Advertenties


uitlaatspruitstuk bouwen voor een 1.6e K7M op LPG

Gestart door Arjen_J, 15 september 2011, 14:16:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjen_J

Hallo alllen,

Zijn hier mensen die wat snappen van spruitstukken?
het gaat om  het berekenen van de lengte en diameter...... ik wil een 4-2-1 spruitstuk in elkaar gaan lassen
met of zonder behoud van de originele kat.

ik rijd met een coupé K7M 1.6e met vialle AMS G3 (nog ouderwetse verdamper)
gevolg van het ouderwetse gas systeem is het verlies aan koppel en dus vermogen.....

mijn gedachte is dat de meeste winst te halen is bij het uitlaatspruitstuk.

ik kan zelf rekenen, lassen en de spullen bestellen. maar waar het gaat om lpg en "tuning" houd het op internet snel op

het idee is een uitlaatspruitstuk bouwen gefocust op hoger koppel tot 4000 toeren
er is genoeg te koop maar allemaal gemaakt voor benzine en hoge toeren.
en de prijs van honderden euro's is voor mij sowieso niet interessant

ik denk dat er winst te halen valt omdat de k7m niet bepaald optimaal benut wordt, laat staan met de LPG installatie erop


heeft iemand info/tips/ervaring?




nd-photo.nl

Zie ook:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=14325.msg257505#msg257505
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=2339.msg53242
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=13692.msg244560#msg244560
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=1861.msg50559

Spruitstuk en de bijbehorende performance luistert volgens mij erg nauw, ik zou je de moeite besparen en sparen voor een kant en klare, maar dat is mijn mening. Originele kat zal een 400cells steen zijn, die vervangen met een RVS kat met 200/100 cells wil ook wel helpen.

Forumtip: gebruik de zoekfuntie!

Arjen_J

@ nd-photo

thnx voor de reactie

CiteerSpruitstuk en de bijbehorende performance luistert volgens mij erg nauw, ik zou je de moeite besparen en sparen voor een kant en klare, maar dat is mijn mening. Originele kat zal een 400cells steen zijn, die vervangen met een RVS kat met 200/100 cells wil ook wel helpen.

Forumtip: gebruik de zoekfuntie!

Dat het nauw luistert snap ik, maar voor ik €400(zoiets kost een nieuw perfomance met katvervanger) heb gespaard kan ik heel lang hobbyen!
het forum en de eerste resultaten van google heb ik al doorgelezen ;)

maar mijn doel: koppel.....
is anders dan het vermogen waarop de standaard oplossingen gebaseerd zijn

mijn grote vraag is hoe veel tegendruk zou je moeten maken of juist weghalen in de uitlaat...

lege kat/andere kat is minder koppel onderin.... meer pk's bovenin helemaal optimaal is het nooit
maar het kan denk ik vrij eenvoudig wel beter....



Jacques

Beste sleutelaar, Zelf zou ik voor een 4 in 2 in 1 gaan met bij bijvoorbeeld 4 bochten van 40mm, die over gaan in 2 bochten van 50 en dan in een pijp van 60. De overgangen zo vloeien mogelijk. Kijk eens hier bij een spruitstukkenmaker http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=22&t=42606&start=120

Christian de Vriend

Ik heb van dynojet (ruud frederix) in goes vernomen dat het 1e stuk direct na de aansluiting op het blok de meeste invloed heeft op het reageren van de motor

Naar zijn zeggen wat het spruitstuk van supersprint best goed,er zit nog een recht stuk direct na de flens,en dat schijnt goeie effecten te hebben dan
dat men meteen een bocht er op last.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

nd-photo.nl

Geen probleem :)

Vermogen in de hoge regio's heb je idd niet veel aan met de 1.6e, ik wil zelf ook meer koppel. Christian heeft bijna dezelfde setup en die heeft naast het Supersprint spruitstuk ook de Supersprint katvervanger die tegendruk levert t.o.v. een reguliere katvervanger (rechte pijp zoals ik die heb). Tegendruk weghalen = grotere diameter en zo min mogelijk bochtenwerk volgens mij, anders gezegd de restricties weghalen.

Dante

1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Arjen_J

#7
@Jacques
Super bedankt voor de link, alleen denk ik dat de uitlaten van de geblazen saab blokken veel meer lucht verplaatsen en niet op zoek zijn naar koppel onderin, maar vermogen bovenin.
maar die lasser specialist weet wat die doet, misschien daar eens buurten :)
Je voorstel klinkt goed, ik zit toch vastgebonden aan de standaard bochten van staal leveranciers,
en staal wordt het toch, rvs daar win ik niks mee, en duurzaamheid is relatief onbelangrijk (t is geen nieuwe/jonge auto)

@ Christian
Jij snapt wat ik bedoel, de lange buislengtes werken positief en dat klopt ook
ik kan vanaf het blok wel een stuk recht maken, er is ruimte genoeg tot aan de koelvin....


@Dante

Kortste weg naar buiten is voor koppel onderin juist niet goed, meer herrie is niet meer koppel
korte weg/lage weerstand is bedoeld voor piekvermogen en hoge flow ;)

een lang spruitstuk verhoogd het koppel, maar te lang is niet goed


maar nu...
als ik een spruitstuk ga bouwen is de bedoeling om een 4-2-1 te maken...
het vacuümeffect door drukpulsen tussen cilinders "1 en 4"  en  "2 en 3" klinkt logisch
maar optimaal voor lage toeren kan me ellende geven bij hoge toeren -->meer hitte ontwikkeling

De kat kan weg, maar hoeveel tegendruk moet er voor in de plaats komen?

tot nu toe iig bedankt!



Christian de Vriend

als het goed is,werkt het voor spruitstukken als volgt

van 4 naar 2 naar 1 is voor meer koppel onder (dubbel effect bij een 8 klepper)
van 4 naar 1 geeft meer vermogen boven in,kijk maar naar honda,9 van de 10 hebben die 4 naar 1
spruitstukken,puur omdat dat vermogen blokken zijn,koppel hebben ze nauwelijks,
kwa koppel heb ik gezien dat die gelijk zijn als dat van onze 1,6e
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Dirk Kuipers

Koppel is natuurlijk niet alleen afhankelijk van het spruitstuk.. Een lichtere krukas, etc etc kunnen ook erg veel doen.

Arjen_J

@Christian
idd!

@Dirk
Uiteraard, natuurlijk hangt het allemaal samen
maar financieel is een uitlaatspruitstuk haalbaar,
en praktisch is een spruitstuk makkelijk uit te wisselen, nokkenas is niet snel gewisseld

uitgangspunt is dat het spruitstuk makkelijk toegankelijk en uitwisselbaar is,
als ik aan die verdamper en me 1.6 vasthoud is de nokkenas niet zinvol....

natuuuurlijk kwa koppel zou ik een J7t (de dikke 2.2) met hoge compressie aanpassing
hoge compressie is mogelijk door hoger octaangetal van lpg...
en aangepaste kop, dikke nokkenas op LPI bouwen... (me kilometers gaan zo hard dat ik gas rijd....)

maar nu gaat het er om dat ik betaalbaar iets meer plezier heb als ik "normaal" rondrijd...
koppel=plezier
dus ik dacht.... inlaat is origineel al lang, dat is goed
dus de uitlaat kan winst opleveren....

nd-photo.nl

Maybe moet je een Diesel koppelmonster kopen ;)

Tip, die je maybe al gelezen hebt: bij een "langer" spruitstuk zal je jouw kat(vervanger) moeten inkorten

Christian de Vriend

Citaat van: Dirk Kuipers op 16 september 2011, 13:10:20
Koppel is natuurlijk niet alleen afhankelijk van het spruitstuk.. Een lichtere krukas, etc etc kunnen ook erg veel doen.

nee tuurlijk niet,gelijk heb je,grotere kleppen dragen ook een steentje bij

maar spruitstuk is een deel van de optelsom om meer koppel te kriigen.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev