Advertenties


Iets doorgesmolten achter control panel? Wat is het?

Gestart door Oude nickname, 20 augustus 2011, 15:17:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Oude nickname

Mijn aanjager/ventilator doet het niet meer. Heb al e.e.a. doorgelezen over dit probleem op het forum, maar nou kom ik achter het bedieningspaneel van de ventilator/kachel dit ding tegen:

http://meganica.nl/images/rmc_achter_kachel_control_panel1.jpg

http://meganica.nl/images/rmc_achter_kachel_control_panel2.jpg

Het lijkt wel doorgesmolten ofzo.

Wat is het? En: kan dit het probleem zijn?
I'm changing lanes, cover me!

mathijs

links van het stuur bij de zekeringen zou je eens kunnen kijken of daar de zekeringen nog goed zijn en relais of die eventueel ook zichtbaar schade hebben

Oude nickname

Je hulp wordt op prijs gesteld :) Ik heb alle zekeringen al nagekeken: geen problemen daar.
Ik wil vooral weten wat dat ding op het plaatje is, en of het vervangen moet worden :)

De situatie is als volgt:
Afgelopen winter is mijn ventilator ermee opgehouden. Ik weet niet of het verband houd met het falen van de ventilator, maar dit was nadat ik heel veel sneeuw van mijn motorkap had geruimd, mogelijk dat er nog e.e.a. bij de ventilatiegaten aanwezig was. De ventilatie ging na het starten even aan en na een seconde of twee stopte die ermee. Sindsdien doet de ventilatie niets meer, in geen enkele stand.

Ik heb toen de stappenplannen uit o.a. het werkplaatshandboek doorlopen om vast te stellen welk onderdeel precies het probleem is. (hoofdstuk 6.1 geloof ik)
De stekker naar de resistance unit geeft op alle aangegeven combinaties (C1, C4, A1/A2 en C3/A3) 0V ipv +12V. Ik heb keurig getest met ignition on en met de ventilator in de goede standen 1 t/m 4. Op de accu geeft dezelfde multimeter keurig het juiste voltage dus ik ga er vanuit dat de multimeter werkt ;)

Volgens het stappenplan zou er dan wel eens een probleem kunnen zijn met het control panel. Er staan een aantal contacten bij die je moet meten, maar die kan ik niet vinden. Welk het dingetje van de foto.
I'm changing lanes, cover me!

mathijs

hij heeft duidelijk kortsluiting gemaakt geloof ik , maar voor de rest ben ik niet bekend met dat onderdeel en dat gevolg , waar dient het voor ?

gr

cabrio1

Dat zwarte ding wat je op de foto hebt staan, een een tussenstukje waar een zekering in hoort. Hij maakt op dat stukje dus kortsluiting.

Je kan dit ding er tussenuit knippen en een nieuwe halen bij een autozaak. En dan is de kans groot dat alles weer werkt, mits er niks anders aan de hand is.

Oude nickname

#5
Op een ander forum werd ook al gezegd dat het een zekering-iets is. Zij dachten zelfs aan een aftermarket zekeringhouder.
Is dit geen standaard onderdeel in een '97 Coupé? Ik heb geen airco, geen electrisch verstelbare spiegels/ramen/stoelen, geen airbags ofzo.

Er heeft in mijn Coupé wel ooit een alarm gezeten (voor ik hem kocht) maar die is er ooit uit gehaald. Er zit een startonderbreker in en een radio van Pioneer, maar verder heb ik helemaal niks bijzonders in de auto aan electronica.

Ik zal nog even beter kijken waar dit onderdeel nou precies op aangesloten zit voor ik hem weghaal/wegknip.
I'm changing lanes, cover me!

mathijs

zat er wel de juiste zekering qua amperage in die houder.

Tedo

Er staat USA op, volgens mij betrekt Renault geen (elektronische) onderdelen uit de VS, dus after market zou goed kunnen.

Oude nickname

Citaat van: mathijs op 23 augustus 2011, 19:55:14
zat er wel de juiste zekering qua amperage in die houder.
Dat weet ik niet, ik heb namelijk geen idee waar de zekering voor dient en wat er in zou moeten :P

Ik heb een aantal foto's gemaakt van de zekering, kleur geel 20 ampere, en ook gevonden aan welke kabels hij is verbonden. De foto's zal ik later plaatsen maar wat ik alvast kan zeggen is dat de zekering aan de ene kant aan de oranje ader zit van een kabelboom die naar het controle paneel voor de ventilator en kachel loopt.

Na de zekering loopt de draad verder naar een ader van de aansluiting voor de sigarette-aansteker. Is dit een specifieke constructie die vaker voorkomt bij een bepaald type aftermarket accessoire?
Zoals gezegd heeft er ooit een alarm in de auto gezeten, maar die is verwijderd voor ik hem kocht.

Op een ander punt in de auto (links bij de hendel om motorkap te openen) heb ik ook een losse zekering gevonden van 20 ampere. Die zekeringhouder is nog heel, iets anders van vorm en ik heb nog niet uitgezocht waar deze aan vast is gemaakt.
I'm changing lanes, cover me!

Roy (Coup a One)

Deze zekeringhouders zijn niet standaard, meestal worden ze extra toegepast voor iets dat niet standaard in de auto behoord maar toch gezekert moet zijn (maar wat heeft er dan als optie extra in je auto gezeten) :?

Dante

Misschien is dat de reden dat het alarm verwijderd is..?
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Roy (Coup a One)

Citaat van: Dante op 24 augustus 2011, 00:17:14
Misschien is dat de reden dat het alarm verwijderd is..?

Dat denk ik niet :neen: Ik denk eerder aan verstralers, want des tijds heb ik op mijn 106 verstralers gehad (van Hella) en ook die maakte gebruik van deze zekeringen (slechts 2 stuks) Y

Xzelicon

Nee.
De ene kant loopt naar het ventilator paneel zegt hij, de andere naar de sigarettenaansteker.
Oftewel: de vorige beun de haas heeft de geschakelde 12v van de sigarettenaansteker gebruikt om het paneeltje (en dus de aansturing van de fan...) te voorzien van 12V als het contact aan staat.

Ik weet 99% zeker dat als je deze zekering vervangt (inclusief nieuw zwevend zekering houdertje natuurlijk!) dat je aanjager dan weer werkt...

rene1969

Ziet er wel naar uit ja. Ooit heb ik in mijn megane ook zo een oplossing gezien om de fan weer draaiend te krijgen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev