer etc dat mn accu het wel zwaar had. Bij de Makro hadden ze een booster in de aanbieding die wel meer dan 1x zn geld waard is geweest. Tijd voor een goede fatsoenlijke accu, die je ook in alle soorten en maten hebt. Ik wilde in eerste instantie een goede Varta hebben, maar heb uiteindelijk toch gekozen voor een Exide Premium. Meestal wil ik dingen uitproberen ipv het geplaveide pad bewandelen, zo ook met de accu :)

Tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad! Wat een verschil met die oude "Mega Force" accu.


Old vs New - "Mega Force" vs Exide Premium by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr


Exide Premium *** battery with Charge Control by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

nd-photo.nl

#9
En na de nieuwe accu (thank god) was het tijd voor het volgende puntje op de agenda. Nieuwe ruitenwissers! De armen hebben ook wat te lijden gehad, dus die heb ik eerst voorzien van een likje verf, gewoon ruit bedekken met kranten en gaan met de banaan. Na een nieuw like zwarte verf zien ze er weer uit als nieuw. De oude Valeo ruitenwissers hebben ruimte gemaakt voor de betere Bosch Flatblade ruitenwissers met retro aansluiting. Samen met het goedje Rain X (aanrader!) doen ze heel erg goed hun werk. Met RainX hoef je soms geeneens de ruitenwissers aan te zetten, wat de levensduur weer verlengd. De achterruitenwisser uiteraard ook meegenomen om te vervangen. Top :)

Bosch Aerotwin

Bosch Aerotwin Retro + Rear wiper by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

Oud versus nieuw

Old Style Valeo wipers #1 by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

Oud


Old school + style Valeo wipers by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

En nieuw


New Style Bosch Aerotwin! by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

nd-photo.nl

Na al dat leuks was het tijd voor iets drastischers...Verlaging! Ik wilde er geen bakken met geld aan uitgeven en wilde met een strak budget toch iets leuks halen. Vmax is een bekende optie, maar ik heb toch gekozen voor een beter merk (in my opinion) en dat is Koni geworden. Koni is al een tijdje reclame aan het maken voor de STR.T kit, een kit bestaande uit 4 dempers en 2 veren voor mijn model. 3.5 tot 4cm verlaging wordt er hiermee gehaald en dat is prima in mijn geval.

Bestellen duurde langer dan verwacht (bij SKG), helaas waren zij de goedkoopste (scheelde nogal wat pieken), anders had ik ze ergens anders besteld. Doos binnen....NICE! Datum geprikt met mn collega om ze eronder te plaatsen toen we een tegenvaller kregen te verduren. Op een feestdag gingen we de set eronder bouwen, maar zoals altijd het geval is, het gaat niet in 1x goed...

De veerpootlagers waren aan beide kanten kaput en de dempers waren ook allemaal zo goed als lek! En omdat het een feestdag was, konden we dus niet verder...De dag erna vroeg opgestaan en rondgebeld en gelukkig had de dealer (Arend) ze liggen, pffeww! Eindelijk konden we verder en niet heel veel later stond hij dan iets lager op zn poten. De oranje dempers vallen direct op! Achter heb ik origineel gelaten, de auto staat zo wat "sportiever/aggressiever" naar voren geheld.

Voor €313,- ben ik een tevreden klant! Wegligging was uiteraard ook direct verbeterd, al moest ik wel wennen aan de nieuwe stugheid :)

Koni STR.T kit

Koni STR.T kit, soon... by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

En toen stond hij er zo bij

Status Quo: RMC overview by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

De voorste remklauwen waren niet om aan te zien, de tijd heeft ze niet goed gedaan. Op een vrij weekend ervoor gekozen om ze rood te spuiten, geeft uiteindelijk net dat beetje extra. Achter ook gelijk aangepakt en de inmiddels bruine trommels voorzien van een nieuw laagje zwarte verf. Motip, bedankt voor de hittebestendige verf :)


Paint it red by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr


Status Quo: RMC by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

nd-photo.nl

Motorisch was ik ook nog niet helemaal tevreden en las al dat het was aan te raden om je hele uitlaatlijn aan te pakken. Een einddemper is leuk, maar de winst is te behalen bij het spruitstuk, een zoektocht op internet wees uit dat je eigenlijk maar 1 keuze had...Supersprint! Geduld was zeker een schone zaak, want met veel geluk en een beetje onderhandelen was ik opeens in het bezit van een 4-2-1 spruitstuk van Supersprint met een zelfgemaakte katvervanger.

En het is gelijk merkbaar, geluid is iets rauwer, hij is gretiger en je kan langer doortrekken in je versnelling lijkt het. Onderin de toeren is er ook verbetering merkbaar, mooi!

Hitteschild eraf laat een 4-1 spruitstuk zien

Old stock exhaust manifold by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

Tijd voor Horsepower

Adding "Horse"power by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

Ik snap niet wat je bedoeld met Horsepower, kan je nog een voorbeeld geven? Tuurlijk  !-! !


Oud vs nieuw

David vs Goliath by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

Ik had in de tussentijd ook al door dat mijn noob ratelsetje gewoon niet voldeed. Op werk bij de Technische Dienst wat informatie ingewonnen (en spullen getest) over merken en voor regulier gebruik zou een set van Promat prima moeten voldoen. Zo gezegd zo gedaan en niet veel later bestelling doorgevoerd en de dag daarna kon ik het al ophalen bij Biesheuvel. Topspul voor een erg scherpe prijs! Tot op de dag van vandaag geen moment spijt van gehad.


My new Promat toolz by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

nd-photo.nl

Ik vond de Raid HP met de macgyver buis er niet zo mooi uitzien en was weer verder op zoek gegaan naar een nieuwe kandidaat...1 van de beste (of gewoon de beste) die ik kon vinden was de BMC CDA Airbox, een luchtfilter in een echte carbon behuizing. Maarrrrr de kosten gooiden een beetje roet in het eten, +€300,- voor een luchtfilter vond ik iets teveel van het goede...De eerst opvolgende die mij wel interessant leek was de Pipercross Venom, ook een afgeschermde luchtfilter, maar dan van kunststof. De Viper was ook een optie, maar ook die vond ik te duur. Voordeel is dat er een goede kwaliteits cold air feed buis bij wordt geleverd.

Op de site van Biesheuvel zag ik ook dat er ducts bestonden, dit zou een mooie manier zijn om de slang naar de voorkant van de auto te begeleiden. Diegene die direct paste op de buis, paste ook perfect achter de grill! Even knutselen en alles zat erin.


Bonnet view 04-07-2011 by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr


Pipercross cold feeded by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr


Ltec Airduct in place by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

De Duct past perfect! Verschil met de Raid HP is ook merkbaar, goede keuze gemaakt dus!


nd-photo.nl

Morgen ofzo weer verder :) !

nd-photo.nl

Het viel me op dat na het plaatsen van het spruitstuk dat het onder de motorkap GLOEIEND heet werd! Op zich niet zo gek, als je denkt dat er om de seconde zoveel ontploffingen plaatsvinden in je motorblok :) Uiteindelijk weer aan het lezen geslagen en het werd gezegd dat het in toom houden van je "underbonnet" heat aardige winst met zich mee kan brengen. Omdat het originele hitteschild niet op het nieuwe spruitstuk past, was het tijd voor de zogenaamde hitteband, ook wel Heat Wrap genoemd. Spul is nog aardig duur, dus hopelijk is het wat waard hehe.

Ik heb gekozen voor de Cool It Thermo Tec Generation II Copper Exhaust Insulating Wrap, wat tot 30% effectiever zou moeten zijn dan voorgaande producten. Eenmaal geopend blijkt dat er echt koper wordt gebruikt in de wrap. Guide zoeken...Ok nat maken is een must, zorgt ervoor dat het materiaal soepeler wordt, maar ook dat tijdens het drogen het materiaal strakker erom zit. Dit moet de warmte in de buizen houden, met versnelling van de uitlaatgassen tot gevolg (= meer performance, simpel gezegd).

CoolIt TCT thermoband


Het kost je werkelijk wat moeite en soms wat gevloek om het voor elkaar te krijgen. Vooral rustig aan doen voor het beste resultaat.

Goed op weg...

TCT Thermoband Heatwrap + Supersprint Manifold by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

Zo klaar!

Wrapping done! by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

En nog een closeup

TCT Thermoband Gen II closeup by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev